Inlägg från: emmerzon |Visa alla inlägg
  • emmerzon

Barnaga

Tex om mitt barn springer i soffan så får jag inte ta ner henne förrän precis i fallet för innan dess så är det i uppfrostrande syfte så det är ju en bra lag eller hur? för nu har vi ju alla här säkerligen agat våra barn

• emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 20:18:33 följande:
    Nej, det står ju i förarbetet till lagen! Lagen är tydlig. Ingen form av kroppsbestraffning eller fysiskt våld i uppfostran. Att däremot hindra uppenbar fara kan legitimera att man använder visst "våld" MEN - använd här ert sunda förnuft - inte på vilket j-la sätt som helst!!! Det är inte OK att ge Kalle en örfil för att han är på väg ut i gatan! Det är inte OK att knäppa barnet på handen för att det närmar sig väggutaget. Det finns oftast andra sätt och det är de som ska användas!Närmar sig barnet väggutaget, avled, lyft undan, osv även om det är för 111:e gången. Är barnet på väg ut i gatan, ropa, stoppa, lyft ev undan. Markera med röst och kroppspråk. Som någon sa, kroppspråk är viktigt, men det innefattar inte fysiska övergrepp och integritetsbrott! Ni säger att et är skrattretande, men jag blir mest ledsen över att ni inte behandlar era barn med den respekt de förtjänar. Och, återigen, ni lurar bara er själva med ert resonemang.
    Jag har ALDRIG SAGT att det var när hon rämade sig eluttaget, det var när hon lekte med det, gång på gång!
    Markerade med röst och kroppsspråk (och det var jag som skrev det..). jag respekterar mitt barn och jag anser att du begår ett brott när du skriver att jag inte gör det. Du är inte så mycket bättre än mig i slutändan!
  • emmerzon
    Miss Lau skrev 2009-10-08 20:21:30 följande:
    Det har skrivits gång på gång i tråden att hastigt rycka undan sitt barn från något farligt inte är fel! Klart att man måste göra det. Men det är stor skillnad på det och att medvetet göra något som tillfogar barnet antingen smärta eller som kränker barnet och därför får barnet att sluta med ett visst beteende.
    så jag ska låta henne peta i eluttaget? Eftersom så fort jag tog undan henne, försökte distrahera henne med något annat så gick hon ändå tillbaka dit?
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 20:23:30 följande:
    En anti-aga från Rädda Barnens hemsida:? Genom att slå förmedlar man att ?den starke har rätt?.
    ? Genom att slå lär man ut att det är så man löser konflikter.
    ? ?Jag läste i tidningen om en man som överlevde en frontalkrock på motorvägen. Han blev inte ens skadad. Men ingen skulle påstå att det inte är farligt att krocka??
    ? Barnets syn på sig själv blir ?Jag är en person som andra har rätt att slå? (kränkningen påverkar barnets självbild).
    ? Barn förstår oftast inte sambandet mellan vad de gjort och straffet.
    ? Det gör ont ? och kan vara farligt.
    ? Barnet blir rädd och otryggt.
    ? Barnet blir ledset och osäkert.
    ? Det är alla barns rätt att skyddas från alla former av våld, även i familjen.
    ? Barn är individer och inte enbart ägodelar som ska formas att bli vuxna.
    ? Barn är i behov av mer skydd och stöd än vuxna, inte mindre.
    ? Om syftet med aga är lydnad så är det ineffektivt ? det kan leda lydnad på kort sikt, men inte i längden.

vi slår inte!
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 20:44:41 följande:
    Jag har själv två vilda glada barn, varav en helt utan självbevarelsedrift. Dagligen vägleder jag också ett gäng på 14 härliga 1-3 åringar i mitt arbete, och under de åren jag jobbat som förskollärare har jag arbetat med åtskilliga små. Alla barn är olika, men det finns också 100 olika sätt att tackla barns nyfikenhet, trots, ilska etc utan att ens komma i närheten av knäppningar, daskar och annat våld. För det första är man närvarande, man är där barnen är. Man låter dem delta i arbete och socialt umgänge och lära sig om accepterande beteenden och faror. Man visar att spisen är varm och kniven är vass. Små barn förstår mer än vad man tror. Man använder kroppspråk och röst för att visa vad som är OK och inte. Man avleder. Man skaffar hjälpmedel som spisskydd, lådspärrar, klämskydd, petskydd etc. Man kan ev lyfta bort om inget annat fungerar. Svårare än så är det inte.
    ursäkta mig, skydd i all ära men som jag har påpekat förr, vi har dte hemma men ine hennes släkt! Och lyfta bort, leka andr lekar och allt annat gjorde henne ännu mer nyfiken. Så ursäkta mig att jag itnve överrensstämmer med din mall.
    Och min dotter är inte rädd för mig. Jag är hennes säkerhet, den hon kommer till. Jag ger henne all respekt, kärlek och ömhet som det bara går!
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 20:56:32 följande:
    Det här tycker jag är en bra formulering från skriften ovan:"Det går inte att uppfostra barn utan konflikter och det finns inga perfektaföräldrar.  Det handlar om att bygga upp en ömsesidigt respektfull relation. I den starka och ömtåliga relationen mellan barn och föräldrar blir båda parter ibland trötta, arga, besvikna. Man bråkar och försonas. Det är den vuxnes ansvar att lära barn att lösa konflikter utan att slå, hota eller skrämma."(ur "Aldrig Våld - 30 år av svensk lagstiftning mot aga" s 21)
    Då får man inte hota sina barn med att "du blir utan godis", "om du inte slutar går vi hem", "om du går nära ån kan du ramla i och drukna".
  • emmerzon
    Miss Lau skrev 2009-10-08 20:58:49 följande:
    Klart du inte ska. Däremot förstår jag inte hur du tänker om det antingen är knäppa på handen eller peta i uttaget. För med lite fantasi kan du säkert komma på många mellanting.
    mm, men å andra sidan, det var itnve heller det första jag gjorde!
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:03:05 följande:
    Man respekterar inte sitt barn till fullo som människa om man använder sig av fysiska metoder i sin uppfostran! Skulle du knäppa/daska/slå din dementa mormor? Din arbetskollega? Din partner? Om du tyckte att de gått för långt? varför inte? respekterar du inte ditt barn på samma sätt som du respekterar en annan vuxen har du en bit kvar att gå. Jag säger inte att du är en dålig förälder, jag hävdar inte att jag är en bättre förälder (förutom just i det avseendet att jag aldrig skulle använda fysiska metoder av någto slag), för vi gör alla våra misstag. Men jag tycker att du bör inse att även om knäppar/daskar/ta i örat etc är milda fysiska företeelser så går de in under aga eftersom toleransen i lagen är lika med noll! Och även lätta fysiska övergrepp mot ett barn integritet kan få liknande effekter som värre våld på barnens psyke. Det behöver inte vara ett slag.  Det är att du försvara principen jag vänder mig emot. Alla former av våld och fysiska övergrepp som går över gränsen är fel!
    Jag vet mycket väl att det går under aga, men det finns en massa saker till som gör det som ni inte verkar inse! Hot t.ex! Hur många har itne sagt till sina barn "om du inte slutar går vi hem"!? Och jo, du anser att jag är en sämre förälder/människa än dig eftersom du anser att jag inte respekterar mitt barn. Du kännr inte mig, du känner inte mitt barn. Jag försvarar MIG, eftersom många här verkar anse att jag är jordens sämsta människa! Men jag är ärlig och rakryggad för vad jag har gjort och kommer inte sticka under mattan med det.
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:07:50 följande:
    Att hota och skrämma i lagens mening innebär ju att göra barnen illa psykist, att skrämma dem, få dem att må dåligt. Att hota om stryk kan ju skada ett barn lika mycket som själva slaget, t ex.  Men att säga att man kan ramla i och drunkna är ju faktiskt bara fakta. Och att berätta vad konsekvensen blir om man inte gör på ett visst sätt, behöver ju inte heller innehålla en hotbild utan rent konkret vad som händer hel enkelt.
    Fast enligt lagen går det under aga...
    "Det går inte att uppfostra barn utan konflikter och det finns inga perfekta
    föräldrar. Det handlar om att bygga upp en ömsesidigt respektfull relation. I den starka och ömtåliga relationen mellan barn och föräldrar blir båda parter ibland trötta, arga, besvikna. Man bråkar och försonas. Det är den vuxnes ansvar att lära barn att lösa konflikter utan att slå, hota eller skrämma."

(ur "Aldrig Våld - 30 år av svensk lagstiftning mot aga" s 21)
  • emmerzon
    Veladis skrev 2009-10-08 21:10:44 följande:
    Ja, som jag skrev ovan, hot om stryk kan göra lika stor skada som själva slaget.Tomma hot är förkastliga i uppfostringssammanhang, ja. De hjälper inte ett dugg när barnen genomskådat dem, och det är också innefektiv uppfostran att straffa barnet med konsekvenser som inte har med den ev överträdelsen att göra.
    så..nu ska vi se! Hur många har kommit med hot mot sina barn?
Svar på tråden Barnaga