-
ja precis så som jag skrev. jag ångrade mej efteråt...Maria222 skrev 2009-10-08 21:14:41 följande:Det har alltså skett en enstaka gång och du fick dåligt samvete direkt efteråt vilket förståss innebär att du vet att det var fel och inte kommer att göra om det? -
jag kan säga såhär till min son om han inte lyssnar, är helt hysterisk, sparkas och slåss.
Då säger jag lugnt och sansat men med bestämd ton att du får gå in på toaletten en stund tills du lugnat ner dej. men jag hotar inte. utan bara att du får gå in på toaletten. det har fungerat bra. och när han sparkar hysteriskt om man sitter i soffan så frågar man om han ska gå in på toaletten o lugna ner sej, så går det på sekunden, och han slutar sparka.
han har absolut inte blivit avskäckt från toan utan han kommer ut inom 1 minut och han är lugn, för det mesta är han inte det får han sitta inne på toan en stund till...
barn måste lära sej att vissa saker får faktiskt konsekvenser, för sparka och slåss är inte okej.
många hotar med barnets rum men det gör inte vi. och vi hotar inte... med tanke på hur vi säger det... -
jag kan säga såhär. det är varken rätt eller fel. eller hur man nu ska uttrycka det.Maria222 skrev 2009-10-08 21:21:47 följande:Ja men då är det väl bra där. Du begick ett misstag, insåg att det var helt fel väg att gå, bad barnet om förlåt, och gör aldrig mer om det. Vad diskuterar vi då? Du tycker ju också att det är fel att knäppa barnen på fingrarna!
Det var fel av mej att göra så och jag ångrar det såklart. just då hade nöden ingen lag så att säga..... det är ju ingenting jag gör gång på gång... -
det vore ju konstigt annars om jag inte hade ångrat mej. att jag gjorde en fel handling så att säga, men att det upprepades... vilket jag kanske inte är så stolt över. men gjort är gjort...
-
jag orkar inte ens engegera mej i att svara på ditt inlägg.Gladabarnensmamma skrev 2009-10-08 21:48:34 följande:Jag har fortfarande lite svårt för att förstå vad du egentligen tycker om att knäppa barn på händerna.
Om du nu ångrar att du gör det - varför göra samma sak igen? Varför sitta på FL och förklara sida upp och sida ner varför det inte är fel och sen skriva att du ångrar dig? Om du blivit misshandlad som barn, får du inte lite is i blodet av att andra människor tycker att du gör fel mot ditt eget barn? -
jag kan bara ansvara för vad jag har gjort, sen vad andra gör har jag ingenting med att göra, och tänker därför inte svara på det. alla har olika åsikter o det finns säkert många fler som knäppt sina barn på fingrarna, men det får stå för deras handling....Gladabarnensmamma skrev 2009-10-08 21:48:34 följande:Jag har fortfarande lite svårt för att förstå vad du egentligen tycker om att knäppa barn på händerna.
Om du nu ångrar att du gör det - varför göra samma sak igen? Varför sitta på FL och förklara sida upp och sida ner varför det inte är fel och sen skriva att du ångrar dig? Om du blivit misshandlad som barn, får du inte lite is i blodet av att andra människor tycker att du gör fel mot ditt eget barn?
det är inte min huvudvärk... -
precis. vi har inte ens antytt om att det har varit rätt. men att vi nu har gjort det och mer än så kan vi inte göra. gjort är gjort även om man ångrar det.emmerzon skrev 2009-10-08 21:52:12 följande:Måste bara få säga en sak. Finns det någon som kan säga att jag och Höstbebis2007 har sagt att vi har gjort rätt som har knäppt våra barn på fingrarna?vi har försvarat oss mot dom som anser oss vara dåliga mammor/personer.
nästa gång kan man ju kanske tänka ett steg längre, fast det hänt mer än 1 gång... -
0000000000
vid middagsbordet blir det ofta en blandning av hot/mutor eftersom man säger "nä, gör du så får du inget klistermärke" och i nästa andetag "ät med gaffeln så får du välja klistermärke".
men det ger ju dubbla budskap..... -
orkar inte dra upp det igen.. läs i tråden så får du reda på det..Veladis skrev 2009-10-08 22:07:00 följande:Antytt har ni definitivt, eftersom ni så hårt försvarat att det inte är aga osv.Men, fine, tycker ni inte att det är rätt så är det väl bra! Men frågan är ju då varför ni gör det, om ni inte tycker att det är rätt. -
jag hotar honom inte.. det beror på hur man säger det.. och sen stänger jag inte dörren...Gladabarnensmamma skrev 2009-10-08 22:13:29 följande:Vilka är de två budskapen då? Jag tycker det är en blandning mellan hot & mutor, men budskapet är fortfarande att han ska äta med besticken.
Eftersom du och jag verkligen har olika åsikter om uppfostran och vi diskuterar aga just nu, så vill jag säga att jag tycker att situationen som du beskriver ovan (att stänga in ungen på toan) är ett bra exempel på både hot och bristande respekt. -
vadå ursäkter.....Veladis skrev 2009-10-09 15:42:29 följande:Jag har läst allt du skrivit, och jag har inte sett något riktigt svar på den frågan. Bara ursäkter.
jag har sagt som det är. det blev i stundens hetta när man kommer in i köket o ser att ungen är på väg med handen på plattan som är på. samtidigt som jag tar bort honom knäppte jag på handen, mer än så var det inte o tänker inte förklara det igen.. -
nu får du väll ta o lägga ner. vad är det som är så intressant??? vad vill du veta egentligen. om du är så emot det här med o knäppa på fingrarna så behöver du inte ens läsa vad vi skrivit. för skulle du vara helt emot det så skulle det inte ens intressera dej....Veladis skrev 2009-10-09 22:36:34 följande:Jag tror inte att du är korkad. Men man kan ju hoppas på att du använder den envishet du haft att försvara ditt agerande i den här tråden med ditt barn istället för att använda förnedrande fysiska metoder.SJag trori nte att du beräknande tänkte tillfoga ditt barn skada. men faktum är fortfarande tat en knäpp på fingrarna känns även om den är lätt (be någon knäppa dig, får du se - handryggen är rätt känslig), och principen och effekten är densamma som vid en örfil, även om en örfil naturligtvis är värre än en "knäpp". Men, principen är densamma, och det är möjligt att knäppar får samma psykiska effekt som örfilar och hårdare slag. Så jag kan visst jämföra. Samma princip, samma effekt. "Bara" mindre smärta. Jag tycker också att det är löjligt att försvara våld med ursäkten at det är milt, inte gör särskilt ont och inte lämnar märken. Jag blev blev omkullvräkt på en säng en gång och min dåvarande sambo höll för min mun för att jag skulle "hålla käften". Det gjorde inte ett dugg ont fysiskt, men såren de satte i själen gjorde ju att jag lämnade honom. Sen tycker du inte att det är så farligt, eftersom det räddade ditt barns liv. Visst. Men du säger samtidigt att du hade kunnat gjort annorlunda. Fint. Gör det då, istället för att försvara ditt agerande.
fattar du vad jag menar??
varför nöjder du dej inte med svaren som du redan fått och sluta tjata om samma sak hela tiden. -
ja det är ju det som räknas att man inser att det är fel. Gör man inte det då är det en annan sak.Mammatill2tjejer skrev 2009-10-12 12:13:27 följande:Nu har jag varit borta från tråden i några dagar. Har haft det lite jäktigt och inte riktigt hunnit med.Det har kommit många intressanta inlägg sedan jag var här sist.
Än så länge är vi flest som är emot barnaga. Men det är ändå sorgligt och, i mina ögon, oerhört skrämmande att det ändå är hela 7,28% (34 pers) som är FÖR att tillåta barnaga!
Alla gör vi fel. Jag tror inte för ett ögonblick att det finns felfria, perfekta föräldrar. Hävdar man att man är en felfri förälder så hävdar jag faktiskt att man ljuger.
Själv är jag långt ifrån felfri. Herregud, om jag skulle räkna upp alla misstag jag gjort i mitt föräldraskap... Och jag vet att jag kommer att göra fler. Det där med tomma hot t ex. Jag vet att jag gör så ibland. Jag ångrar mig, vet att det är fel och försöker att inte göra om det, utan hitta andra och bättre lösningar.Det viktiga är ju att man inser att det ÄR FEL, och att man försöker att inte göra det igen.Det skulle aldrig fall mig in att sitta här och försöka försvara mitt handlande, eftersom jag vet själv att det är fel. Det går alltså inte att försvara. Förklara, javisst. Men aldrig försvara.
som du sa alla föräldrar är inte perfekta, o konstigt vore det väll om det fanns någon som var helt perfekt. men tror inte det existerar på denna jord.
förklara har man gjort hur många gånger som helst men ändå förstår ni inte så jag lägger ner det här faktiskt. jag kan inte göra mer än att förklara o säga att man ångrar sej, thats it...