• hana a

Jobbcoach eller Matchare

Ni som jobbar som matchare eller som jobbcoach, vad har ni för utbildning, jag vill jag jobba som jobbcoach, vet inte vad ska läsa, finns det KY-utbilndningar inom detta, eller är det högskole utbildning som gälle?
    Jag är mamma ledig nu fram tills juni, om det fanns distans utbildning skulle jag ta det under tiden jag är hemma.

Tack för svar

• Svar på tråden Jobbcoach eller Matchare
  • mian7373

En kompis till mig har fått jobb som jobbcoach inom Arbetsförmedlingen och hon kommer att få en kortare utbildning internt. Naturligtvis har hon en del med sig i bagaget men själva jobbcoachningen få hon utbildning i.

• hana a

Jag har läst lite kurser här och där mest inom socialt arbete och sociologi, dessutom har jag jobbat som tolk i åtta åroch läs massa med tolk kurser.
    men undrar om söker jobb som jobbcoach vad det kräver för utbildning.
    Jobbet intresserad mig mycket och vill därför passa på att plugga under föräldraledigheten

• Anna Paulita

Det finns en KY, eller Yrkeshögskole utbildning som det kommer byta namn till på ett år som har inriktning Rekrytering. Den är ett årig och finns i Stockholm vet jag säkert. Den kan så klart finnas på andra orter också.

Men för att vara behörig till den ska man ha 80 p (4 terminer) inom beteendevetenskapliga kurser på högskole/universitetsnivå. Alternativt två år på studie och yrkesvägledarprogrammet.

Annars kan man läsa PAO (Personal, arbete och organisations programmet) som bla finns på Sthlms Universitet och i Umeå.

SU har också en kurs som heter Arbetsmarknadskunskap och management I och II, dvs 60 p men det räcker nog inte för att få sådana jobb, men i kombination med andra beteendevetenskapliga kurser kan det kanske funka.

• hana a

Oj vad mycket som man ska läsa för att läsa KYutbildning, jag trodde att det fanns kurser eller program som inom KY som man kan läsa utan att behöva läsa andra kurser/program.

• Anna Paulita

hana a skrev 2009-10-05 16:19:13 följande: