• hana a

Jobbcoach eller Matchare

Ni som jobbar som matchare eller som jobbcoach, vad har ni för utbildning, jag vill jag jobba som jobbcoach, vet inte vad ska läsa, finns det KY-utbilndningar inom detta, eller är det högskole utbildning som gälle?
    Jag är mamma ledig nu fram tills juni, om det fanns distans utbildning skulle jag ta det under tiden jag är hemma.

Tack för svar

• Svar på tråden Jobbcoach eller Matchare
  • hana a
    Anna Paulita skrev 2009-10-05 21:07:12 följande:
    Nej, men jag har läst de Arbetsmarknadskunskap och manegement I och II och så läser jag till Studie och yrkesvägledare nu, termin 3 av 6.Så jag har inte jobbat med det, men läst en hel del. :)
    Är det svårt att läsa Arbetsmarknadskunskap och manegement och hur är det när man väl har sökt är det svårt att komma in.
    Vilken högskola har utbildningen?
  • Anna Paulita
    hana a skrev 2009-10-05 21:48:41 följande:
    Är det svårt att läsa Arbetsmarknadskunskap och manegement och hur är det när man väl har sökt är det svårt att komma in. Vilken högskola har utbildningen?
    Jag har typ 18 i snitt och kom in. Det var dock innan lågkonjukturen, det kan vara svårare nu. Men måste inte nödvändigtvis vara det.

De fristående kurserna hittar du på Sthlms Universitet. Men det kan ju finnas något liknande på andra högskolor/universitet också.

Ja, det var tuffa kurser. det var en hel del ekonomi och uppriktigt talat var det svårt.
  • Girlfriend in a coma

Det finns kurser till jobbcoach som du kan betala för att gå. Jag vet inte hur högt de klassas när du ska arbeta som det. Jag har vänner som arbetar som jobbcoacher och de är beteendevetare. Jag är själv beteendeverare och arbetar inom PA, det är en bra grund. För att coacha behöver du ju dock mer än beteendevetenskap - du behöver kurser i coaching och det finns i lite olika varianter varav de flesta är sådana du eller ditt företag betalar för.