• hana a

Jobbcoach eller Matchare

Ni som jobbar som matchare eller som jobbcoach, vad har ni för utbildning, jag vill jag jobba som jobbcoach, vet inte vad ska läsa, finns det KY-utbilndningar inom detta, eller är det högskole utbildning som gälle?
    Jag är mamma ledig nu fram tills juni, om det fanns distans utbildning skulle jag ta det under tiden jag är hemma.

Tack för svar

• Svar på tråden Jobbcoach eller Matchare
  • hana a
    Anna Paulita skrev 2009-10-05 21:07:12 följande:
    Nej, men jag har läst de Arbetsmarknadskunskap och manegement I och II och så läser jag till Studie och yrkesvägledare nu, termin 3 av 6.Så jag har inte jobbat med det, men läst en hel del. :)
    Är det svårt att läsa Arbetsmarknadskunskap och manegement och hur är det när man väl har sökt är det svårt att komma in.
    Vilken högskola har utbildningen?
  • Anna Paulita
    hana a skrev 2009-10-05 21:48:41 följande:
    Är det svårt att läsa Arbetsmarknadskunskap och manegement och hur är det när man väl har sökt är det svårt att komma in. Vilken högskola har utbildningen?
    Jag har typ 18 i snitt och kom in. Det var dock innan lågkonjukturen, det kan vara svårare nu. Men måste inte nödvändigtvis vara det.

De fristående kurserna hittar du på Sthlms Universitet. Men det kan ju finnas något liknande på andra högskolor/universitet också.

Ja, det var tuffa kurser. det var en hel del ekonomi och uppriktigt talat var det svårt.
  • Girlfriend in a coma

Det finns kurser till jobbcoach som du kan betala för att gå. Jag vet inte hur högt de klassas när du ska arbeta som det. Jag har vänner som arbetar som jobbcoacher och de är beteendevetare. Jag är själv beteendeverare och arbetar inom PA, det är en bra grund. För att coacha behöver du ju dock mer än beteendevetenskap - du behöver kurser i coaching och det finns i lite olika varianter varav de flesta är sådana du eller ditt företag betalar för.

Jag har läst en del kortare kurser i coaching och även som del i ledarskapskurser. Min upplevelse är att det krävs lite mer än bara någon kort kurs, kanske en högskolebakgrund för att kunna konkurrera. Det beror ju dock på hur stort kontaktnät du har och hur lätt du har för att komma in. Det bästa sättet att få ett bra jobb tror jag är att först ta sig in, kanske via någon annan tjänst. Genom att göra det får du visa vad du går för först och kan säkert på utbildning betald sen, men som sagt, en grund att stå på behövs troligen först.

Det finns ju olika bra jobbcoacher också, det vill säga, olika krav på dem för olika företag.

• hana a

Tack för svaren ska verkligen ta tag i det.

• AstridStjärna

jag jobbar som jobbcoach och jag kan säga att de flesta i vårt team har olika bakgrund. Själv är jag beteendevetare med fil.kand i sociologi samt socialt arbete. Jag har dessutom läst mycket om arbetsmarknad, rehabilitering. Jag har även coachutbildning i arbetsmiljö och rehabilitering och är i grunden friskvårdsterapeut. Många har utbildning i PA eller studievägledare mm.

• hana a
    AstridStjärna skrev 2009-10-08 07:59:05 följande:
    jag jobbar som jobbcoach och jag kan säga att de flesta i vårt team har olika bakgrund. Själv är jag beteendevetare med fil.kand i sociologi samt socialt arbete. Jag har dessutom läst mycket om arbetsmarknad, rehabilitering. Jag har även coachutbildning i arbetsmiljö och rehabilitering och är i grunden friskvårdsterapeut. Många har utbildning i PA eller studievägledare mm.
    okey, men när du sökte tjänsten vad krävde dem att du skulle ha som utbildning. vet du vad dina kollegor har för utbildning.
  • Majas mamma

Jag är kvalificerad att arbeta som jobbcoach. Är utbildad beteendevetare (psykologi som huvudämne) med inriktning mot arbetsvetenskap och personaladministration. Har studerat 4 år vid Luleå tekniska Universitet.

• hana a

Majas mamma skrev 2009-10-08 15:37:07 följande:

Jag är kvalificerad att arbeta som jobbcoach. Är utbildad beteendevetare (psykologi som huvudämne) med inriktning mot arbetsvetenskap och personaladministration. Har studerat 4 år vid Luleå tekniska Universitet.
    Vad är ingångslönen som kvalificerad coach? Är lönen olika tillförhållande den utbildning man har?
  • MickeN1973

Ok då är frågan vilka resultat gör jobb-coacherna?

Får de fram flera jobb?

Och vad är coachens roll?

Är det att du hittar det rätta yrket?

Eller är det att kontrollera att du söker jobb aktivt?

• Jobbcoach

hana a, jag tvivlar på att någon kommer anställa en jobbcoach som särskriver. Ta några kurser i svenska och gå vidare därifrån.

• viskeslopme

Jag studerar till studie-och yrkesvägledare och har då behörighet att jobba som vägledare inom skola (grund, gym, komvux, högskola etc.), arbetsförmedlingen, privata företag, kan ta en master, jobba på skolverket, bli studierektor/rektor etc.

Själv vill jag inte jobba på AF efter examen helst då jag känner att jobbet där går emot mycket av min utbildning och är snarare motsatsen till vad vi lär oss om vägledning. Men vet att även socionomer, beteendevetare m.fl. jobbar på AF

Svar på tråden Jobbcoach eller Matchare