• Solkattan

Stå upp i knät!

Vår som är alldeles "galen" i att stå upp i knät. Sätter vi ner honom mot famnen som slingrar han sig som en ål o börjar gnälla. Möjligen kan han sitta med stöd på knät o titta sig omkring...
    Han tycks ju öva upp sin styrka i benen. Om man släpper taget nån sekund så står han själv .. ( är snart 2 mån).
    När kan man börja med hoppgunga o gåstol? Tror han skulle gilla dessa aktiviter.. är det nån som känner igen sig? Och som kan "berätta" om era "stå i knä barn" gillade hoppgunga/gåstol? * nyfiken *

//solkatta

• Svar på tråden Stå upp i knät!
  • Gladhannapanna

Jag skulle absolut inte börja med hoppgunga och gåstol förrän barnet är åtminstone fem månader. Tänk på att rygg och nacke inte är mogna för den påfrestningen som de innebär.

Vår yngsta är också en "ståare" , hon kan sitta själv nu när hon är sex månader, men hon vill bara stå och vägrar ofta att böja sig i höften. Vi har varken gåstol eller hoppgunga till henne utan hon får stå i våra knän eller ligga på golvet.

Min osteopat hävdar att barn som fått gåstol och hoppgunga som små ofta får ryggproblem senare eftersom svanken inte är utvecklad förrän de är äldre. Vet inte om han har rätt, men han säger att han träffat många tonåringar med ryggproblem där han frågat om de haft hoppgunga/gåstol och det brukar tydligen vara fallet....

• ElinC

Jag tror tvärt om. Vi har en liten 3 månaders som är jättestadig. Hon kan stå själv med stöd om man ställer henne vid nått. Jag kan inte se att det är någon skillnad på att hänga i en hoppgunga en stund, och att stå i någons knä med bara händerna som stöd. En hoppgunga håller ju upp hela ryggen, det är väl egentligen bara nacken som det gäller att de håller upp själva. Jag tänkte prova vår snart, men har inte hängt upp den än. Allt beror ju på vad det är för bebis. Storebror började med hoppgungan när han var 5 månader. Men lillasyster är så mycket stadigare än vad han var. Gåstol däremot är ju mycket svårare för dem. Då måste de spänna upp hela kroppen för att hålla sig uppe. Så den får nog vänta ett tag här.

• BabyJia

Min dotter tycker oxå om att stå å e stadig i benen, men i nacken e hon inte helt stabil ännu. Hon e 3 mån. Kommer nog vänta ett tag till med hoppgungan.

Svar på tråden Stå upp i knät!