Inlägg från: ztar64 |Visa alla inlägg
  • ztar64

Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?

UnderbaraMix skrev 2011-02-17 11:40:18 följande:
    Klart att man tjänar några slantar på uppfödning, om man har tur. Du får räkna bort priset för en valp för det är vad hanhundsägaren ska ha. Du måste registrera valparna, chippa, besikta och vaccinera valparna. Har du otur så får du färre än 3 valpar och då går du back (på fransk bulldogg iaf och det är vad jag är insatt i).

Dessutom så är det tyvärr inte alltför ovanligt med kejsarsnitt på dessa hundar och det är någonting som ALDRIG går på försäkringen. Skulle det hända så blir det nudlar resten av året.

De flesta som föder upp renrasiga hundar gör det dock för att de är intresserade av rasen och är passionerade.
    De som tar en kull på sin blandrastik med grannens hane kan sälja iväg hundarna utan vaccinationer, märkning och registrering. Det är klart att de kan tjäna några tusen på varje kull då. Dessutom brukar de inte bry sig om hälsoundersökningar och restriktioner på hur ofta en tik kan få valpar.
    Skitsnack !
    Du kan försäkra ALLA hundar för kejsarsnitt . Min blandis är det och en bekant föder upp engelsk bulldog och är försäkrad för kejsarsnitt . Det kostar typ 50 - 70 kr mer i månaden men det är det värt . Är man sen dessutom registrerad uppfödare , har jkthund , brukshund i arbete eller liknande så tecknar man en särskild försäkring för detta och slipper då att betala självrisken också .
    Att det sen skulle bli sååå dyrt med olika bruks o lydnads kurser e väl att ta i . Tror ni verkligen att en erfaren uppfödare går dessa kurser för varje kull ? Herre Gud , har de många års vana så kan de de sakerna ändå .

Vad ÄR det egentligen som är så pinsamt med att man tjänar lite på sin hund ? Fattar inte varför alla hugger . Själv har jag aldrig haft valpar på någon hund men om andra vill och orkar så är väl inte pengarna ett problem . Låt dom tjäna sina pengar och låt bli att hugga så fort folk undrar .
Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?