• mullemuppan

Våga vägra sluta träna tråden del 2

Här fortsätter tråden för oss som vill försöka fortsätta träna (så gott det går) under graviditeten och som vill följas åt med peppning och träningstips allt eftersom magen växer??

Nya som gamla, alla är såklart välkomna!

Den gamla tråden finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m45458723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 21:59
    Saxat från förra tråden:

Anpassning av LesMills klasser till gravida kan du läsa om i tex inlägg #108 på s. 11 i den gamla tråden samt på www.lesmills.com/Files/GlobalCentral/Clubs/PregnancyBrochures/BB%20pregnancy%20brochure.pdf

Separering av raka bukmuskeln, hur man testar om den separerat samt tips på övningar finns på s. 13 i den gamla tråden.

Det här med pulssoner tog vi upp flera gånger i den gamla tråden, se tex s. 1, 5, 11 för input och för att kunna bilda dig en egen uppfattning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 22:04
    Angående LesMills klasserna så är det nog smartare att länka hit: www.lesmills.com/nordic/se/members/programs/les-mills-programs.aspx eftersom det går att hitta hur man anpassar fler träningsprogram än bara body balance (som länken ovan går till) där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-06 16:53
    Artikel från läkartidningen med forskning kring pulssoner: ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33065.pdf

• Svar på tråden Våga vägra sluta träna tråden del 2
  • KringlanL

Hej alla goa!
    Nu behöver jag verkligen hjälp...
    Ska sätta mig och googla, men kollar med er också..

Är det någon som vet någon sida, person etc som är kunnig när det gäller puls och gravida?
    Och då menar jag inte att jag vill höra den allmäna rekommendationen på 140-150 bpm utan få fakta från någon vet vad som gäller för oss som tränar mycket och hårt, har hög maxpuls och låg vilopuls osv..

Kom precis hem från dagens konditionsklass, 1h, maxade på 201 och medel låg på 179.
    Va tusan ska jag göra?? Kan jag köra så här om det inte alls känns jobbigt??
    Tyckte jag tog det lugnt idag, pressade mig iiiingenting och tyckte det var jätteroligt! Så blev väldigt förvånad när jag tittade på klockan efteråt.. Och samtidigt lite nojjig för man vill ju ändå sitt Trolls bästa..

Länkar till fakta mottages tacksamt!!

• fruganL

Jag har bara gult bälte i Google-fu, men jag har inte hittat något matnyttigt när det gäller gravid + puls. Har sökt på alla möjliga olika sätt för att få fram tillförlitlig information, och knappt kommit någonvart. 140 nämns på åtskilliga ställen, och en hel del nämner "hålla en normal samtalston".
    Hittade någon sida som informerade lite om skälet bakom, men inte speciellt djupgående och verkligen inte med aspekterna "vältränad" och "otränad".

Man kanske borde leta upp någon som läser lämplig utbildning och som ska skriva en C-uppsats som kan ta sig an ämnet. Fast jag är övertygad om att det FINNS forskarrapporter i ämnet, de försvinner bara i mängden vanliga forumsdiskussioner och forumsinlägg som man får upp när man googlar. FL är bara en av många sidor som ger otroligt många träffar i ämnet! Att bannlysa diskussioner och radera alla inlägg om det från webben kanske gör att de vettiga träffarna kommer fram? :)

• smurfen08

Perfekt Kringlan! Tack, detta har jag letat efter. Du får svart bälte i google-fu av mig

Frugan - såg att du fått känningar av foglossning. Jag kände av början till foglossning nu på lunchen när jag var ute och gick men det verkar ha försvunnit. Tänkte köra ett spinning pass så jag hoppas det funkar. Efter min pizzahut lunchbuffe och en dajm på det så känns det som ett måste

KringlanL skrev 2009-10-06 15:27:02 följande:
    Ja det kommer upp väldigt mycket FL-skit jämt när man googlar! =)) Hittade dock den här artikeln ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33065.... som lugnade mig lite.. För det är ju just det med syrebrist som jag är lite nojjig över..
  • mullemuppan
    KringlanL skrev 2009-10-06 15:27:02 följande:
    Ja det kommer upp väldigt mycket FL-skit jämt när man googlar! =))Hittade dock den här artikelnltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33065....som lugnade mig lite.. För det är ju just det med syrebrist som jag är lite nojjig över..
    Passade på att lägga till länken i trådstarten, frågan kommer säkert upp flera gånger...
  • fruganL

Smurfen08 - har haft lite småkänningar ganska länge, men inget som kunnat "diagnostiseras" som foglossningar. Men eftersom det är något alla har, och eftersom varje yrkesmänniska och lekman jag kommit i kontakt med säger att det LÅTER som foglossningar så väljer jag att kalla det så även om jag länge lät bli. Och vid det här laget kanske det faktiskt är foglossningar även om det inte varit så hela tiden.
    Ungen är ute inom en månad ungefär så det är ju helt okej att ha lite såna nu ändå. Känner bara av det efter promenader eller en fysiskt ansträngande dag. Riskerar att känna av det ikväll efter att ha målat en vägg (upp och ner för den satans pallen!) och yoga.

Men tränar normalt styrketräning, värmer upp med crosstrainer eller cykel, och har aldrig märkt av det på gymmet.

Kul att det verkar som det blir en "riktig" träningstråd. Det är tredje försöket jag sett eller varit med om men det tycks ofta dö ut efter ett tag...

• KringlanL
    smurfen08 skrev 2009-10-06 16:44:40 följande:
    Perfekt Kringlan! Tack, detta har jag letat efter. Du får svart bälte i google-fu av mig
    =))
    fruganL skrev 2009-10-06 17:47:07 följande:
    Och vid det här laget kanske det faktiskt är foglossningar även om det inte varit så hela tiden. Ungen är ute inom en månad ungefär så det är ju helt okej att ha lite såna nu ändå.
    va skönt att vara så nära målet!! Och du är ju grym som fortfarnade är igång med träningen! =)
    Med min 3a var jag ganska lat de sista 2 månaderna, eftersom jag inte orkade köra de klasserna jag var van vid så tappade jag motivationen helt.. Men hoppas på att det blir annorlunda den här gången.
    Undrar hur det gått för Trynträ? Hon måste ju fått nu?
  • smurfen08

Frugan - wow, har du bara ca 1 månad kvar och tränar på. Imponerande! Jag är "bara" i vecka 24 och hoppas kunna träna som du hela vägen!

• fruganL

En månad kvar om man räknar med överburenheten också. Har 17 dagar kvar till BF.
    Yogan igår var juste. Är ganska roligt att "fuska". När de gör en höftöppnare så gör något som liknar fast som bara sträcker ut sidan till exempel. Många saker de gör hoppar jag över helt och sitter på knä eller i skräddarställning och liksom svankar och kutar ryggen. Kobran var rolig att testa, ont gjorde det ju inte, men det var ju helt omöjligt med magen. *fnissar*
    Överlag är det otroligt skönt att ha den timman till avslappning, andning, sträcka ut, koppla bort, varva ner, you name it.

Imorgon blir det styrketräning är förhoppningen.

Och ja Trynträ måste verkligen ha fått nu! Hoppas hon kommer in och uppdaterar.

Och tro mig. Jag är ingen människa som maniskt tränar eller sätter träningen först. (Inte för att jag säger att någon annan här är manisk!) Numera kan det lätt gå en vecka 14 dagar innan jag kommer iväg till gymmet, men kommer jag dit så är det så otroligt skönt. Men så har jag å andra sidan ganska få krämpor. Det är dessutom ett litet gym, så personalen "känner" alla regelbundna kunder, vilket gör det motiverande och personligt.
    Men kan jag så kan ni!

• mullemuppan

Hmmm, tappade vi massa träningstokar när vi flyttade till den nya tråden??

Är ganska nöjd med träningsveckan hittills, har simmat två gånger och kört ett gravidyogapass. Ska antagligen sätta mig på trainern en stund i eftermiddag, det ska bli spännande att se hur det går för cykeln börjar bli "trång" nu och magen var på gränsen till att få plats senast. Imorgon blir det nog ett gravidyogapass igen, det är bara så skönt!

Svar på tråden Våga vägra sluta träna tråden del 2