• mullemuppan

Våga vägra sluta träna tråden del 2

Här fortsätter tråden för oss som vill försöka fortsätta träna (så gott det går) under graviditeten och som vill följas åt med peppning och träningstips allt eftersom magen växer??

Nya som gamla, alla är såklart välkomna!

Den gamla tråden finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m45458723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 21:59
    Saxat från förra tråden:

Anpassning av LesMills klasser till gravida kan du läsa om i tex inlägg #108 på s. 11 i den gamla tråden samt på www.lesmills.com/Files/GlobalCentral/Clubs/PregnancyBrochures/BB%20pregnancy%20brochure.pdf

Separering av raka bukmuskeln, hur man testar om den separerat samt tips på övningar finns på s. 13 i den gamla tråden.

Det här med pulssoner tog vi upp flera gånger i den gamla tråden, se tex s. 1, 5, 11 för input och för att kunna bilda dig en egen uppfattning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-05 22:04
    Angående LesMills klasserna så är det nog smartare att länka hit: www.lesmills.com/nordic/se/members/programs/les-mills-programs.aspx eftersom det går att hitta hur man anpassar fler träningsprogram än bara body balance (som länken ovan går till) där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-06 16:53
    Artikel från läkartidningen med forskning kring pulssoner: ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33065.pdf

• Svar på tråden Våga vägra sluta träna tråden del 2
  • mullemuppan
    Popis skrev 2009-10-29 10:37:54 följande:
    Oj här har det hänt massor jag har bara varit borta en dag... :o)
    Började dagen med en skön lång frukost hemma i lugn och ro. Sedan åkte jag in på stan och uträttade lite ärenden. Därefter var jag på gymmet och körde rodd i 20 min och spinning i 45 min. Skyndade mig vidare till spa-kliniken och åt en supergod skaldjurssallad. Avslutade dagen med en sportkur; helkroppspealing, bubbelbad och sedan en helkroppsmassage. Åhhh det var så underbart jag hoppas jag kan göra om det snart.
    Nä, nu blev jag inte alls avundsjuk!
  • KringlanL
    smilet skrev 2009-10-29 10:23:26 följande:
    Jo, men på vilken nivå den maxpulsen är, är ju fortfarande mest genetiskt, även om man i viss mån kan undvika att den sjunker. Man kan inte säga att man har en bra eller dålig maxpuls. Den är vad den är, liksom. Ville väl mest poängtera att man inte automatiskt har bra kondition för att man har hög maxpuls, eller tvärtom. Speciellt missvisande blir det där med att komma upp i max 150 slag/min när man märker hur stor skillnad det är mellan folks maxpuls oberoende av träningsvana och konditon.
    Jag har iofs aldrig sagt att jag har bra eller dålig maxpuls, men kan säga att den är rel hög för min ålder samt att jag inte har svårt för att träna i min egen Pulszon3 en längre tid utan att bli vidare påverkad.
    Sen var andras Pulszoner ligger och hur de klarar av att ligga där, det tror jag nog de flesta förstår att det är väldigt individuellt.
  • KringlanL
    Oj här har det hänt massor jag har bara varit borta en dag... :o) KringlanL: tack för ditt tips angående träning inför vasan. Den ska jag prova. Jag hade en helt fantastisk dag igår. Började dagen med en skön lång frukost hemma i lugn och ro. Sedan åkte jag in på stan och uträttade lite ärenden. Därefter var jag på gymmet och körde rodd i 20 min och spinning i 45 min. Skyndade mig vidare till spa-kliniken och åt en supergod skaldjurssallad. Avslutade dagen med en sportkur; helkroppspealing, bubbelbad och sedan en helkroppsmassage. Åhhh det var så underbart jag hoppas jag kan göra om det snart.
    Låter inte helt fel!!! Va skönt!

Hade verlkligen behövt ngt liknande nu, mina Rhomb's är inte att leka med.. Knakar i hela skulderbladen när man trycker på dem.. Inte så najs.

Igår hos min BM fick jag reda på att min bäbis hjärtljud var lite omogna.. Någon annan som varit med om det??
    Ska tillbaka och lyssna om en vecka igen, så de närmaste dagarna ska jag ta det lite lugnare, inte för att jag tror att träningen påverkar utan mer för att jag är så otroligt trött...
    Har vickat bort mina värsta klasser och kör bara Pump och Balance de närmaste dagarna.. lite smånojjig blir man ju allt, igår var jag verkligen jätteledsen.. Man är ju lite överkänslig också...

Min 2-åring har börjat vakna 5-6 varje morgon, så känner mig som ett ruttet lingon just nu. Imorse när jag försökte få iväg alla 3 till skolan och dagis så tänkte jag " va tusan har jag gjort. En till.. "
    Hoppas på att bli piggare snart och att bäbisen låter bättre nästa vecka..
  • cartman

Var ett tag sen jag skrev i tråden, men tänkte bara berätta att det går att träna in i det sista
    Var ute och stavgick i tisdags kväll och känner att vattnet går. 3,5 intensiva timmar senare är lillebror född. Så kan det gå
    Är bara glad att jag var på hemväg och endast hade en knapp km kvar hem när det hände, för det blev myrsteg resten av vägen och mobilen hade jag inte heller med mig. Ett tips till er andra kanske; ha med mobilen när ni är ute och rör på er i slutet

Nu längtar jag efter att rumpontet ska försvinna så jag kan börja röra på mig så smått igen.
    Lycka till er andra som tränar på!

• mullemuppan
    cartman skrev 2009-10-29 14:41:27 följande:
    Var ett tag sen jag skrev i tråden, men tänkte bara berätta att det går att träna in i det sista Var ute och stavgick i tisdags kväll och känner att vattnet går. 3,5 intensiva timmar senare är lillebror född. Så kan det gå Är bara glad att jag var på hemväg och endast hade en knapp km kvar hem när det hände, för det blev myrsteg resten av vägen och mobilen hade jag inte heller med mig. Ett tips till er andra kanske; ha med mobilen när ni är ute och rör på er i slutet Nu längtar jag efter att rumpontet ska försvinna så jag kan börja röra på mig så smått igen. Lycka till er andra som tränar på!
    Stort grattis!!
  • smurfen08

Hur härligt lät inte det där då... sitter här och drömmer mig bort om samma sak... lite spa nu vore inte helt fel... Är helt stel i nacke och lårmuskler efter gårdagens PT pass

Oj här har det hänt massor jag har bara varit borta en dag... :o) KringlanL: tack för ditt tips angående träning inför vasan. Den ska jag prova. Jag hade en helt fantastisk dag igår. Började dagen med en skön lång frukost hemma i lugn och ro. Sedan åkte jag in på stan och uträttade lite ärenden. Därefter var jag på gymmet och körde rodd i 20 min och spinning i 45 min. Skyndade mig vidare till spa-kliniken och åt en supergod skaldjurssallad. Avslutade dagen med en sportkur; helkroppspealing, bubbelbad och sedan en helkroppsmassage. Åhhh det var så underbart jag hoppas jag kan göra om det snart.
  • fruganL

Grattis, och ja, visst går det!

BF+5 som sagt. Skulle till gymet men var inte så värst pepp idag. Blev en promenad istället, vilket inte är fy skam. Förvisso hamnade vi i stan och var i butiker och grejer, men var borta gott och väl två timmar och hälften av den tiden var effektiv promenadtid. Lovely!
    Kanske är sugen på gymet imorgon, men känner att..jah, är jag inte sugen så är det inte värt det helt enkelt!

• smurfen08

Oj, skönt att det gick bra och GRATTIS!
    Var det någon som såg dig myrstega hem så måste det sett roligt ut

cartman skrev 2009-10-29 14:41:27 följande:
    Var ett tag sen jag skrev i tråden, men tänkte bara berätta att det går att träna in i det sista Var ute och stavgick i tisdags kväll och känner att vattnet går. 3,5 intensiva timmar senare är lillebror född. Så kan det gå Är bara glad att jag var på hemväg och endast hade en knapp km kvar hem när det hände, för det blev myrsteg resten av vägen och mobilen hade jag inte heller med mig. Ett tips till er andra kanske; ha med mobilen när ni är ute och rör på er i slutet Nu längtar jag efter att rumpontet ska försvinna så jag kan börja röra på mig så smått igen. Lycka till er andra som tränar på!
  • Mjau83

cartman: grattis, det gick kvickt! ;)

fruganL skrev 2009-10-28 20:55:56 följande:
    Mjau - Sunt förnuft! Det kan användas till mycket. Används ju inte med kemikalier som skulle kunna vara skadliga. Det gör ju inte hål på huden och medför därmed inga infektioner (som är ett skäl till att tatuering och piercing avråds) Jag kan inte komma på ett enda skäl till att det inte skulle användas, mer än att det är otroligt bökigt med en höggravid mage. ;)
    Jag är ju inte höggravid än på ett tag så för den delen är det inga problem. Mitt resonemang var nog snarare nåt i stil med att om man utsätter sig för nånting som gör väldigt ont så kanske det stressar kroppen och därmed även bebisen... fast det verkar ju ganska långsökt. Men jag har liksom inte vågat ta risken ändå när det stod som det gjorde i bruksanvisningen! Kanske skulle lägga mig i badet med min "motorsågsmassaker" ikväll, det vore verkligen på tiden. ;)
  • chupachup
    KringlanL skrev 2009-10-29 10:10:25 följande:
    Min raka bukmuskel har inte heller gått ihop helt efter barn nummer 3. Men det många inte vet är att det är UNDER naveln som gäller. Har man seperation där så bör man vara försiktig, men har du seperation ovanför så är det ingen fara. ( efter graviditeten alltså. )
    VA?! JIPPIE jIPPIE JIPPIE!! vad bra för min muskler sitter helt ihop under naveln är bara en tunn delning vid naveln och över. det var bra att veta till nästa gång då behöver jag inte känna det som att jag är trasig hur lång tid kan det ta fär en separation att gå ihop?
Svar på tråden Våga vägra sluta träna tråden del 2