• MammaTillDomFinaste

Miniderm??

Hej!
    vilka här har använt apotekets Miniderm på sina barn? sitter och kikar på deras hemsida, ska gå in till dom i morgon. Vi tvättar munnen under kranen på våran dotter efter marje mål mat och jag är dessutom utomhus mycket, idag har vi varit ute totalt över 5 timmar tex. Dottern är 8 månader och nu är hennes kinder alldels illröda (inte bara de vanliga röda som de blir av sval luft) och lite torra.

Hon har även flera välsdigt torra fläckar på både benen och armarna, någon som haft samma sak? Tänkte gå på BVC på torsdag för då har dom drop in, eller onsdag morgon, och be dom kolla så man är säker på att de bara är torra fläckar och inte nå utslag, men de känns som bara torra fläckar, hon har på båda benen, armarna och bakom öronen. Någon som haft samma?

Och har ni använt miniderm?

• Svar på tråden Miniderm??
  • ELLEoClara
    Nayi skrev 2009-10-06 00:57:53 följande:
    Det finns en bra salva som heter Mildison, som innehåller kortison, vi har använt miniderm till ansiktet på vår dotter, och även zink salva från Weleda som dom på BVC har sagt att vi ska använda eftersom den är rätt fet... och så har vi använt body cream från Weleda men inget av dom har fungerat så bra. Men sen bytte vi till Mildison från Apoteket och det blev bra på en gång... den kan jag rekommendera! =)
    Mildison ska man undvika att få i mun och ögon så jag skulle inte smörja min bebis i ansiktet med det om man inte måste ( om inget annat fungerar)
  • Miss Giggle

vi har weledas wind and weather cream som är superbra att ha i ansiktet på lillan. Min dotter är 9 mån och blir precis som din, innan vi köpte krämen dvs.
    Den rä oljebaserad så den kan inte frysa om det blir för kallt!

• Fridaa87
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-10-05 22:06:22 följande:
    Hej! vilka här har använt apotekets Miniderm på sina barn? sitter och kikar på deras hemsida, ska gå in till dom i morgon. Vi tvättar munnen under kranen på våran dotter efter marje mål mat och jag är dessutom utomhus mycket, idag har vi varit ute totalt över 5 timmar tex. Dottern är 8 månader och nu är hennes kinder alldels illröda (inte bara de vanliga röda som de blir av sval luft) och lite torra. Hon har även flera välsdigt torra fläckar på både benen och armarna, någon som haft samma sak? Tänkte gå på BVC på torsdag för då har dom drop in, eller onsdag morgon, och be dom kolla så man är säker på att de bara är torra fläckar och inte nå utslag, men de känns som bara torra fläckar, hon har på båda benen, armarna och bakom öronen. Någon som haft samma? Och har ni använt miniderm?
    Testa med vaselin eller idominsalva först och se om det hjälper.. jag använder miniderm och canoderm på mig själv.. men eftersom det innehåller propylenglykol så vågar jag imnte ha det på mitt barn.. vet ej om det är farligt eller så men undviker det ifall att bara..
  • ÅÅsaGGåsa

Vår läkare rekommenderade vattenbaserad kräm till lillen som var torr över hela kroppen. Läkaren konstaterade först att torrheten inte var eksem. Minidermen som vi köper på pump har fungerat utmärkt. Annars så är det de gamla vanliga tipsen som gäller: bada i olja, inte tvål, använd parfymfritt tvätt- och sköljmedel, tvätta nya kläder innan du använder dem.
    Kortison är hudförtunnande om man använder det en längre tid, men fungerar inget annat så måste man.......Rådgör med BVC innan du använder kortison på en baby.

• omis78

Min erfarenhet av miniderm är allt annat än goda. Min son hade röda utslag i ansiktet när han var bebis blev rekomenderad miniderm av BVC. Jag smörjde in på kvällen innan han somnade, två timmar senare vaknade han och skrek helt förtvivlat, han såg alldeles brännskadad ut på huden. Han var totalt illröd i ansiktet, det blev bättre efter att jag badat honom men det var hemskt. Hade jag gjort om proceduren idag hade jag nog testat på ett litet ställe för att se hur han reagerade mot salvan. Provade sedan midison och eksemet gick bort på tre dagar, salvan är så svag och då är tre dagar inte så farligt med svag kortison det sliter inte på huden. Men nu för tiden testar jag alltid om han tål salvorna mm på ett litet ställe på huden först.

• Strumpan08

Vår dotter har liknande, torra röda kinder och torr om benen. Läkaren på BVC kikade förra veckan och sa att vi skulle smörja med miniderm, att det var det bästa.

Men som jag förstått i efterhand så ska man inte smörja med miniderm i ansiktet om man ska ut i minusgrader, för den är vattenbaserad och kan alltså göra det ännu värre. Jag fick tips i en annan tråd om Weledas wind and weather cream, så den tänkte vi köra på om dagarna och sen miniderm till natten.

• Skorpan B

Repair från apoteket blev vi rekomenderade från bvc.
    Funkar jättebra!
    (smörjer med miniderm oxå regelbundet men tar till Repair när det behövs.)

• Toddes mamma

Vi har använt Decubal (den röda) när sonen haft torr-fläckar.. Den är riktigt fet, o har funkat mycket bättre än miniderm.

• Avonan

Jag har nästan slutat att använda apotekets salvor på min son nu. Fick tips av en kompis på salvor som hon använder på sina barn, märket heter Purepotions och finns bland annat här www.bjuti.se/shop/prod/YXB-560/ Dryg och fungerar så bra. Innehåller inga konstigheter och är ekologiska tror jag.

• hönsmormors dotter

TS: Låter precis som min son hade förut. Vi använde miniderm, men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Sedan fick vi veta att han var allergisk mot mjölk och när vi slutade med det så blev det mycket bättre. Så ett tips är att kolla om det kan vara någon allergi som ligger bakom.

• TvåTrollungar
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-10-05 22:19:57 följande:
    vad är locobase och ceridal för nåt då? också från apoteket?? nej, jag har hittills bara smöjt med vanlig hudkräm i 2 dagar, eftersom jag inte riktigt vet vad det är så vet jag inte vad jag ska använda. kan testa och kleta på lite vanlig idominsalva nu när hon får nattvälling innan jag lägger mej!
    båda är från apoteket :) ceridal brukar finnas på barn/baby hyllan (även miniderm)

okej, men använd INTE hudkräm..
  • MamatillE

Min dotter har väldigt känslig hud, vi började använda miniderm på henne, men de funkade inte riktigt, vi fick kallelse till hus och sen recpet på mildison och en kortison salva till, kommer inte håg vad den heter! Vi smörjde med dom i ca 4 veckor, och nu smörjer jag bara med miniderm, funkar kanon bra. Min dotter hade också torra fläckor fast nästan på hela kroppen så de behövdes väl något starkare för att bota det..

Dotter är cokså lite röd runt munnen, hon är 6 månader nu så hon dreggalar ju en hel del, jag skulle tro att de beror på det! Att de blir fuktigt och då blir huden irritera, så efter varje måltid och tvättning smörjer vi med miniderm! :)

• Nayi
    ELLEoClara skrev 2009-10-06 09:07:22 följande:
    Mildison ska man undvika att få i mun och ögon så jag skulle inte smörja min bebis i ansiktet med det om man inte måste ( om inget annat fungerar)
    jag smörjer aldrig in så mycket så att hon får det på både ögon och mun, självklart undviker man det. Sen behövs det bara en väldigt liten mängd på ansiktet för att det ska bli bra igen..
  • Stora Havet

Jag har använt både Miniderm och Mildison på sonen (nu 14 månader).

Mildison efter rekomendation från BVC och apotektet - hjälpte på en gång, men det var lite eksemartat. Använder det inte regelbundet.

Miniderm smörjer jag in honom med på knäna där han är lite torr. Och varje kväll smörjer jag hans kinder med Miniderm. Funkar jättebra. Efter badet smörjer jag in hela hans kropp med barnolja.

Använder inte parfymerat tvättmedel/sköljmedel till hans kläder.

• Nayi

Stora Havet skrev 2009-10-06 23:53:12 följande:

Jag har använt både Miniderm och Mildison på sonen (nu 14 månader).Mildison efter rekomendation från BVC och apotektet - hjälpte på en gång, men det var lite eksemartat. Använder det inte regelbundet.Miniderm smörjer jag in honom med på knäna där han är lite torr. Och varje kväll smörjer jag hans kinder med Miniderm. Funkar jättebra. Efter badet smörjer jag in hela hans kropp med barnolja.Använder inte parfymerat tvättmedel/sköljmedel till hans kläder.
    Jo vi använder också miniderm till kroppen och så smörjer vi in vår dotter (5 månade) med mildison när det som mest behövs, för hon har något som liknar väldigt mycket eksem. BVC gav oss rekomendationen att använda mildison i samband med något annat som är mjukgörande. Skönt att höra att någon annan har också använt mildison och att det har fungerat.
Svar på tråden Miniderm??