• stelis79

    Liten blödning = missfall??

    Hej,
    min tjej testade positivt i fredags vilket var en dag före BIM! Underbart och efterlängtat! I lördags, dvs. samma dag för BIM hade hon en liten, liten blödning, endast några få droppar. Sen dess ingenting. Graviditetssymtom har hon fortfarande såsom illamående, trötthet m m. Gravtest i söndags visade också på graviditet. Är förstås orolig för missfall och har läst att ca. 1 av 4 blöder i början av graviditet och att av dem så är det ca. 50% som det leder till missfall. Har också förstått att hcg-hormonerna kan vara höga i flera veckor efter missfall vilket gör att grav.test kan vara missvisande. Mina frågor:

    - Kan blödningen ha varit missfall eller BÖRJAN på ett missfall (som är att vänta senare)? Eller yttrar sig ett missfall på helt annat sätt (ex. större blödning)?
    - Bör hon med hänsyn till ovanstående göra ett VUL om några veckor för att så att säga kolla att allt är OK?

    Medveten om att jag nog startar ännu en tråd i ungefär samma ämne som många andra trådar, sorry..!

  • Svar på tråden Liten blödning = missfall??
  • Anatha

    Det är naturligt att blöda. Men när jag fick mitt missfall så ringde jag och pratade med en barnmorska och hon sa att det inte var någon som helst fara för att jag klarade mig med ett trosskydd eller mindra binda och att det bara droppade lite. Det visade sig sen ha varit ett missfall. Symtomen gick över efter ett tag och jag fattade att något var fel men alla bara övertygade mig om att jag hade fel och nojjade.

    Ledsen att berätta att det kanske inte är ok men jag hade hellre åkt in och kollat direkt än att gå flera veckor och tvivla men alla tyckte att jag hade fel.

  • Anatha

    Alltså graviditetssymtomen försvann det var det jag menade med att symtomen försvann. Jag blödde bara i ca två dagar och som sagt inte speciellt mycket.

  • SmBacke

    i början av mina två sista graviditeter så blödde jag oxå lite i början. ringde in till förlossningen och frågade va de kunde vara, dom sa att de e inte ovanligt att man blöder lite vid samma tidpunkt som man skulle ha sin mens. allt e mkt känsligare nu så kan börja blöda lättare än innan men inget farligt.

    vid missfall brukar de blöda mer, mensliknande plus att de gör väldigt ont.
    men e ni oroliga så ring och be och få kolla upp de. de e de minsta dom kan göra så att ni slipper gå runt och oroa er om de egentligen inte behövs.

  • stelis79
    Anatha skrev 2009-10-05 23:02:25 följande:
    Alltså graviditetssymtomen försvann det var det jag menade med att symtomen försvann. Jag blödde bara i ca två dagar och som sagt inte speciellt mycket.
    Ok, när försvann grav.symtomen då? Direkt efter blödningarna eller senare? Min tjej blödde bara lite i lördags, inget efter det o har fortf grav.symtom kvar...
  • grönräv

    För mig var det jobbigt, för jag blödde lite grann under fyra dagar.. men jag hade inget att kolla på efteråt för att veta hur det låg till.. jag hade dessutom ont första dagen under en kvart.. för som anatha säger ovan så om symptomen försvinner så är det troligen missfall.. men jag har aldrig haft några symptom..
    Jag grät floder dessa fyra dagar.. och visste inte vad jag skulle ta mig till.. funderade påa tt göra vul, men .. det går ju inte att göra något åt ifall det skulle vara MF och dessutom så kanske det inte är bra att kolla med radar alldeles för mkt på de små..
    så jag väntade 4,5 veckor, testade.. och det var det starkaste plusset jag fått.. nu är det 8 veckor sedan jag blödde.. och jag har inte fått någon mer blödning och allt verkar vara bra därinne...

    Så det behöver inte vara något.. tror att det oftast är större blödningar vid mf, men det kan tyvärr ske vid mindre också.. lycka till

  • Anatha
    stelis79 skrev 2009-10-05 23:07:34 följande:
    Ok, när försvann grav.symtomen då? Direkt efter blödningarna eller senare? Min tjej blödde bara lite i lördags, inget efter det o har fortf grav.symtom kvar...
    Jag vet faktiskt inte riktigt. De försvann ju inte direkt och alla i min omgivning försäkrade ju mig att det skulle vara bra inklusive sjukvårdspersonal jag pratade med på telefon. Jag hade inte så mycket symtom och har aldrig varit illamåande. Till slut kände jag bara att det var något som var fel det går inte riktigt att beskriva jag bara visste.

    Jag blev i alla fall gravid igen bara 3 månader senare och har nu passerat helvtid.
  • mithrandil

    Tyvärr är det så att även om blödningen är ytterst liten så finns risken att det kan vara ett missfall ändå. Det finns ju olika typer av missfall, dels det som stöter bort fostret direkt och ett ma (missed abortion) vilket inte stöter bort ett foster direkt utan att det kan ta mer eller mindre tid. Får man ett ma kan man få en superliten blödning och symtomen stannar kvar eftersom man "fortfarande är gravid" då fostret finns kvar i kroppen. Vid ett ma så visar testen alltså också positivt även om fostret inte längre lever.

    MEN! Det är ganska vanligt att man i början (under första trimestern) och i vissa fall under hela graviditeten har lite blödningar då mensen egentligen skulle ha kommit.

    Hade jag varit er skulle jag ta kontakt med kk för att prata med en läkare eller barnmorska. Ett vul kan i dagsläget kanske inte visa så mycket, men det kan vara skönt att prata med någon. Hjärtat börjar slå ungefär i v6+0 och då som först kan man se om allt står rätt till med graviditeten.

    Jag hoppas verkligen att det bara är en blödning och önskar er lycka till!

  • Klaraah

    Vul är alltid lugnande. Tänk dock på att inte göra det för tidigt. Då kan ni bli deppade av att inte se hjärtat slå. Jag skulle göra vul tidigast i början av vecka 7.

  • stelis79

    Fortfarande starka grav.symtom i form av ständigt återkommande illamående, svårt att äta vissa saker, plötslig extrem trötthet osv. Just nu vecka 5+1 och ingen mer blödning. Räknar med att göra VUL om några veckor om inget annat inträffar. Hoppas så innerligt att det går bra. Annars har ju "allt" hittills varit förgäves...! Frågan är bara hur man ska orka stå ut i den här "kritiska" fasen i ytterligare tja 7-8 veckor??? Det här är ju det enda man tänker på nu. Och man liksom gläds ju lite när tjejen mår illa om man säger som så... Försöker att istället tänka på hur stor risken för missfall faktiskt är att tänka på att en majoritet faktiskt INTE får missfall...

  • Anatha

    Tänk inte så mycket på det då går det mycket fortare. Hitta på grejer istället :)

    Sen är faktiskt inte missfall hela världen. Ni vet ju att ni är fetila och i så fall blir det bara lite senare. Självklart vill man inte få missfall men eftersom jag har fått det så vet jag att det inte behöver vara världens undergång och jag ska ju faktiskt få en lite tjej nu snart.

  • saraA88

    hade oxå en liten blödning kom endast på pappert men hos gyn så kunde dom inte hitta nån bebis på mej :(

  • blubb4m

    Då jag var gravid fick jag en brunakig flytning i vecka 5+3, tog ett gravtest några dagar efter som visade gravid, hade inte tagit något tidigare.Sedan fick jag en likadan flytning i vecka 6 och efter ett dygn började jag blöda och fick missfall. Väldigt olika mellan person till person, hoppas det går bra för er!

  • Heidi86

    Så började mitt missfall. Lite blod i början som sedan kom tillbaka och ökade på efter en vecka :( grav symptomen försvann dagen innan störtblödningen.

    Blev gravid stax därefter. Började blöda igen men den här gången var set ingen fara! Gjorde VUL i v 9 och ett litet hjärta slog för fullt. Hade en väldigt bra graviditet och förlossning och fick världens härligaste lilla tjej!

    Alltså det går inte att säga om det är mf, ma eller bara lite blödning. Man måste härda ut den 12 veckorna tyvärr.

    Missfall är jättevanligt. Min läkare sa att 40-50 % av alla kvinnor någon gång får ett missfall när de blivit gravida. Men det är psykiskt jäkligt smärtsamt....

    Härda ut och var glada åt att ni är gravida!

Svar på tråden Liten blödning = missfall??