• Kattegatt

Dålig relation efter andra barnet. Vad gör man?

Jag och min sambo har hängt ihop i drygt 8 år och det har gått upp och ner som för alla andra. Vi har 2 barn. Båda barnen behöver mycket tid med oss - både att bara vara men även hitta på en massa kul saker (förutsättningarna är ju förstås ledig tid och ibland även pengar - fast man kan ha kul utan oxå ju). Barnen behöver mycket uppmärksamhet från oss båda. Det känns som det viktigaste just nu.

Tidigare har mina krav på hur en tvåsamhet ska se ut varit annorlunda. Mina förväntningar har krockat för mycket med verkligheten. Där tror jag att många kan hamna. Man vill att det ska se ut på ett visst sätt men det är kanske inte så realistiskt. Ibland tror jag man får ta saker mer för vad de är bara. Ingen relation kan konstant vara som en färgsprakande föreställning som underhåller jämt.
    Om man är missnöjd med sin partnerrelation så tror jag att man kan behöva vidga vyerna lite. Gå en kurs och kanske lära sig något nytt. Träna för att kroppen och därmed psyket ska må bra. Göra en resa - kort eller lång. Umgås mer med vänner och/eller behöver man kanske försöka hitta nya att bekanta sig med? Jobba på en annan nära relation som kanske stjäl energi - föräldrar, syskon, svärföräldrar, ngn kollega eller vän?

Att försöka hitta små vägar att upptäcka nya, spännande saker i tillvaron tror jag kan vara supernyttigt för tvåsamheten. Saker man sedan kan berätta om, skratta åt. Ny energi som man hämtar in i sin familj som behöver både gemenskap och acceptans men även nya synvinklar utifrån som ger idéer och stärker kärleken.
    Det här som jag har skrivit nu lite lätt så där, är ideal som jag har och inget jag alltid kan nå upp till själv ju. Jag vet att det är lättare att säga än att göra. Men kanske mina ord kan falla någon på läppen och låter fantasin kring ditt och datt flöda.

Jag funderar på att köpa lite gamla möbler som jag kan måla om och fixa med. Kanske behöver vara lite kreativ. Bara sitta med penseln och laja lite och drömma om safari eller nåt. Sen kan jag kyssa min partner intensivt ikväll och se vad som händer... Vad tänker du göra?

Svar på tråden Dålig relation efter andra barnet. Vad gör man?