• Rockkarlsson

Hur gör ni en god soppa? Soppa till barn?

Hösten har ju kommit och man blir sugen på en god soppa.
    Någon som har bra tips om hur man gör en god soppa? Jag har en 16 månaders dotter, hur funkar det med soppa till barn?

• Svar på tråden Hur gör ni en god soppa? Soppa till barn?
  • Mariohn

Min mamma brukade göra soppor åt mig :) Mina favoriter var fisksoppa och spaghettisoppa!

• Rockkarlsson
    Mariohn skrev 2009-10-06 12:20:33 följande:
    Min mamma brukade göra soppor åt mig :) Mina favoriter var fisksoppa och spaghettisoppa!
    spagettisoppa lät gott :).
  • Mariohn
    Rockkarlsson skrev 2009-10-06 12:30:21 följande:
    spagettisoppa lät gott :).
    Det är jättegott men starkt! Fast det kan man ju plocka bort om man vill så är det nog ganska barnvänligt!

* Koka upp vatten och köttbuljong med lite salt
    * Stek köttfärs och tillsätt någon pastasås (dolmio basilika rekommenderas varmt av mig)
    * Tillsätt vitlök, sambal oelek och lite chilikrydda eller färska frukter (kan vara läge att dra ner rejält på det när man har pyttiga barn )
    * Sedan häller man helt enkelt över detta i den kokande buljongen och bryter ner spaghetti i alltihop.
    * Låt koka tills spaghettin är halvfärdig (den blir färdig i det varma vattnet den ligger i ändå. Den blir lätt överkokt om man låter stå kvar och koka helt färdig)
    *Servera!

Det prima med denna rätten är att föräldrar kan smaksätta med en saker efetr att den är färdig och barnen kan i stort sätt uppfatta det som spaghetti och köttfärssås om de vill Det finns inte heller några exakta mått för ingredienserna utan tillaga efter smak och ta så mycket du vill av det du vill! Men tänk på att ha mycket vätska eftersom det är en väldigt matig soppa som suger åt sig en del och man vill ju att det ska vara soppa, inte gröt
  • isisisis

Jag kokar en grönsak i buljong eller vatten tex blomkål,broccoli,potatis,jordärtskocka sedan reder jag soppan lite.
    Alla näringsämnen är kvar och en supergod soppa

• Rockkarlsson
    Mariohn skrev 2009-10-06 12:35:54 följande:
    Det är jättegott men starkt! Fast det kan man ju plocka bort om man vill så är det nog ganska barnvänligt! * Koka upp vatten och köttbuljong med lite salt* Stek köttfärs och tillsätt någon pastasås (dolmio basilika rekommenderas varmt av mig)* Tillsätt vitlök, sambal oelek och lite chilikrydda eller färska frukter (kan vara läge att dra ner rejält på det när man har pyttiga barn )* Sedan häller man helt enkelt över detta i den kokande buljongen och bryter ner spaghetti i alltihop.* Låt koka tills spaghettin är halvfärdig (den blir färdig i det varma vattnet den ligger i ändå. Den blir lätt överkokt om man låter stå kvar och koka helt färdig)*Servera!Det prima med denna rätten är att föräldrar kan smaksätta med en saker efetr att den är färdig och barnen kan i stort sätt uppfatta det som spaghetti och köttfärssås om de vill Det finns inte heller några exakta mått för ingredienserna utan tillaga efter smak och ta så mycket du vill av det du vill! Men tänk på att ha mycket vätska eftersom det är en väldigt matig soppa som suger åt sig en del och man vill ju att det ska vara soppa, inte gröt
    Toppen, det måste testas:)
  • Rockkarlsson
    isisisis skrev 2009-10-06 12:38:07 följande:
    Jag kokar en grönsak i buljong eller vatten tex blomkål,broccoli,potatis,jordärtskocka sedan reder jag soppan lite.Alla näringsämnen är kvar och en supergod soppa
    Tackar för tipset
  • isisisis
    Rockkarlsson skrev 2009-10-06 12:52:23 följande:
    Tackar för tipset
    Jag blandar inte allihop samtidigt alltså!

En i taget förutom potatis-broccoli.

Bra att vänja barnet vid grönsakssmak också,har man i lite grädde på slutet blir den en len och krämig smak
  • Rockkarlsson
    isisisis skrev 2009-10-06 12:54:30 följande:
    Jag blandar inte allihop samtidigt alltså! En i taget förutom potatis-broccoli.Bra att vänja barnet vid grönsakssmak också,har man i lite grädde på slutet blir den en len och krämig smak
    Jag brukar göra en potatis och purjolöksoppa men jag har aldrig testat o ge dottern, dags att prova kanske:).
  • MKAsson

Jag brukar inte själv göra soppa så ofta, men då min dotter (nu två år) har fått soppa varje torsdag på förskolan i ett halvår vet jag att soppa funkar alldeles utmärkt även för småbarn. Bäst tror jag enligt henne har varit soppa på röda linser och morotssoppa. Tyvärr gav båda dessa varianter fläckar som var svåra att få bort dock, så förkläde och haklapp rekommenderas... *ler*

De brukar servera soppan med hembakt (eller snarare skolbakt då) bröd till.

Lycka till!

• Magrat

Jag gör ibland köttfärssoppa.

Stek köttfärs, krydda efter smak. Jag brukar ha salt, peppar och antingen paprikapulver, rosmarin eller rosépeppar beroende på humör. Man kan även lägga i ett lagerblad eller droppa i lite soja.
    Skala och skiva rå potatis.
    Lägg potatis och köttfärs i en kastrull, häll på vatten och tillsätt buljong.
    Låt sjuda tills potatisen är färdig. Red eventuellt av lite och om man vill ha soppan matigare, häll i en skvätt grädde.
    Detta älskar min 5-åring.

• lilla sandra

Min dotter älskar tomatsoppa. Fick hon välja skulle hon vara uppfödd på det... Aningens några fiskpinnar oxå.

• Callistrate

Världens enklaste och mest barnvänliga soppa (som jag fortfarande gärna äter ) är pastasoppa. Buljong och pasta (gärna små roliga pastaformer ex. bokstäver eller stjärnor)... Det är inte så matigt dock, vi brukade äta det tillsammans med pannkakor när jag var liten. (ärtsoppa var inte populärt hos oss...)

• Nihao

Rotfruktssoppa.
    Kalasenkelt, billigt och jättegott!

Skala och tärna tex potatis, morötter, palsternacka, rotselleri/stjälkselleri och/eller vad man vill och koka det (palsternackan går fort att koka så den lägger man i lite senare). Ta inte för mycket vatten. Gott att krydda med lite citronpeppar eller lite chili. Man kan också smula lite grönsaksbuljong i, om barnet är över året (salt).
    Kör i mixerna eller med handmixer och koka upp igen med lite grädde. Lägg gärna i lite tärnad zuccini (utan skal och kärndel) eller tärnad fisk vid uppkokningen och koka ett par minuter (det går ju så fort!) så blir soppan lite roligare, nyttigare och godare.

Favorit.

• Rockkarlsson
    Magrat skrev 2009-10-06 13:53:45 följande:
    Jag gör ibland köttfärssoppa. Stek köttfärs, krydda efter smak. Jag brukar ha salt, peppar och antingen paprikapulver, rosmarin eller rosépeppar beroende på humör. Man kan även lägga i ett lagerblad eller droppa i lite soja. Skala och skiva rå potatis. Lägg potatis och köttfärs i en kastrull, häll på vatten och tillsätt buljong. Låt sjuda tills potatisen är färdig. Red eventuellt av lite och om man vill ha soppan matigare, häll i en skvätt grädde. Detta älskar min 5-åring.
    Mmm det lät gott
Svar på tråden Hur gör ni en god soppa? Soppa till barn?