• Liten Stjärna

Använda fackord i vardagsspråket!?

Jag blir så grymt irriterad på de människor som ska använda sig av fackspråk i vardagliga samtal. Exempelvis så känner jag en sjuksköterska som använder latinska ord/fackspråk för enkla förklaringar. Ta det senaste: " bilaterala tillitsproblem". Som tydligen ska betyda "dubbelsidig tillitsproblem". Varför inte använda sig av ordet "dubbelsidig" då?

äh, fy fan

• Svar på tråden Använda fackord i vardagsspråket!?
  • The Black Lady

Antagligen för att hon är van att använda såna ord...inget att bli arg för... be henne översätta bara!

• Stårschan

Jag ser inget märkligt i det. Visst kan det vara störande för utomstående, men om man själv använder den typen av språk hela tiden varje dag, så blir man till slut så van att man liksom glömmer bort vilka ord som inte är "normala" för folk som inte håller på med samma sak. Eller så vet man helt enkelt inte hur man ska översätta de termer som är så självklara för en själv.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Lithe

Jag förstår dig! Min svärmor håller på sådär också.
    Vad innebär dubbelsidig tillitsproblem då?

• Tutilure

Varför är det ett problem?
    Jag försöker att använda alla möjliga ord för att jag vill vidga mitt ordförråd.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • idiblon

Jag stör mig snarare på folk som stör sig på att folk använder ett för "fint" språk med avancerade ord och därför har ett behov av att trycka ner dessa människor.

Fy fan vad jag stör mig på det. Finns vissa som alltid ska göra så mot mig. De gör ju mest bort sig med sin egen okunskap och desperation, men ändå.

• Mariohn

Jag tror att irritationen bottnar i osäkerhet. Om man känner sig som en idiot för att man inte begriper vad folk säger till en så är det lättare att bli arg på den som säger något man inte förstår än att bli arg på sig själv för att man inte fattar.

• enlitenbitkaka

Hur kan man orka bli irriterad på något sådant? Säger mer om dig än om hon som använde utrycket.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • idiblon
    Mariohn skrev 2009-10-06 16:00:10 följande:
    Jag tror att irritationen bottnar i osäkerhet. Om man känner sig som en idiot för att man inte begriper vad folk säger till en så är det lättare att bli arg på den som säger något man inte förstår än att bli arg på sig själv för att man inte fattar.
    Exakt.
  • Björnmossa

Det är långt ifrån alltid som fackordet har en exakt motsvarighet på vardagsspråk.

Fackmannen bör såklart förklara så du förstår, men får man bara använda enkla ord finns det risk att det inte blir en korrekt förklaring. Då har du fått fel information och det är förstås helt fel.

• Mariohn

Sedan är det dessutom så att människor med ett lite mindre ordförråd ofta verkar uppfatta normal kommunikation som avancerad och tenderar då anklaga en konversation för att vara överlägsen eller nedlåtande för att de inte begriper bättre. Sådana människor är underhållande.

Svar på tråden Använda fackord i vardagsspråket!?