• Liten Stjärna

Använda fackord i vardagsspråket!?

Jag blir så grymt irriterad på de människor som ska använda sig av fackspråk i vardagliga samtal. Exempelvis så känner jag en sjuksköterska som använder latinska ord/fackspråk för enkla förklaringar. Ta det senaste: " bilaterala tillitsproblem". Som tydligen ska betyda "dubbelsidig tillitsproblem". Varför inte använda sig av ordet "dubbelsidig" då?

äh, fy fan

• Svar på tråden Använda fackord i vardagsspråket!?
  • Eisa
    Liten Stjärna skrev 2009-10-06 21:47:36 följande:
    Jag tar ansvar för det :) Du kan vara lugn.. och varför jag skrev det här var för att det finns en sådan tråd som heter just "irriterande". Normalt sett så brukar jag fråga upp efter alla dessa latinska ord/fackbegrepp och låta henne ha sina utlägg om dem. Men jag blev halvless idag bara och gav utlopp för mina känslor :) Känner igen mig i det där. När jag pluggade så kunde jag känna att det var svårt att ställa om sig när jag kom hem till sambon eftersom han har aldrig studerat på universitet eller använder sig av termer eller fackord som exempelvis många akademiker gör.
    Precis.
  • lokisse
    Liten Stjärna skrev 2009-10-06 22:01:22 följande:
    Du sätter precis orden på det jag vill säga. Jag tror att man lätt tänker på akademiker eller termer som finns inom sjukvården, men det är precis som du skriver..man vill ju att en ex eletriker eller snickare ska anpassa språket så man förstår..annars blir det helknepigt. Jag tror knappast att man säger i sådana situationer "men du..vad betyder det där du nyss hade utlägg om..jag vill så gärna lära mig nya begrepp"
    jo men det är ju sällan en elektriker som talar om elektrisitet använder annat än just fackutrycken för det.. men det är kanske mindre pinsamt att fraga om än just latinska begrepp som dessutom ofta förekommer innom flera omraden och ofta blir nagon slags skala  sig över hur bra koll man har pa "laneord" och dess betydelse.
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Flubbermum

jag tillhör den kategorin av människor som inte använder ett "normalt vardagsspråk", använder mig mycket av s.k. finare ord, och ofta lite äldre svenska. Men det är inte för att trycka ner eller dyl utan helt enkelt för att jag alltid pratat så. Och det är sällan jag talar med slang, hänger oftast på människan jag pratar med, men jag är lång ifrån en positiv anhängare till slang uttyck..

• LyckligtSlut

Jag gör tvärtom. Kan många "svåra" ord då jag läst heltid på universitet i 7 år. Var duktig också^^. Pratar ofta ungdomligt och kan ge intryck av att vara obildad, men det är rätt kul, när man kommer in i en riktig diskussion med en person och de använder fackspråk för att trycka ner då de tror att jag inte ska förstå, så brädar man dem med att diskutera vidare på en ännu högre nivå.

Pratar inte alltid som en tonåring förstås. Vill jag ge gott intryck så skärper jag till mig, naturligtvis.

• Cornellia
    HÄXAN BU skrev 2009-10-06 17:08:08 följande:
    Jag tycker det är bra med fackord även om jag inte kan alla så är det bra med lite hjärngympa till vardags. Min hjärna älskar friskis och svettis.... Kunde gott förekomma mera fackord i skolorna eller finns det bara " liksom,hon ba, han ba,vi ba......." Hatar ordet LIKSOM får hjärtklappning bara jag hör någon spy ut det.... Vad betyder ordet LIKSOM?
    Liksom - Lika som, nästan, så att säga (iaf enligt SAOL)
  • Cornellia
    HÄXAN BU skrev 2009-10-06 17:08:08 följande:
    Jag tycker det är bra med fackord även om jag inte kan alla så är det bra med lite hjärngympa till vardags. Min hjärna älskar friskis och svettis.... Kunde gott förekomma mera fackord i skolorna eller finns det bara " liksom,hon ba, han ba,vi ba......." Hatar ordet LIKSOM får hjärtklappning bara jag hör någon spy ut det.... Vad betyder ordet LIKSOM?
    även
    Liksom - I likhet med (fortfarande enligt SAOL)
  • Astarte

Jag håller med TS! Fackspråk i fel sammanhang tycker jag i värsta fall tyder på att personen inte riktigt vet vad den svenska motsvarigheten faktiskt är. Det finns verkligen ingen anledning att tala om för en patient att de har en "collumfraktur". Det är bättre att säga att de brytit lårbenshalen.

Priset togs nyligen på förlossningen när den nyexaminerade syrran kom in och sa: "bla bla bla cardia bla bla bla". Sedan utbrast hon: "åhh, ursäkta att jag talar latin, men jag är så van vid det". Detta fick mig att börja skratta lite trots smärtorna. Ska man tala "latin" kan man väl i alla fall ha koll på att det inte är latin. . .

• giftgrodan
    Astarte skrev 2009-10-07 01:25:38 följande:
    Priset togs nyligen på förlossningen när den nyexaminerade syrran kom in och sa: "bla bla bla cardia bla bla bla". Sedan utbrast hon: "åhh, ursäkta att jag talar latin, men jag är så van vid det". Detta fick mig att börja skratta lite trots smärtorna. Ska man tala "latin" kan man väl i alla fall ha koll på att det inte är latin. . .
    Men det var väl latin, eller vadå? (Håller med dig i sak f ö)
  • Shadilly

Sånt beteende upplever jag oftast komma från personer med dåligt självförtroende och som vill hävda sig lite med fikonspråk.

• ignatius

Men varför skulle det vara mer irriterande att en elektriker pratar fackpråk än att någon annan gör det?

Det kan ju finnas så många orsaker ... det kan finnas ord som man använder i jobbet som beskriver saker så mycket bättre än något annat ord, man kanske har vant sig vid att använda ett visst ord för en viss företeelse. Eller så kanske det är ett ord man tycker om så att man tar till sig det i vardagsspråket, alternnativt att man inte uppfattar ordet som så fackmässigt som vissa i omgivningen gör. Det finns en massa skäl som jag kan tänka mig innan jag antar att personen sätter sig på några höga hästar!

Det enda jag tycker är störande är när fok använder ord som de inte riktigt verkar veta vad de betyder eller när de har en överlägsen attityd samtidigt. Men det har inte så mycket med fackspråk att göra för det hade jag stört mig på annars också.

Svar på tråden Använda fackord i vardagsspråket!?