Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan
    RååSa BuBBlan skrev 2009-10-20 21:47:27 följande:
    Vad har du fått för spruta?
    vaccinationen...o om 3 veckor ska jag behöva ta en 2a dos bara för att man är i högsta riskgruppen *suck*
  • Zvartaliljan
    THEA och Grodan skrev 2009-10-20 21:52:39 följande:
    Är det influensasprutan? Nu är jag ännu mer förvirrad om jag skall ta den eller inte. Tilde stenvägrar att ta den och jag är kluven, men nu när jag är gravid så borde man kanske ta den, ahhh jag vet inte, vad har du läst om det? Jag har svårt att hitta bra info om det, någon som kan tipsa om bra sidor att läsa på?
    Ta den INTE! Det är risk för missfall precis i början av graviditeten vad jag förstått...jag är så långt gången så det är ingen fara sa dom. men jag läste i något läkardokument att det är störst risk för biverkningar av vaccinet under första trimestern. O inte ska du riskera ett missfall nu när du äntligen blivit gravid...om du skulle få svininfluensan innan du kan ta vaccinet i 2a trimestern så kommer du ändå klara den bra, det är ju värre efter 2a trimestern då lungorna inte har så stor plats längre.
  • Zvartaliljan
    THEA och Grodan skrev 2009-10-20 22:02:33 följande:
    Okej, tack så mycket för infon, då behöver jag inte fundera på det ännu Hur mår du annars då? Förutom ont i armen?
    Jag känner mig liksom halvdassig. Febrig o huvudvärk, kom bara den senaste timmen o tog vaccinet kl.14 så det har ju ändå dröjt ett bra tag innan biverkning kom. Kanske inte ens är vaccinet liksom...jag vet inte.
  • Zvartaliljan
    THEA och Grodan skrev 2009-10-20 22:08:46 följande:
    Okej, krya på dig
    Det är säkert bra imorgon...vet bara inte hur jag ska kunna sova...kan ju bara sova på sidan o inte på den ömmande armen så jag kommer väl vara lagom mör imorgon efter att ha sovit på samma sida hela natten...

Maia fick inte vaccineras idag...blev skitsur men här i blekinge vaccineras bara de vuxna i riskgrupp just nu...och sen nästa vecka OM nästa leverans hunnit komma så vaccineras barnen...jag tyckte ju de kunde ge henne det när hon ändå var med liksom o på flera andra ställen har ju barn vaccinerats! Som inte ens tillhör riskgrupp!
  • Zvartaliljan
    Tjollabolla skrev 2009-10-20 22:19:36 följande:
    Håller med Liljan, i första trimestern får man inte ta sprutan, så vänta du lugnt och tänk över det Jag får inte heller förtur, det är bara dom som ska föda i år som får det.... Godkväll flickor! Tradera gick ju sjukt bra ikväll Min salg är finaniserad! Blev helt paff över en del priser, Hummel setten gick SJUKT bra. Jag som tvekade över att ens lägga ut det, trodde inte Hummel gick så bra på T...
    Här hade alla gravida förtur, varje landsting verkar ha sina egna regler alltså!
  • Zvartaliljan
    Tjollabolla skrev 2009-10-20 22:27:05 följande:
    Nope ingen alls! Helt vansinnigt.... Vi har hand om sjuka ungar varje dag... För mig som gravid känns det ÄNNU mer skumt att inte få förtur
    Ja alltså det verkar ju hellustigt att det kan vara så olika mellan landstingen...här räknas Gravida som högsta riskgruppen och barnen får vänta, o tydligen tvärtom i ditt landsting. Du får komma hit så skickar jag Maia till dig
  • Zvartaliljan
    jojoa75 skrev 2009-10-21 06:10:38 följande:
    liljan: alla får andrados vaccination, iaf alla som vaccineras nu här i skåne. Emma har fått och jag, Lucas ska få v 45 för deras vaccin hade tagit slut, han skulle eg ha fått igår. Här ges också rådet att i förebyggande ta Alvedon för att motverka ev biverkningar. Man får ont i armen och lätta influensasymtom, det fick jag iaf. Hade rejält ont i kroppen ett halvt dygn, kanske nästan ett, tänkte hela tiden på att sååå skönt att inte få svininfluensan om enbart vaccinet gör att man mår såhär dåligt..
    Inte här. Maia ska bara få en dos. Bara gravida och de med kronisk njursjukdom ska få en andra dos. Så även det är sjukt olika mellan landstingen.
  • Zvartaliljan
    JuliaochNelly skrev 2009-10-21 10:01:52 följande:
    gaaa ska alla vaccinera sig ? är jag den enda som tänker hoppa över? vi har inte riktigt bestämt oss men sambon han ska inte & viggo är för liten.
    Hade inte Maia o jag varit bland riskgrupperna så hade jag struntat i det. Men för oss är tanken på svininfluensan så mycket mer skrämmande än vaccinationen...
  • Zvartaliljan
    saturnina skrev 2009-10-21 10:08:24 följande:
    Ok. Jag ska vaccinera mig. Mer av solidaretet än av rädsla, jag tillhör inte någon riskgrupp, men det finns människor i min omgivning som gör det.
    Jag försökte få närmsta familjen som vi träffar ofta att vaccinera sig så jag slapp....eftersom man inte vet hur/om det påverkar fostret riktigt. Men de vägrade Så då tog jag det då...
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15