Inlägg från: lillronya |Visa alla inlägg
  • lillronya

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Zvartaliljan skrev 2009-12-29 22:57:10 följande:
    Här är Maia i hennes första NS, strl.62 och här är hon nog runt 6 månader tror jagGanska lika de där kusinerna eller hur
    JA det är jättelika.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • lillronya
    Buttelina skrev 2009-12-29 22:59:04 följande:
    ohh sånt älskar jag att räkna ut jaaa lika ju !!!
    KAn du räkna ut hur fyra av mina fem barn har ljusblå ögon när båda mina föräldrar och jag har bruna?
  • lillronya
    Stormis skrev 2009-12-29 23:01:03 följande:
    Jösses, vilka fina ögon alla NS-bebisar har .Å Ronya; Karla har precis växt ur sina 80, dryga 2 år ung
    Lilla pluttan.
    Vet hur det är med småttar. Anjelin har ju samma stl i kläder som Emilio och hon är ju fyra år nu.
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 23:01:12 följande:
    haha vilken härlig blick
    Hihihi tack!
  • lillronya
    Buttelina skrev 2009-12-29 23:07:05 följande:
    du bär på två blå anlag och gubben på ett blått. vilket innebär att det är 50% chans att pedro får bruna ögon. (väldigt krasst räknat alltså)
    HAr han inte ett halvt blått anlag om det är hans mormor som har blå? Eller det är inte så man räknar?
    Himla spännande!
  • lillronya
    Buttelina skrev 2009-12-29 23:09:22 följande:
    det måste innebära att båda dina föräldrar bär på vars ett blått anlag och fört vidare det till dig. gubben din har blå och då bär han på två blå gener. det innebär att ni tillsammans har 3 blå gener och 1 brun vilket innebär att det är 50% chans att få blåögda barn
    Det är helt rätt. Min mormor och farfar hade blå och morfar och farmor bruna.
    Fast 50% borde ge mer än en av fem brunögda.
  • lillronya
    Buttelina skrev 2009-12-29 23:14:37 följande:
    en person med blå ögon kan inte bära på brunt anlag alls. alla som bär på nått brunt ÄR brunögda eftersom det är dominant men som jsn säger det är mycket mer invecklat än skolvarianten... det finns ju melerade, gröna osv..alla regler har ju undantag dessutom
    Sa jag ju inte heller...
    Undrade bara hur hans mormor kunde ge honom ett helt anlag.
  • lillronya
    Buttelina skrev 2009-12-29 23:16:55 följande:
    ja såklart underförstått annars hade hon ju varit blåögd hehe jaa men sen har vi ju den dära slumpen oxå min gubbe är lite sur han är ju brunögd och båda barnen här har blå/gröna ögon där kommer det ju in lite att det inte är så enkelt... mange har bruna och jag har isgrå/blå typ och lillebror är blåögd och isabel blå/grön
    Så himla intressant hur det blir.
  • lillronya
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 23:18:39 följande:
    man får ett anlag från ena föräldern och ett från den andra, och ett anlag är alltid bara en färg, antingen blått eller brunt (skolvarianten då) så man kan aldrig få ett halvt.
    Okaj, fattar.
  • lillronya
    Stormis skrev 2009-12-29 23:19:45 följande:
    Lätt matte då när både jag och maken är blåögda. Blåögda barn it is !
  • lillronya
    Stormis skrev 2009-12-29 23:23:25 följande:
    Mäh, inte krångla till det nu. Brevis får nöja sig med att bära paket hit . Och oh, imorgon kanske Småvi's paket kommer??? 4 NS och lika många Småfolk, gulp!!!
    Å vilket härligt paket!!
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15