Tejja skrev 2009-11-17 16:22:00 följande:
En huvudfotings utveckling: Till en början, kring 1½-årsåldern är det ett ganska planlöst ritande och bankande. Rörelsen utgår från axeln, hela armen arbetar och handen hålles stilla. Låt ditt barn rita med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Nästa steg är då armen från armbågen i svepande rörelser drar en massa streck över pappret. Låt ditt barn rita eller måla med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Så småningom övergår strecken till att bli lodräta eller vågräta. Ditt barn använder fortfarande axeln och armbågen i sitt skapande. Låt ditt barn rita eller måla med tjocka kritor, grova penslar eller fingerfärg. Vid ungefär 3-års ålder kommer cirklarna. Detta blir möjligt då ditt barn börjar lära sig använda handlederna. Låt ditt barn rita eller måla med vanliga kritor, pennor, tuschpennor och måla med finare penslar. Runt 3- till 4-års ålder kommer huvudfotingen. Den första brukar sakna armar och ben. I ansiktet finns ögon och mun. Näsan brukar komma senare. Efter en tid kommer två lodräta streck från huvudet som är ben och fötter. Efter ytterligare lite tid kommer två vågräta streck från huvudet som är armar och händer. Med tiden får huvudfotingen både näsa, hår, öron och tår. Halsen får vänta. Inte förrän vid 8- till 9-års ålder brukar barnen rita människor med naglar, ögonfransar, läppar och annat som tillhör människokroppen.
Sveas huvudfoting har ett stort huvud, 2 armar o 2 ben, mun, tvö ögon o hår. Men sitter man bredvid o säger vad hon skall rita så kan hon även sätta dit fötter, händer, näsa, öron. Säger man mage blir det problem eftersom armarna sticker ut ur huvudet.