• Anonym (Magen krånglar)

Farligt att ta microlax för ofta?

Hej!
    Jag undrar omd e är farligt att ta microlax för ofta?
    Jag har problem med magen, har haft de under en lång tid, efter
    några år med ätstörningar osv... :(
    Tog Laktulos under en lång period i livet, lyckades sedan utan,
    har sedan ätit katrinplommon o linfrön varje dag och de har funkat
    kanon.
    Nu är jag gravid och har slutat röka :)
    Kaffe o cigg efter frukost satte ordentlig fart på magen men nu är de tvärstopp! :(
    Dricker laktolus ibland, har börjat med vi-siblin oxå.
    Jag blir lätt uppblåst o får ont i magen om ja inte gått på toa på morgonen.
    ger mig lite smått panik :( Så nu undrar jag om microlax är farligt a´tt ta för ofta?
    de funkar ju verkligen! Nån som vet???

• Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?
  • Anonym (också gravid)

Jag har användt microlax en månad nu, men jag vet inte om det är farligt. Jag blir precis som du väldigt uppsvälld, så jag har inte kunnat äta tillräkligt och inte heller ökat i vikt normalt, men med microlaxen klarar jag bättre att äta. Jag tror inte det är farligt för bebisen, men har en känsla av att det kanske påverkar din förmåga att tömma dig naturligt ifall du håller på för länge, men som sagt jag vet absolut ingenting.
    Hur länge har du hållit på med microlaxen? Meddela gärna här om du får någon klarhet i detta...

• Nivlar

Tarmen blir efter ett tag ( vet dock inte hur længe) van vid att du anvænder microlax och jobbar inte lika bra på egen hand. Alltså bør man inte anvænda det før lång tid. Du blir på ett vis beroende av den. Bættre att forstætta med lactulos som enbart smørjer tarmarna. Slå upp och læs på www.fass.se

Gillar du gröt så pröva pajalagröt

www.lvn.se/upload/om%20ditt%20landsting/v%C3%A5r%20organisation/l%C3%A4kemedelskommitten/Recept%20Pajalagr%C3%B6t%20fr%20Halland.pdf

• Anonym (Em)

Min pojke har haft problem med magen sen han föddes och alla läkare som vi träffat har sagt att det inte är något farligt men som dom skrev här ovan, att man vänjer sig vid de en hel del. Men annars så ring till sjukvårdsupplyssningen, men vad jag har fått som svar är att de är ofarligt..

• Pumpkin

Långvarigt användande av laxerande tabletter och liknande förstör tarmen, till slut kommer inte magen funka alls utan tabletter. Min mamma är ett exempel på det, hon måste nu ta laxerande tabletter varje dag eftersom magen inte klarar av att tömma sig på egen hand.

Använd Laktulos, granulat eller naturliga produkter som linfrö och katrinplommon istället.

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-07 13:10:05 följande:

Jag har användt microlax en månad nu, men jag vet inte om det är farligt. Jag blir precis som du väldigt uppsvälld, så jag har inte kunnat äta tillräkligt och inte heller ökat i vikt normalt, men med microlaxen klarar jag bättre att äta. Jag tror inte det är farligt för bebisen, men har en känsla av att det kanske påverkar din förmåga att tömma dig naturligt ifall du håller på för länge, men som sagt jag vet absolut ingenting. Hur länge har du hållit på med microlaxen? Meddela gärna här om du får någon klarhet i detta...
    Varje dag i 1 månad alltså? Inte ökat i vikt? Man lär väl öka om man inte går på toaletten regelbundet. Jag har redan ökat nästan 1 kg på 3 v nu! Puhu! Är bara i v 7, vill helst inte gå upp för mkt. Är gravid med tredje barnet, vet inte om man går upp mer med tiden :S Är väldigt svullen om magen redan men de förklarar väl att de är ,min tredje graviditet, och minsta är bara 9 mån så täta grav med.
    Ne har väl me hört att de inte ska va farligt så, men jag är rädd som sagt att bli beroende som andra skrivit. Hur långt gången är du och när började dina problem? Jag har inte hållt på så länge, slutade röka för 1,5 v sen o innan dess funkade de bra, åt katrinplommon o linfrön varje dag (på kvällen) och kunde gå på toa lätt nästkommande morgon efter frukost (dock efter en kopp kaffe o cigg) så de är väl nya vanor man måste komma in i oxå och sen har jag haft problem med magen i flera års tid nu!
    Nivlar skrev 2009-10-07 13:15:34 följande:
    Tarmen blir efter ett tag ( vet dock inte hur længe) van vid att du anvænder microlax och jobbar inte lika bra på egen hand. Alltså bør man inte anvænda det før lång tid. Du blir på ett vis beroende av den. Bættre att forstætta med lactulos som enbart smørjer tarmarna. Slå upp och læs på www.fass.seGillar du gröt så pröva pajalagröt www.lvn.se/upload/om%20ditt%20landsting/v%C3%...
    Ja, jag äter gröt på mornarna, va är de för gröt?
    Pumpkin skrev 2009-10-07 13:49:27 följande:
    Långvarigt användande av laxerande tabletter och liknande förstör tarmen, till slut kommer inte magen funka alls utan tabletter. Min mamma är ett exempel på det, hon måste nu ta laxerande tabletter varje dag eftersom magen inte klarar av att tömma sig på egen hand.Använd Laktulos, granulat eller naturliga produkter som linfrö och katrinplommon istället.
    Okej, som sagt jag använde lakutlos länge en period i mitt liv o lyckades sluta o kunde gå på toa ändå. Dock har jag ofta ätit katrinplommon lr nått liknade men inte alltid ska jag tillägga.
    Dulcolax använde jag regelbundet i 6 mån ca o de är ju väldigt effektivt o även efter de kunde jag ta mig tillbaka. Nu är det precis stopp fast jag äter plommon o så. Lakulos är väl ingen naturlig produkt?
  • Pumpkin

Laktulos förstör inte tarmarna på samma sätt som laxermedel gör, det fungerar som ett bulkmedel som stimulerar tarmanas naturliga rörelser samt gör avföringen mjukare så att den lättare ska komma ut. Därför är Laktulos mycket bättre att använda än Microlax och liknande.

• Anonym (också gravid)

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-07 15:06:24 följande:

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-07 13:10:05 följande: Varje dag i 1 månad alltså? Inte ökat i vikt? Man lär väl öka om man inte går på toaletten regelbundet. Jag har redan ökat nästan 1 kg på 3 v nu! Puhu! Är bara i v 7, vill helst inte gå upp för mkt. Är gravid med tredje barnet, vet inte om man går upp mer med tiden :S Är väldigt svullen om magen redan men de förklarar väl att de är ,min tredje graviditet, och minsta är bara 9 mån så täta grav med. Ne har väl me hört att de inte ska va farligt så, men jag är rädd som sagt att bli beroende som andra skrivit. Hur långt gången är du och när började dina problem? Jag har inte hållt på så länge, slutade röka för 1,5 v sen o innan dess funkade de bra, åt katrinplommon o linfrön varje dag (på kvällen) och kunde gå på toa lätt nästkommande morgon efter frukost (dock efter en kopp kaffe o cigg) så de är väl nya vanor man måste komma in i oxå och sen har jag haft problem med magen i flera års tid nu!
    Jag har användt det nästan varje dag kanske 4 dagar av 5, jag är i vecka 27 och har ökat bara tre kilo, men det som har varit felet är att det blir så trångt när jag äter så jag äter minimala portioner. Jag minns de ljuva dagarna då jag drack kaffe och magen fungerade. Mina problem började i samband med graviditeten, jag åt visiblin till en början och bland lktulos, men jag spydde oftast upp det, så för en månad sen började jag med microlax. Förra graviditeten var hemsk, jag fick en massa med hemorrojder så jag kör nog vidare såhär ett tag till.

Jag är också rätt så orolig för att bli beroende, men det som är bra med microlax är att den endast stimulerar slutet av tarmsystemet. Allt blir ju mycket lättare sen när man inte är gravid.
    Pumpkin skrev 2009-10-07 15:49:02 följande:
    Laktulos förstör inte tarmarna på samma sätt som laxermedel gör, det fungerar som ett bulkmedel som stimulerar tarmanas naturliga rörelser samt gör avföringen mjukare så att den lättare ska komma ut. Därför är Laktulos mycket bättre att använda än Microlax och liknande.
    Okej, men microlax verkar ju bara i slutet av tarmarna, inte hela som tex dulcolax gör, det måstte vara den värsta av allt! Gud va de sätter fart asså!
    Laktulos sätter ju med fart rätt mkt tycker jag, kommer ett hugg liksom o så måste man springa, sen massa gaser innan, jättejobbiga! Sitter just nu med en jättebubblig o småont mage :/ Är såå jobbigt! Tack för råden!
Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?