• Anonym (Magen krånglar)

Farligt att ta microlax för ofta?

Hej!
    Jag undrar omd e är farligt att ta microlax för ofta?
    Jag har problem med magen, har haft de under en lång tid, efter
    några år med ätstörningar osv... :(
    Tog Laktulos under en lång period i livet, lyckades sedan utan,
    har sedan ätit katrinplommon o linfrön varje dag och de har funkat
    kanon.
    Nu är jag gravid och har slutat röka :)
    Kaffe o cigg efter frukost satte ordentlig fart på magen men nu är de tvärstopp! :(
    Dricker laktolus ibland, har börjat med vi-siblin oxå.
    Jag blir lätt uppblåst o får ont i magen om ja inte gått på toa på morgonen.
    ger mig lite smått panik :( Så nu undrar jag om microlax är farligt a´tt ta för ofta?
    de funkar ju verkligen! Nån som vet???

• Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-08 12:00:45 följande:

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-07 17:24:37 följande:
    Det beror nog på att alla glatta muskelceller arbetar mindre effektivt under graviditeten, då kommer tjocktarmen åt att återuppta mera vätska från avföringen. Det var mer så att först åt jag men det satt bara fast och tillslut så stod mitt system rätt så stilla så magsäcken tog väldigt lång tid på sig att bli tom igen. Jag blir väldigt hård i magen, och får helt enkelt inte ut nåt, och vågar inte pressa lika mycket som vid förra graviditeten, för det tog säkert ett år innan hemorrojderna var veck. Jag kom på en sak, det var i samband med att jag åt visiblinet som den stora mättnadskänslan infann sig, den ökar ju tarminnehållet volymmässigt.
    Okej, ja att tarmarna arbetar långsammare o så har jag hört.
    Aha så du blev mätt av vidsiblinet? Hur många ggr per dag åt du det?
    Det står ju 2-3 ggr. Tycker du det funkade? Jag har bara ätit de i 2 dagar nu
    o tar laktulos oxå så de bli en övergång eller nått.
  • Anonym (också gravid)

Jag åt det 2 gånger per dag, men jag tyckte inte riktigt att det hjälpte. Viktigt är ju att man dricker mängdvis med vatten. Kom förresten på att det var i samband med att jag började äta järntabletter som det blev tvärstopp i rören.

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-08 14:05:50 följande:

Jag åt det 2 gånger per dag, men jag tyckte inte riktigt att det hjälpte. Viktigt är ju att man dricker mängdvis med vatten. Kom förresten på att det var i samband med att jag började äta järntabletter som det blev tvärstopp i rören.
    Okej, ne tycker inte heller de ger nån effekt nu, men som sagt jag har ju inte ätit de så länge. Därför kompletterar jag just nu med laktulos med. Tar en dos innan sängående så funkar de bra efter frukost sen. Ska testa att blötlägga psyliumfrön ist o äta plommon, känns bättre med vanliga produkter så att säga.
  • Nivlar

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-08 08:08:05 följande:

Det låter ju lovande :) Värt o testa!!
    Länkar! :)

www.lvn.se/upload/om%20ditt%20landsting/v%C3%A5r%20organisation/l%C3%A4kemedelskommitten/Recept%20Pajalagr%C3%B6t%20fr%20Halland.pdf
  • Mammut och Papput

Tarmslemhinnan tar till viss del skada av medel som Microlax, därför bör man inte stå på det regelbundet då problemet bara blir värre. Har träffat människor som tagit laxermedel för regelbundet och därmed förstört tarmfunktionen så pass att de nu övermedicinerar med laxantia för att över huvud taget kunna sköta magen, men det är extremfall.

Är man ung och har problem så är koständringar det skonsammaste att börja med. Plommon, messmör, en hut med rapsolja, dricka tillräckligt, röra på sig osv... Laktulos ger för många endast mer gaser som puttar på förloppet.

Länkar! :)www.lvn.se/upload/om%20ditt%20landsting/v%C3%...
    Tack! Men jag ska/kan inte äta den varje morgon eller? Min mage verkar va i trögaste lagret nu så, så farligt kan de väl inte vara?
    Har tagit laktulos innan sängående o de kommer knappt inget!
    Mest bara gasig! Suck!
  • Nivlar

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-10 11:12:12 följande:

Tack! Men jag ska/kan inte äta den varje morgon eller? Min mage verkar va i trögaste lagret nu så, så farligt kan de väl inte vara? Har tagit laktulos innan sängående o de kommer knappt inget! Mest bara gasig! Suck!
    Jodå du kan äta den varje morgon, det är ingen fara
    Jag gör den på sjukhemmet där jag jobbar och jag har sett att par tillfällendär vi har gått från oljeklyx med sond till att avföringen kommer av sig själv :)
    Om du inte tycker om stora bitar i gröten kan du mixa den direkt när den är färdigkokt. Ser det tjock ut så häll på lite mer vatten under kokningen.
  • blåklint65

Hej

Nu var det ju ett tag sen denna tråden var aktuell! Men jag har exakt samma problem som du hade. Jag har letat efter någon med liknande symptom som också använder microlax för ofta. 

Hoppas du har lust att berätta hur det gick sen med magen!?

Hej

Blåklint

• Anonym (Carina)

Hej. Hittade en gammal tråd här. Jag har inte gjort nr 2 på över en vecka. Idag köpte jag linfrön som jag tog i yougert och så köpte jag microlax. Två såna har jag tagit men det händer ingenting. Så här lång tid har det aldrig gått utan nr 2. Magen är stor som en spärrballong. Vad ska jag göra? Jag får panik. Hur länge kan man gå utan att göra nr2? Jag har ju massor av middagar, frukostar och julgodis i magen.

• Anonym (2barnsmamma)
    Anonym (Carina) skrev 2017-12-25 22:02:13 följande:

Hej. Hittade en gammal tråd här. Jag har inte gjort nr 2 på över en vecka. Idag köpte jag linfrön som jag tog i yougert och så köpte jag microlax. Två såna har jag tagit men det händer ingenting. Så här lång tid har det aldrig gått utan nr 2. Magen är stor som en spärrballong. Vad ska jag göra? Jag får panik. Hur länge kan man gå utan att göra nr2? Jag har ju massor av middagar, frukostar och julgodis i magen.

Tycker microlax endast fungerar om det är stopp/mycket precis i slutskedet. om det är stopp längre upp hjälper den ju inte....

Brukar behöva ta 2-3st pursennid emellanåt för att rensa tarmarna ;) fungerar toppen! Dock ej tas för ofta då de är vanebildande...
  • Anonym (Carina)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2017-12-25 22:34:42 följande:

Tycker microlax endast fungerar om det är stopp/mycket precis i slutskedet. om det är stopp längre upp hjälper den ju inte....

Brukar behöva ta 2-3st pursennid emellanåt för att rensa tarmarna ;) fungerar toppen! Dock ej tas för ofta då de är vanebildande...

Jag tror att det är längre upp. Har precis tagit den tredje nu. Får panik när jag tänker på att jag åker hem 35 mil i bil. Jag måste få igång den nu...vad är pursennid? Hur hittar jag det?
  • Anonym (2barnsmamma)
    Anonym (Carina) skrev 2017-12-26 00:12:12 följande:

Jag tror att det är längre upp. Har precis tagit den tredje nu. Får panik när jag tänker på att jag åker hem 35 mil i bil. Jag måste få igång den nu...vad är pursennid? Hur hittar jag det?

Finns att köpa på apoteket! Dock så tar man den innan man går och lägger sig så jobbar den under natten. Hoppas det löser sig för dig, vet hur hemskt det är att inte kunna gå på toa :(
  • Anonym (Carina)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2017-12-26 08:19:48 följande:

Finns att köpa på apoteket! Dock så tar man den innan man går och lägger sig så jobbar den under natten. Hoppas det löser sig för dig, vet hur hemskt det är att inte kunna gå på toa :(

Tack för rådet:) jag har bara fått ut lite. Över en vecka nu. Ska köpa de där i morgon. Tyvärr åt jag lite godis nu.. o middag innan. Måste ju äta.. fast de tar emot. Vill ju bli av med de i magen först.. jobbigt
Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?