Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Magen krånglar)

Farligt att ta microlax för ofta?

Hej!
    Jag undrar omd e är farligt att ta microlax för ofta?
    Jag har problem med magen, har haft de under en lång tid, efter
    några år med ätstörningar osv... :(
    Tog Laktulos under en lång period i livet, lyckades sedan utan,
    har sedan ätit katrinplommon o linfrön varje dag och de har funkat
    kanon.
    Nu är jag gravid och har slutat röka :)
    Kaffe o cigg efter frukost satte ordentlig fart på magen men nu är de tvärstopp! :(
    Dricker laktolus ibland, har börjat med vi-siblin oxå.
    Jag blir lätt uppblåst o får ont i magen om ja inte gått på toa på morgonen.
    ger mig lite smått panik :( Så nu undrar jag om microlax är farligt a´tt ta för ofta?
    de funkar ju verkligen! Nån som vet???

• Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-07 17:01:51 följande:

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-07 15:06:24 följande:
    Jag har användt det nästan varje dag kanske 4 dagar av 5, jag är i vecka 27 och har ökat bara tre kilo, men det som har varit felet är att det blir så trångt när jag äter så jag äter minimala portioner. Jag minns de ljuva dagarna då jag drack kaffe och magen fungerade. Mina problem började i samband med graviditeten, jag åt visiblin till en början och bland lktulos, men jag spydde oftast upp det, så för en månad sen började jag med microlax. Förra graviditeten var hemsk, jag fick en massa med hemorrojder så jag kör nog vidare såhär ett tag till.Jag är också rätt så orolig för att bli beroende, men det som är bra med microlax är att den endast stimulerar slutet av tarmsystemet. Allt blir ju mycket lättare sen när man inte är gravid.
    Okej, oftare än mig då, senaste veckan har jag kanske tagit de 3 ggr eller nått sånt. Innan kanske max 1 gång i veckan, knappt de för det funkade rätt bra. Okej, så du menar att du mådde så illa i början att du inte kunde äta nått spec o där med blev magen krånglig...ungefär när jag hade ätstörningar kanske, inte riktigt att jämföra med kanske. Men äter man inte så kan man ju inte bajsa som de så fint heter :P
    Varför ska man bli förstoppad när man blir gravid egentligen? Dom förra gravidterna fungerade bättre för mig. Undra varf de har börjat nu, har ju som sagt haft problem med magen länge :(
    En liten ingående fråga kanske. Är du bara hård i magen eller har du svårt att få igång tömningsreflexen? En del är ju jättehårda o är jättenödiga men de liksom inte kommer ut. Jag är oftast nödig men inge kommer, men ibland så är jag inte så jättenödig men känner att jag behöver tömma mig liksom, svårt att förklara :/
    grynet80 skrev 2009-10-07 17:26:15 följande:
    Prova psylliumfrö!
    Är det bättre än linfrö? Ska de läggas i blöt ellerhur ska det tas?
  • grynet80

Japp, blötläggas!
    Blötläggas max en timme sedan dricker man. Snorig konsistens men det hjälper!!

• Nivlar

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-07 15:15:01 följande:

Ja, jag äter gröt på mornarna, va är de för gröt?
    Det ær grøt med katrinplommon, aprikoser, russin, linfrø, havrekli och havregryn, superenkel att gøra och en laddning ræcker håller i kylskåpet ca 4 dagar så du behøver inte laga varje dag.
    Smakar ganska søtt.
    Har vældigt bra effekt på trøga magar.
  • Cartier

Vi kör mycket med pajalagröt på ålderdomshemmet jag jobbar på, vi har kunnat få ner användningen av laxermedel rejält sedan det infördes så det rekommenderar jag verkligen att du provar!

Det ær grøt med katrinplommon, aprikoser, russin, linfrø, havrekli och havregryn, superenkel att gøra och en laddning ræcker håller i kylskåpet ca 4 dagar så du behøver inte laga varje dag.Smakar ganska søtt. Har vældigt bra effekt på trøga magar.
    Okej, kan man googla efter hur man ska tilllaga de då? Antar de ska kokas ihop?
    Cartier skrev 2009-10-07 23:12:17 följande:
    Vi kör mycket med pajalagröt på ålderdomshemmet jag jobbar på, vi har kunnat få ner användningen av laxermedel rejält sedan det infördes så det rekommenderar jag verkligen att du provar!
    Det låter ju lovande :) Värt o testa!!
  • Smess

Min pojke har haft problem med magen ganska länge och läkaren rekomenderade microlax men till slut kunde ja ge honom två stycken utan att något hände, sen testa jag med messmör och lactolos och nu bajsar han varanan dag. Messmör är kanske inte jättegott men prova att hälla de i the eller varm oboy, kan ju funka även på vuxna tänkte jag =)

• Anonym (också gravid)

Anonym (Magen krånglar) skrev 2009-10-07 17:24:37 följande:

Anonym (också gravid) skrev 2009-10-07 17:01:51 följande: Okej, oftare än mig då, senaste veckan har jag kanske tagit de 3 ggr eller nått sånt. Innan kanske max 1 gång i veckan, knappt de för det funkade rätt bra. Okej, så du menar att du mådde så illa i början att du inte kunde äta nått spec o där med blev magen krånglig...ungefär när jag hade ätstörningar kanske, inte riktigt att jämföra med kanske. Men äter man inte så kan man ju inte bajsa som de så fint heter :P Varför ska man bli förstoppad när man blir gravid egentligen? Dom förra gravidterna fungerade bättre för mig. Undra varf de har börjat nu, har ju som sagt haft problem med magen länge :( En liten ingående fråga kanske. Är du bara hård i magen eller har du svårt att få igång tömningsreflexen? En del är ju jättehårda o är jättenödiga men de liksom inte kommer ut. Jag är oftast nödig men inge kommer, men ibland så är jag inte så jättenödig men känner att jag behöver tömma mig liksom, svårt att förklara :/
    Det beror nog på att alla glatta muskelceller arbetar mindre effektivt under graviditeten, då kommer tjocktarmen åt att återuppta mera vätska från avföringen. Det var mer så att först åt jag men det satt bara fast och tillslut så stod mitt system rätt så stilla så magsäcken tog väldigt lång tid på sig att bli tom igen. Jag blir väldigt hård i magen, och får helt enkelt inte ut nåt, och vågar inte pressa lika mycket som vid förra graviditeten, för det tog säkert ett år innan hemorrojderna var veck. Jag kom på en sak, det var i samband med att jag åt visiblinet som den stora mättnadskänslan infann sig, den ökar ju tarminnehållet volymmässigt.
  • Anonym (bubbelmage)

Har varit igenom en lång månad med trög mage och emellanåt förstoppning, och läkaren trodde först att det var graviditet, då tecknen tydde på det. Men, nej, proven visade neg. och det var stora frågetecken kring min bubblande och småkrampaktiga mage.

Nu dricker jag laktulos när det inte fungerar som det ska, och det hela hjälper ju helt klart - det blir fart på det hela, men tyvärr mer än jag skulle önska. Tidigare läkare har konstaterat att jag definitivt inte enligt tester är laktosintolerant. Dock kan jag absolut inte äta laktos eller mjölkprodukter i varken stor eller liten mängd, inte utan toalettbesök iaf.

Det skulle vara så skönt att slippa dricka laktulos för att magen ska fungera (=tömmas). Och det skulle vara lättare att acceptera en graviditet än bara "problem med magen i vardagslivet, som så många har", som min läkare påstår. Undersökning av grovtarmen skall göras först den 3 dec, vilket ju är alldeles för långt borta i tiden. Frustrerande.

Hur länge har ni andra tagit medicinering för det och har det varit även då ni inte varit gravida?

- orolig

Svar på tråden Farligt att ta microlax för ofta?