• skandinaven

Flytt till Finland, behöver tips/råd

Hej!

Jag ska flytta till Finland med min fransman. Vi bor i Frankrike för tillfället.

Är så mycket att tänka på och att göra inför flytten. Känner mig överväldigad. Undrar om någon som bor i finland kan tipsa/ge råd om vad som behövs tänka på och göras. Är rädd att glömma något viktigt. Vi ska flytta nära Helsingfors. Har en son på 21 månader som ska börja dagis. Är det svårt att skriva in barn på dagis? tidsmässigt?. Vet någon om vad är bästa och billigaste sättet att ta med sig flyttlasset?

Tack på förhand.

Mvh Mia i Grenoble

• Svar på tråden Flytt till Finland, behöver tips/råd
  • skandinaven

Hoppsan blev två trådar....ursäkta misstaget.

• thecarseatlady

Själv är jag tyvärr inte till mycket hjälp, men fråga i det här forumet i stället så är jag säker på att du får fler svar; forum.mammapappa.com/

• Lequisha

Jag och min familj flyttade från Portugal till Åland i somras.

Nu gjorde vi så att vi inte skeppade över möbler osv, utan vi sålde allt och köpte nytt ( eller fyndade på loppis ) på plats istället. Billigare och enklare framförallt.

Gällande dagis så är det inte jättestor skillnad jämfört med tex Sverige. Har man otur är det upp till 4 månaders väntetid på dagisplats.
    Har du jobb direkt när ni kommer dit? Annars får man ju vara hemma med barnen med sk hemvårdsstöd. Kan ju vara bra tills ni fått en dagisplats tex.

Har du fler frågor är det bara fråga på

• Miss Maya

Fast hemvårdstödet är väl inte särskilt saftigt? Det kräver ju att ena parten har ett ganska bra jobb. Eller iaf hyfsat välbetalt.

Lequisha skrev 2009-10-20 19:40:51 följande:
    Jag och min familj flyttade från Portugal till Åland i somras. Nu gjorde vi så att vi inte skeppade över möbler osv, utan vi sålde allt och köpte nytt ( eller fyndade på loppis ) på plats istället. Billigare och enklare framförallt. Gällande dagis så är det inte jättestor skillnad jämfört med tex Sverige. Har man otur är det upp till 4 månaders väntetid på dagisplats. Har du jobb direkt när ni kommer dit? Annars får man ju vara hemma med barnen med sk hemvårdsstöd. Kan ju vara bra tills ni fått en dagisplats tex. Har du fler frågor är det bara fråga på
  • Lequisha

Glömde ju, vi behövde ha blanketterna E104 samt E411 från Portugal. I ert fall från Frankrike då. Detta är papper gällande social security i form av barnbidrag samt föräldrapenning osv.

Är det någon av er som blir arbetslös behövs även E301 från Frankrike.

• Lequisha

Miss Maya skrev 2009-10-20 19:42:27 följande:

Fast hemvårdstödet är väl inte särskilt saftigt? Det kräver ju att ena parten har ett ganska bra jobb. Eller iaf hyfsat välbetalt.
    Skatten är lägre här än i Portugal så netto får vi ut mer än vi fick där.

Dessutom var dagisavgifterna så höga och barnbidraget så lågt i Portugal, att jag idag har lika mycket netto som jag hade när jag jobbade och betalade dagisavgifterna i Portugal.
    Med skillnaden att jag nu är hemma med barnen
  • Miss Maya

Jo absolut om du jämför det så sett, så är det säkert bra (bättre). Men det är ju olika från land till land. Flyttade man från Sverige till Finland kanske det skulle vara mer märkbart. För SÅ mkt lägre är inte skatten i Finland jämfört med Sverige.

Lequisha skrev 2009-10-20 19:50:35 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-20 19:42:27 följande: Skatten är lägre här än i Portugal så netto får vi ut mer än vi fick där. Dessutom var dagisavgifterna så höga och barnbidraget så lågt i Portugal, att jag idag har lika mycket netto som jag hade när jag jobbade och betalade dagisavgifterna i Portugal. Med skillnaden att jag nu är hemma med barnen
  • Lequisha

Miss Maya skrev 2009-10-20 19:56:08 följande:

Jo absolut om du jämför det så sett, så är det säkert bra (bättre). Men det är ju olika från land till land. Flyttade man från Sverige till Finland kanske det skulle vara mer märkbart. För SÅ mkt lägre är inte skatten i Finland jämfört med Sverige.
    Nu vet inte jag om det är skillnad mellan Åland och Finland.
    Men min man har en skatt på 19,5% nu. Och det är en otroligt stor skillnad
    Men som sagt, kanske Åland har lägre skatt än fastlandet pga självstyret. Det vet inte jag.
  • Miss Maya

Nej, den är nog i samma stil på fastlandet. Men det beror ju på hur mkt man tjänar också. Nu är det massa år sedan jag själv arbetade i Finland och gick efter den finska skatten rakt av så jag vet inte. Sist jag jobbade där så betalade jag s.k. källskatt, dvs de drog 35% rakt av lönen. Men jag är väl medveten om att det inte går att jämföra med att bo i Finland på heltid och betala skatt. Och ibland tjänar man lite mer på Åland = det är mycket dyrare att bo på Åland än fasta Finland.

Lequisha skrev 2009-10-20 20:12:13 följande:
    Miss Maya skrev 2009-10-20 19:56:08 följande: Nu vet inte jag om det är skillnad mellan Åland och Finland. Men min man har en skatt på 19,5% nu. Och det är en otroligt stor skillnad Men som sagt, kanske Åland har lägre skatt än fastlandet pga självstyret. Det vet inte jag.
  • Lequisha

Miss Maya skrev 2009-10-20 20:21:20 följande:

Nej, den är nog i samma stil på fastlandet. Men det beror ju på hur mkt man tjänar också. Nu är det massa år sedan jag själv arbetade i Finland och gick efter den finska skatten rakt av så jag vet inte. Sist jag jobbade där så betalade jag s.k. källskatt, dvs de drog 35% rakt av lönen. Men jag är väl medveten om att det inte går att jämföra med att bo i Finland på heltid och betala skatt. Och ibland tjänar man lite mer på Åland = det är mycket dyrare att bo på Åland än fasta Finland.
    Ok, ja jag kan ju bara jämföra med våra erfarenheter. Sedan kan jag ju inte säga hur skillnaden är mot tex Frankrike, men det skrev jag inte heller.

Men min man tjänade i Portugal 2500euro och fick ut ca 1600.
    Nu tjänar han 2400 och får ut ca 2100 ( 170euro i matförmån dock ) vilket motsvarar en bruttolön på ca 33-34000kr i Sverige.

Så för oss har skillnaden blivit enorm. Speciellt som vi dessutom sluppit dagisavgiften på 350 e per barn i månaden. Jag tror att dagisavgiften i Frankrike dessutom är ännu högre än i Portugal, så bara där sparar man ju flera tusen i månaden.

Men detta är ju egentligen oväsentligt då jag inte vet levnadsförhållandena för ts. Det enda jag ville belysa var att man alltså kan få hemvårdsstöd eftersom det kan vara ett par månaders väntetid på dagis. Och då kan det ju vara bra att ha någon inkomst under tiden, hur liten den än är
  • skandinaven

Nanook82: Tack för svaret och länken. Ska titta på den.

Thecarseatlady: Tack för tipset.

Lequisha: Min man och jag har pratat om möbler och så. Han skulle vilja några möbler vara kvar här som vi hyr ut våran lägenhet. Är inte av samma åsikt . Så vi får se om dom kommer med eller inte. Som vi hyr ut lägenheten blir det för svårt ekonomiskt att sälja våra möbler, och dom är så gamla och slitna :-O. Jag kommer inte flytta utan jobb först. Så jag stannar inte hemma med min son. Får lov att se vilken stad vi ska bo i med min man, så jag kan skriva in honom på dagis. Tack för din hjälp .

Bra att veta lite om skatten också . Vet inte hur dagisavgifterna är här. Vet bara att det beror på vad man tjänar. Min son går till "la halte garderie". Det är som ett dagis men bara 3 ggr i veckan och en halv dag/dag. Då betalar vi 1.96E/timme. Det beror på lönen.

Svar på tråden Flytt till Finland, behöver tips/råd