Inlägg från: Anonym (låna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (låna)

Varför får vi inte lån?

Ja jag vet, det kan ni naturligtvis inte svara på.
    Men allmänt kanske ni vet?
    Vi söker ett lån på 20.000 kr och får avslag överallt.
    Vi har båda fast inkomst på heltidstjänst sen flera år, inga höjdarlöner, men ändå helt ok.
    Vi har inga betalningsanmärkningar och har aldrig haft.
    Vi har sammanlagda lån på ca 150.000 kr vilket jag inte anser sådär supermycket.
    Vi har sökt flera lån nu men får ju nej överallt, så visst ser det ut som vi har flera förfrågningar.
    Jag har ringt upp några gånger och frågat varför vi fått avslag och de svar jag fått är att de _misstänker_ att vi tagit SMS lån och inte bertalat tillbaks i tid.
    Vilket aldrig nånsin har skett.
    Jag förstår inte hur man kan ta nåt ur luften bara sådär.
    Vet ni hur det fungerar när de ger avslag?

• Svar på tråden Varför får vi inte lån?
  • Anonym (låna)
    Skitställe skrev 2009-10-07 19:27:38 följande:
    Otur. man ska inte ta lån.
    Otur? Hur menar du nu?
  • Anonym (låna)
    Susanne905 skrev 2009-10-07 19:29:22 följande:
    Har man för många förfrågningar så nekar de ofta.
    Ja självklart, det förstår jag också.
  • Anonym (låna)
    Miss Lau skrev 2009-10-07 20:54:04 följande:
    Som sagt, många förfrågningar kan leda till att de nekar. Sen beror det väl på vad ni har för lån på 150.000 kr. Är det för en bil eller bostad är det inte mycket att säga men är det en "massa" skitkrediter är det givetvis mycket. Och det kan också leda till att de nekar.
    Nä, det är ca 15.000 i kreditkort och resten studielån.
    Huset har vi köpt kontant.
  • Anonym (låna)
    Indianica skrev 2009-10-08 09:10:01 följande:
    Ni har en kredit på 15 000 ni inte kan lösa på en gång och ni vill ta ett lån på 20 000 kr. Har man hygglig inkomst kan man åtminstone lösa en kredit på 15 000 direkt. Säker på att din man inte tagit SMS-lån?
    Nä, men vi vill ha lånet hos en bank med bättre ränta för att betala bort krediten.
    Och nej, vi har inte så bra betalt att vi kan lösa en kredit på 15000 direkt.
    Självklart har inte min man tagit SMS lån
  • Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:01:44 följande:
    Jobbar själv med detta. DU skriver att ni frågat överallt. VARJE fråga ger en fråga hos UC. Detta tillsammans med 399 övriga parametrar sätter en scoringpoäng som avgör om ni får lån eller ej. Är du aktiv och fråga på många ställen blir din scoring låg och du anses som kreditAKTIV och får avslag. Hur svårt är detta?
    Svårt? Det är inte det som är frågan ju
    Frågan är inte varför vi får avslag nu utan varför vi fått det från början.
    Vi sköter ju våra betalningar...
  • Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-10 20:19:48 följande:
    Sasssyy: Vet inte vart på vägen du har snubblat och missförstått allt men scoring är precis vad det heter och det används frekvent då det är en mkt stor del i bedömningen. Man kan ha en mkt bra scoring och sen ett konsumtionsbeteende som uppåt väggarna galet och då ger man inte lån till en sådan kund. Alla ansökningar bedöms ofta manuellt efter att första rensningen är gjord och scoringen är satt. "Credit scoring Kreditgivare använder ofta standardiserade beräkningsmetoder, t.ex. credit scoring, som hjälpmedel vid kreditprövningen. Credit scoring är ett system som bygger på att ett antal uppgifter – exempelvis om ålder, kön, inkomst, lägsta ”kvar att leva på belopp”, betalningsanmärkningar, antal förfrågningar om kredit m.m. – hämtas från olika register och samkörs i en dator. Detta leder sedan fram till en rekommendation om den sökta krediten kan lämnas eller inte. " SÅÅÅ??? När det gäller UC så ligger frågor kvar 36 månader. Även om man frågat på elgiganten tex och fått 10 000 men inte handlat så ligger "utrymmet" som beviljat och det tas med i scoringen vilket ibland innebär att det är näst intill lika illla att ha 5 beviljade utrymmen på ställen som man inte end har valt att använda jämfört med 1 utrymme som man har utnyttjat helt. Några frågor?
    Det är inte mig du svarat väl? För du svarar ju inte alls på vad jag frågat i TS, det du skriver vet jag redan, det gör nog de flesta.
  • Anonym (låna)
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-10 21:59:54 följande:
    TS, nej det gick inte att skicka första och andra inlägget o sen ser jag att allt är med... Jag svarade det som var skrivet i tråden. Men är du med på varför ni får avslag? Jag kan garantera att det har med era frågor att göra. Söker ni hos en "storbank"? Är ni kunder för övrigt där ni söker? Hur många ggr uppskattar du själv att ni sökt senaste 3 åren?
    Men frågan är ju varför vi fått nej från början. När vi inte frågat nånstans, har fast inkomst, inga lån ( förutom 15000 och studielånen).
    Vi sökte först hos den banken vi har haft i alla år, först mannens och sen min.
    Nej på båda ställena.
Svar på tråden Varför får vi inte lån?