• Anonym (låna)

Varför får vi inte lån?

Ja jag vet, det kan ni naturligtvis inte svara på.
    Men allmänt kanske ni vet?
    Vi söker ett lån på 20.000 kr och får avslag överallt.
    Vi har båda fast inkomst på heltidstjänst sen flera år, inga höjdarlöner, men ändå helt ok.
    Vi har inga betalningsanmärkningar och har aldrig haft.
    Vi har sammanlagda lån på ca 150.000 kr vilket jag inte anser sådär supermycket.
    Vi har sökt flera lån nu men får ju nej överallt, så visst ser det ut som vi har flera förfrågningar.
    Jag har ringt upp några gånger och frågat varför vi fått avslag och de svar jag fått är att de _misstänker_ att vi tagit SMS lån och inte bertalat tillbaks i tid.
    Vilket aldrig nånsin har skett.
    Jag förstår inte hur man kan ta nåt ur luften bara sådär.
    Vet ni hur det fungerar när de ger avslag?

• Svar på tråden Varför får vi inte lån?
  • Skitställe

Otur. man ska inte ta lån.

• Anonym (låna)
    Skitställe skrev 2009-10-07 19:27:38 följande:
    Otur. man ska inte ta lån.
    Otur? Hur menar du nu?
  • Susanne905

Har man för många förfrågningar så nekar de ofta.

• Anonym

En anledning till att ni blivit nekade kan vara att ni haft för många kreditupplysningar gjorda under ett år till baka. Där jag jobbar blir det nekat om man har över 10st. Men jag tycker ändå det verkar konstigt att ni blivit nekade från första början... ni uppfyller ju de andra kriterierna vad det verkar som. Var har ni sökt nånstans? kolla på lendo.se (elelr om det nu är com), där räknar dom ut var ni kan få bäst villkor åt er, så kan ni söka genom dom ( dom kollar alltså upp olika banker)

• Anonym (låna)
    Susanne905 skrev 2009-10-07 19:29:22 följande:
    Har man för många förfrågningar så nekar de ofta.
    Ja självklart, det förstår jag också.
  • Miss Lau

Som sagt, många förfrågningar kan leda till att de nekar. Sen beror det väl på vad ni har för lån på 150.000 kr. Är det för en bil eller bostad är det inte mycket att säga men är det en "massa" skitkrediter är det givetvis mycket. Och det kan också leda till att de nekar.

• Anonym (låna)
    Miss Lau skrev 2009-10-07 20:54:04 följande:
    Som sagt, många förfrågningar kan leda till att de nekar. Sen beror det väl på vad ni har för lån på 150.000 kr. Är det för en bil eller bostad är det inte mycket att säga men är det en "massa" skitkrediter är det givetvis mycket. Och det kan också leda till att de nekar.
    Nä, det är ca 15.000 i kreditkort och resten studielån.
    Huset har vi köpt kontant.
  • Venla

vad skall ni ha lånet till? Har ni uppget vad det skall användas till?

• riboflavin

Om man har jobb båda två så borde det inte vara några problem att spara 20.000 kr,
    lägg undan motsvarande månadsbetalningar på ett lån på 20.000 hos någon av (ocker)utlånarna så har ni snart de pengarna.
    Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte heller lånat ut pengar till någon med inkomst som inte klarar av att spara 20.000.
    Men jag tycker ändå att det är konstigt att ni blivit nekade och att de tar anklagelser ur luften på det där viset när ni frågar.
    Det kan inte vara så att din sambo har anmärkningar du inte känner till om ni ansöker gemensamt?

• riboflavin

tillägg:
    Varför kan ni inte gå till en vanlig bank och lägga lånet på huset om ni behöver pengarna snabbt?

Svar på tråden Varför får vi inte lån?