skåne tjej skrev 2009-10-08 22:31:22 följande:
Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:17:17 följande: blir ännu mer nyfiken nu kontohistorik!? hur menar du då? kan ni se hur mkt man shoppar och vad, eller hur många konton man har osv?När man får ett utdrag från t.ex. UC så står det ju inte hur mkt pengar man har sparat.kan du inte räkna upp några fler saker som ni tittar på?
Jag jobbar på bank och det stämmer INTE att det är 400 olika kriterier man ska klara. Det stämmer heller inte att vi inte vet vad det är för krav för det vet vi. nu kan jag inte alla i huvudet , men vi har dom på vårat intranät. Hos oss måste man dels vara över 18, ha fast jobb med en viss minimiinkomst, ha skatterättslig hemvist i sverige (dvs vara skriven här.) Sen kollas det upp vad man har för skulder och övriga utgifter per månad osv. Baserat på om man har barn, om man är gift/sambo, ålder osv, samt allt det jag skrev innan, görs sen en riskanalys för att se hur stor chans det är att man kan och kommer kunna betala tillbaka lånet. Man kan bli erbjuden ett lägre belopp än det man sökt, eller en annan återbetalningstid tex, för att få lånet om banken anser att det behövs. Och NEJ man kan inte gå in och se vad en person har på sina konton. Det är banksekretess, och man har inte ens möjlighet att gå in i andra bankers system och göra så.