• Anonym

Varför får vi inte lån?

En anledning till att ni blivit nekade kan vara att ni haft för många kreditupplysningar gjorda under ett år till baka. Där jag jobbar blir det nekat om man har över 10st. Men jag tycker ändå det verkar konstigt att ni blivit nekade från första början... ni uppfyller ju de andra kriterierna vad det verkar som. Var har ni sökt nånstans? kolla på lendo.se (elelr om det nu är com), där räknar dom ut var ni kan få bäst villkor åt er, så kan ni söka genom dom ( dom kollar alltså upp olika banker)

• Anonym
    skåne tjej skrev 2009-10-08 22:31:22 följande:
    Anonym (Fattar du inte) skrev 2009-10-08 22:17:17 följande: blir ännu mer nyfiken nu kontohistorik!? hur menar du då? kan ni se hur mkt man shoppar och vad, eller hur många konton man har osv?När man får ett utdrag från t.ex. UC så står det ju inte hur mkt pengar man har sparat.kan du inte räkna upp några fler saker som ni tittar på?
    Jag jobbar på bank och det stämmer INTE att det är 400 olika kriterier man ska klara. Det stämmer heller inte att vi inte vet vad det är för krav för det vet vi. nu kan jag inte alla i huvudet , men vi har dom på vårat intranät. Hos oss måste man dels vara över 18, ha fast jobb med en viss minimiinkomst, ha skatterättslig hemvist i sverige (dvs vara skriven här.) Sen kollas det upp vad man har för skulder och övriga utgifter per månad osv. Baserat på om man har barn, om man är gift/sambo, ålder osv, samt allt det jag skrev innan, görs sen en riskanalys för att se hur stor chans det är att man kan och kommer kunna betala tillbaka lånet. Man kan bli erbjuden ett lägre belopp än det man sökt, eller en annan återbetalningstid tex, för att få lånet om banken anser att det behövs. Och NEJ man kan inte gå in och se vad en person har på sina konton. Det är banksekretess, och man har inte ens möjlighet att gå in i andra bankers system och göra så.
  • Anonym
    sasssyy skrev 2009-10-09 08:23:45 följande:
    Därför att det är lågkonjunktur nu och bankerna vill inte hålla på och ge smålån hit och dit.Så små lån tjänar inte bankerna något på och de vill helt enkelt inte ge dem av den orsaken.Jag som blev skuldfri i juni, har således min anmärkning kvar, noll i inkomst med planerade studier i januari hade inga problem att få stå med på ett lån på 1.4 mille när vi ansökte för vi hittat ett hus vi ville ha... min sambo tjänar visserligen hyffsat men är inte höginkomsttagare, plus att en varannan veckas barn ingår i vår kalkyl, OCH ett sommarhus som inte räknas som något annat än utgift i sammanhanget....Stora låna med stora investeringar är således lättare att få än små slattlån som inte går någonstans. Möbelinköp och skuldsaneringar är i nuläget inte intressant för bankerna att låna ut pengar till.Bluestep är väl ett förslag om ni har en bostad ni äger som ni kan lämna som säkerhet, men eftersom ni nu har gjort förfrågningar på så många ställen kan även det bli problem.OCH VAD FAN är det för lögner med de 400 parametrarna, vi har ingen kreditscoring av det slaget i Sverige. I USA finns det ett poängsystem av det slaget, vi skickade vår ansökan via mail efter att på eftermiddagen pratat med vår bankman, på förmiddagen kom vi in och det enda hon visade oss var utdraget från UC, sen var det våra siffror som jämördes med hennes schablonkalkyler och en underteckning från henne på lånelöftet. Svårare än så är det inte.Att göra ett personligt besök framför internetsökande är också alltid att föredra, att ringa upp och boka tid och ta med sig alla dokument, då kan man till och med å ett lån trots många förfrågningar.
    Fast om du tar ett vanligt blancolån brukar bankerna inte fråga vad man ska göra med pengarna, så det spelar ingen roll om du ska köpa möbler då eller vad du ska göra. Nu med alla kreditupplysningar lär det bli svårare för er, men behöver ni pengarna nu akut? Vad ska ni göra som gör att ni inte kan vänta tills uc-förfrågningarna är borta? Det tar ett år. Prova att sök lån hos tex forex. Dom har riktigt bra ränta och bankgaranti som alla andra...
  • Anonym

Hur länge ligger förfrågningar hos UC kvar?
    Efter hur länge är man "ren"?

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-10-09 19:33:10 följande:
    Anonym (Nissi) skrev 2009-10-09 11:30:26 följande: Nej.. men blancolån är EXTREMT ovanliga under lågkonjunktur och inget bankerna vill pyssla med alls just nu.
    Fast det är inte sant. Jag jobbar på bank själv och vi har hur mycket sånt som helst, sen har kraven blivit högre, ja, men det är ungefär lika många som får avlsag nu som innan...
  • Anonym

Banken vill gärna att man ska ha ett visst sparkapital så att man visar att man kan handskas med sina pengar.

Svar på tråden Varför får vi inte lån?