Inlägg från: supersemlan |Visa alla inlägg
  • supersemlan

Har du synestesi?

Senkommet svar, men jag har synestesi: bokstäver och siffror är färgade, vilket i förlängningen färgar namn och ord. Veckodagar och månadernas namn är färgade. Musik ger upplevelser av färger. Det yttrar sig inte på något speciellt sätt, som många andra har jag större delen av livet tagit för givet att alla andra också har färger på ord. Det går att koppla på och av, om jag t ex pysslar med lite överslagsräkning i huvudet är det inte som att tankarna flimrar av färger. Däremot kan man koppla på färgerna till hjälp för att memorera t ex sifferkoder. Praktiskt.

• supersemlan
    DaCiss skrev 2009-10-09 12:03:14 följande:
    Intressant att alla som beskrivit bokstävernas färger har tyckt att I är vit En mycket egoistisk och personlig fråga ifall någon har lust att svara på den är vad upplevelsen av namnet Linda ger. Självklart är det ju då mitt namn men det hade varit intressant att höra vad blandningen av de bokstäverna ger för färg för er I boken jag läst i hade de ett exempel på vad en synestetiker ansett att namnet Daniel var och det var gnistrande violett/blå.
    Och apropå bokstäverna som varit upp i tråden är
    A= röd
    I= vit
    S=gul
    T=blågrå
    Namnet Linda innehåller övervägande ganska ljusa och kalla färger (L, I, D) vilket överskuggar de varma (N, A) varför helhetsintrycket blir blågrått.  
    Egentligen har jag fortfarande svårt att förstå att "synestesi" är någonting som några "har" men inte alla. För mig är det bara ett sätt att tänka. En bokstav är ju t ex både ett ljud och en bild. Hur tänker man en bokstav, tänker man ljudet eller bilden? Förmodligen båda, i de fall man har alla sinnen sedan födseln. Inte märkligare att istället för någonting annat, eller i kombination med det andra, tänka färgen. Färg är ju visuellt precis som bilden, samtidigt som det ger ytterligare en annan upplevelse. I fråga om bokstävernas färg har jag en känsla av att det kan hänga ihop med "klangfärgen" hos ljudet. Kanske upplever många att A har en varm klang och I en ganska kall klang, varför så många (tydligen) har samma färger (varm respektive kall) på dessa bokstäver. Kanske är jag helt ute och cyklar, men en vild gissning från min sida är att ju stummare bokstav (t ex T) desto större individuell variation.   
  • supersemlan
    misp skrev 2010-01-03 23:09:06 följande:
    Men vad är det som låter varmt med "A"-ljudet och kallt med "L"? Som icke-synestet skulle jag nog inte ens tänka i de banorna. Intressant teori om att det är mer variation i tonlösa ljud!
    Inte L, jag skrev ett versalt "i", I (snarlikt gemena L: l...). 
    Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger - men det är bara en gissning och jag kan förstås ha fel! Det vore kul att höra om fler som har skrivit i tråden förstår vad jag menar. 
    Jag tycker att många inlägg bara i den här korta tråden ändå stödjer min teori, med tanke på hur många som upplever just A och I på likartade sätt, medan alla har sin egen tolkning av T. Jag törs nästan slå vad om att samma variation finns i t ex F och P, som också är stumma konsonanter. Och håller min teori skulle tonande konsonanter som M och N ge upphov till mindre individuella variationer...
  • supersemlan
    Neko skrev 2010-01-04 14:14:49 följande:
    Supersemlan! Här finns det statistik om färger och bokstäver: media.synestesi.se/2009/11/synestesi_caroline...
    Svårt att säga någonting utifrån den statistiken, tyvärr ett väldigt magert underlag men den starkaste trenden är väl ändå just för bokstäverna Aa och Ii... (och E, som tydligen är gul för många, men eftersom jag inte helt håller med ignorerar jag det! )
    Intressant att tycka att bokstäver smakar olika! Jag kan inte gissa eftersom jag inte upplever det så, men på ett sätt är det inte så långsökt eftersom man använder munnen både för att göra ljud och smaka på saker. 
    På nåt sätt tror jag fortfarande inte riktigt på att "synestesi" är något som bara en del "har". Jag tror bara att det rör sig om ett sätt att tänka, en annan representationsform, eller hur jag ska förklara det... Ord och bokstäver - språkets minsta beståndsdelar - är ju (eller kan vara) i tanken både bilder och ljud samtidigt. Och språket i sin tur hänger ju redan ihop med alla sinnen, då man använder ord för att beskriva upplevelser. Så jag tycker inte att det är ett dugg konstigt.
  • supersemlan
    Överrörlighet i lederna, den var bra. Det ligger nog någonting i vad du säger, om "överdrift av associationer". 
  • supersemlan

Hjälp, att kunna återge ett 20 minuter långt samtal ordagrant! Det kan verkligen inte jag, önskar att jag kunde... 

Jag är också i den "estetiska branschen" (utan att gå in på detaljer, men så är det i alla fall).
  • supersemlan

Nä, jag tror inte att det har med synestesi att göra om man kan återge ett långt samtal ordagrant, men det kan nog bara din syster svara på. Kanske använder hon synestesin för att minnas, det är alls inte omöjligt.

har aldrig varit illamående under mina graviditeter, så jag har inte upplevt samma. 
  • supersemlan
    misp skrev 2010-01-05 23:45:59 följande:
    (varför funkar det inte att citera!!) i alla fall: supersemlan: "Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger" Jag håller med om detta.. det finns ju en massa uttryck även bland icke-synesteter som hårda och mjuka ljud, skarp ton, skarp färg osv där man beskriver ett sinnesintryck i termer av ett annat. Varma A och kalla I blev förresten mer begripligt för mig än varma A och kalla L, faktiskt. Ju mer fyllig desto varmare, ju mer skarp och smal desto kallare?
    Ja precis! Det var exakt så jag tänkte-menade.
Svar på tråden Har du synestesi?