Har du synestesi?
Jag började läsa tråden av ren nyfikenhet, har inte själv synesetesi. Men så drog jag mig till minnes att min syrra brukar prata i färger på ett sätt jag inte hängt med på.. typ "vilken färg har den månaden/siffran för dig?" eller "jag tycker er lägenhet känns gul". Så när vi pratade idag frågade jag ut henne :-d
Och jo, hon har förmodligen synestesi. Framförallt siffror. Och det hjälper henne att komma ihåg. Hon glömmer tex aldrig vad ett klädesplagg kostat
Hon sa även att bara hon har huvet med sig så skulle hon kunna återge ett 20 minuter långt samtal ordagrannt! Har nån av er andra det så? Jag vet inte om just det var särskilt kopplat till färger dock.
Rent spontant sa hon att hon tycker S är gult. Och jag är också gul (jag vet inte om det har att göra med att mitt namn börjar på S). Och att gult var det finaste :-d (Vilken komplimang liksom
)
Eftersom alla verkar ha samma färg för i så frågade jag henne om i och hon sa vit (utan tvekan) - hon också
Kan tillägga att hon är väldigt estetiskt begåvad, tecknar, skriver mycket musik, skriver berättelser, fotograferar osv. Hon har rätt bra fantasi också.... Väldigt idérik och kreativ.