• misp

Har du synestesi?

Det här är jätteintressant! Jag är inte själv synestet men har läst en del om det och är väldigt fascinerad av det! Lägger till i favoriter. Hoppas fler skriver om sina personliga upplevelser av synestesi.

• misp
    supersemlan skrev 2010-01-03 22:58:51 följande:
    Men vad är det som låter varmt med "A"-ljudet och kallt med "L"? Som icke-synestet skulle jag nog inte ens tänka i de banorna. Intressant teori om att det är mer variation i tonlösa ljud!
  • misp

(varför funkar det inte att citera!!)

i alla fall:

supersemlan: "Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger"

Jag håller med om detta.. det finns ju en massa uttryck även bland icke-synesteter som hårda och mjuka ljud, skarp ton, skarp färg osv där man beskriver ett sinnesintryck i termer av ett annat.

Varma A och kalla I blev förresten mer begripligt för mig än varma A och kalla L, faktiskt. Ju mer fyllig desto varmare, ju mer skarp och smal desto kallare?

• misp

Schratchy, jag såg att du hade skrivit i ett tidigare inlägg att förutom färg så var vissa bokstäver feminina och andra maskulina. Är detta något generellt eller är det bara vissa bokstäver som har kön?

Jag har en kompis som har berättat liknande, att siffror för henne har en "personlighet" - det kan vara både manligt/kvinnligt och att vissa siffror är snälla och andra stränga osv.

• misp
    Scratchy skrev 2010-01-05 23:55:17 följande:
    Oj, skrev jag det? Siffror är helt klart det ena eller det andra. Udda siffror tenderar att vara mer maskulina och jämna mer feminina. Sen är till exempel 4 och 8 mer feminina än de andra jämna siffrorna. 1, 7 och 9 är riktigt macho, medan de andra är lite mer osäkra. Bland bokstäverna är det inte så tydligt, men det finns lite tendenser. T är ganska maskulin, M mer feminin. Men just med bokstäver är det inget jag tänker på. Det är siffrorna som är tydliga. Jag ser dessutom inte fram emot att bli 30. Det kommer att bli väldigt grönt väldigt länge...
    Där ser man! Det var ju hyfsat specifikt med siffrornas könstillhörighet i alla fall.

Vadå, är både trean och nollan gröna eller?
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:13:04 följande:
    Nej, men det blir ett helt decennie med en ful mossgrön färg... usch!
    Aj aj, det kan ha sina nackdelar med synestesi då.. Hur ser din nuvarande ålder ut?
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:23:09 följande:
    Gul och lite grå-grön. 26 25 var bättre med gult och blått. Väldigt klara fina färger. Nu med 26 är det lite tråkigt för 6:an har så dov färg medan 2:an lyser mer. Sen undrar jag hur det kommer att funka med min synestesi när jag träffar någon partner (är singel just nu). Tänk om jag kärar ner mig i en tjej som har ful färg på namnet. Typ grönt eller nåt. Nu det senaste har jag dejtat en tjej met ett rött namn. Det gillar jag. Men om hon till exempel hette Emelie hade det varit lite svårare. Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat på det. Tänk att vakna jämte ett grönt namn varje morgon i resten av sitt liv...
    Men du kanske kommer att börja tycka om färgen om du tycker om personen? Emelie är fint tycker jag.. men å andra sidan gillar jag grönt och har en väldigt bra vän som heter det.

Själv har jag bara problem med uppenbart fula namn som Gert, Uno och Sven-Börje. Men de kanske har hur fina färger som helst för en synestet!
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:29:33 följande:
    Jag tycker Emelie är jättefint namn. Men just att ha en gröning att vara gift med. Nej, helst vill jag ha ett rött namn för det är sensuellt och kärleksfullt, eller ett blått namn för det utstrålar trygghet för mig... så tjejer med namn på M och A eller kanske R ligger högst i kurs.
    Tja, det finns ju många Maria, de borde ha lite av allt då?
Svar på tråden Har du synestesi?