Har du synestesi?
Det här är jätteintressant! Jag är inte själv synestet men har läst en del om det och är väldigt fascinerad av det! Lägger till i favoriter. Hoppas fler skriver om sina personliga upplevelser av synestesi.
Det här är jätteintressant! Jag är inte själv synestet men har läst en del om det och är väldigt fascinerad av det! Lägger till i favoriter. Hoppas fler skriver om sina personliga upplevelser av synestesi.
(varför funkar det inte att citera!!)
i alla fall:
supersemlan: "Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger"
Jag håller med om detta.. det finns ju en massa uttryck även bland icke-synesteter som hårda och mjuka ljud, skarp ton, skarp färg osv där man beskriver ett sinnesintryck i termer av ett annat.
Varma A och kalla I blev förresten mer begripligt för mig än varma A och kalla L, faktiskt. Ju mer fyllig desto varmare, ju mer skarp och smal desto kallare?
Schratchy, jag såg att du hade skrivit i ett tidigare inlägg att förutom färg så var vissa bokstäver feminina och andra maskulina. Är detta något generellt eller är det bara vissa bokstäver som har kön?
Jag har en kompis som har berättat liknande, att siffror för henne har en "personlighet" - det kan vara både manligt/kvinnligt och att vissa siffror är snälla och andra stränga osv.