• Scratchy

Har du synestesi?

Här var det också synestetiskt!

Vet inte hur synestetisk jag är egentligen för jag har inte fattat hur man är när man inte är synestetisk. Läste i en bok för ungefär ett år sedan som handlade om minne att det var en speciell man som kunde se färger på bokstäverna, och som så många andra som skrivit här så blev jag förvånad över att inte alla såg färger. Det var typ ett år sedan, så jag har tillbringat en del tid med att fråga ut kompisar hur de egentligen ser världen. Det är för mig helt omöjligt att förstå att en del bara ser svarta bokstäver i huvudet när de tänker på dem.

Jag har också förstått att jag har någon form av synestesi när det gäller fysiska känslor. När jag ska beskriva hur jag mår förklarar jag ofta hur det ser ut istället för hur det känns. Kommer ihåg att mina dagisfröknar blev lite fundersamma när jag sa att jag hade ont i foten och att det såg ut som att det låg en apelsinkärna under huden (nu vet jag att det kallas kramp och inte ser ut på något speciellt sätt). Jag lärde mig på något sätt ganska tidigt att inte prata så eftersom det inte gick hem hos den som lyssnade. Men jag kan fortfarande inte koppla att man kan ha smärta utan att visualisera den. Eller att mitt halsont förra veckan var vitt. Kan inte fatta att halsont bara kan vara halsont och inte en färg.

Men sen vet jag inte heller vad som är synestesi och inte. För det måste väl vara normalt att det vänder sig i magen av vissa parfymer (speciellt gula, med vitt i mitten)? Eller att man blir åksjuk av pop-musik med en vit slöja som ligger över resten av instrumenten? Eller är det också synestesi? Har ingen aning.

A - Fylligt blå
    I - Vit och lite ihålig (fast gul personlighet (feminin))
    S - Vit fast lite mer aggresiv än I (maskulin)
    T - Svart

(En samling tråkiga bokstäver för mig. )

• Scratchy
    DaCiss skrev 2009-10-09 12:03:14 följande:
    Intressant att alla som beskrivit bokstävernas färger har tyckt att I är vit En mycket egoistisk och personlig fråga ifall någon har lust att svara på den är vad upplevelsen av namnet Linda ger. Självklart är det ju då mitt namn men det hade varit intressant att höra vad blandningen av de bokstäverna ger för färg för er I boken jag läst i hade de ett exempel på vad en synestetiker ansett att namnet Daniel var och det var gnistrande violett/blå.
    Linda är gult för mig (ordet gult är grönt på tal om färger).

L, n ochd är alla gula fast i olika nyanser. I är vitt och a är blått, men a bleknar när det står tillsammans med de andra bokstäverna. Så för mig är det en fyllig ljus gul. Fint.

Det finns ju namn som ser fula ut också. Jag är singel och frågar mig ibland att om det dyker upp någon som jag verkligen tycker om, men som har ett jättefult namn, kan jag hantera det då? Liksom ett brun-gult. Typ Kamilla med K. Nä, jag hoppas på en blå eller röd.
  • Scratchy
    DaCiss skrev 2009-10-10 16:16:21 följande:
    Jag förstår helt klart att man inte märker på rak arm att man ser världen eller kanske rättare sagt känner den på ett annorlunda vis än många andra. Hur skulle man plötsligt gå och tänka sådana tankar om man inte funnit att det varit ett problem av något slag. När jag var tonåring sa jag till min kompis en natt då hon sov över att jag tycker det är konstigt att även trots att man hör att det är alldeles tyst i rummet så är det ändå aldrig helt tyst. Hon fattade inget av vad jag menade och då gick det upp ett ljus för mig att det susande och vinande ljud jag hör inne i öronen hela tiden inte är något alla andra också upplever. Jag läste på lite om det och kom snabbt fram till att det handlade om tinnitus. Eftersom jag haft det så länge jag kan minnas har jag inte riktigt tänkt på det eller funderat på om det är så det skall vara eller inte. Men då hon reagerade som hon gjorde så gick det ju upp för mig. Det är också mycket svårt att föreställa sig hur absolut tystnad skulle vara och upplevas. Jag kan bara föreställa mig att om jag skulle få uppleva det så skulle jag känna mig riktigt ensam, rädd och tro att jag var död haha. Som tur är min tinnitus dock inte så jätte hög eller besvärande men den är alltid där i bakgrunden.Allt det du Scratchy beskriver är synestesi. Jag har väldigt svårt alls att begripa meningen du skrev om pop-musik med en vit slöja över instrumenten Men, jag som inte har synestesi kan inflika att jag är fullt kapabel att känna, uppleva och fantisera. Jag kan se saker i mitt inre öga på samma sätt som jag kan se minnen. Se rum och miljöer, ansikten och jag kan förnimma lukten av jordgubbe och liknande just genom minnet av dem. Jag känner ju också smärta men jag får ingen bild utav den det gör bara olika ont på olika sätt. Det kan vara smärta i olika nivåer från mild till dödlig och så kan smärtan kännas på olika sätt. Molande, skärande, knivig, vass, svidande, brännande etc. Men jag upplever aldrig en färg. Det du skrev om parfym höll jag med fram till den punkten med gult och vitt i mitten Visst kan min mage vända sig då jag känner en riktig äcklig lukt men för mig är en lukt enbart en lukt som har olika nivåer på hur gott eller äckligt den luktar. Den kan lukta mild, stickande, frätande, sur, söt, mjuk men aldrig i form av färg. Dessvärre är också alla bokstäver helt svarta för min del.Har ni annars testat någon gång ett responskonflikttest? Jag kan tänka mig att det för synestetiker kan bli en extra stor konflikt och att tiden blir lite högre för de utan synestesi. Ett sådant test brukar ofta se ut på det viset att ord för färger är skrivna i en annan färg än det som ordet står för. T ex ordet gult står skrivet i grön färg. Man har kanske använt bara 3 olika färgord och färger och har ett helt ark fyllt av dessa ord skrivna i fel färger. Så skall man när man utför testet ignorera att läsa själva ordet och enbart säga vilken färg ordet är skrivet i. Då jag t ex ser enbart färgerna som finns där är det trots det en konflikt som uppstår då läsning är något som är automatiserat för läskunniga. Så hjärnan vill direkt läsa ordet innan den ser färgen. På det vis brukar det ta längre tid att säga färgerna på orden än vad det gör att säga färgerna ifall de inte är skrivna i missledande ord. Vet inte hur bra jag förklarade testet men hur är det för er. Om ett ord står skrivet i en viss färg hur upplevs det då för er? Krockar det på något vis för er då med den färg ni upplever från bokstäverna och ordet i sig? Blir det någon sorts förvirring då eller hur känns det?
    Jag har gjort responskonflikttest och det gick jättebra. Har gjort det flera gånger. Någon gång har det gått lika dåligt som för de flesta andra, men oftast kan jag läsa orden eller säga färgerna som om de stod med svarta bokstäver. Jag hade hypotesen att det är för att jag är van vid fel färger på ord. Till exempel är ordet "blå" mörkrött för mig, "gul" är grönt, "brun" är rödbrunt, "orange" är svart med vitt i mitten, "lila" är gult och så vidare. Så jag lever i ett konstant responskonflikttest.

Med parfymen kan det vara även parfymer som doftar gott som jag mår illa av. Ungefär samma effekt som dialekten i Stockholm. Det är liksom en åksjuka som smyger sig på och kittlar en i strupen. Därför är jag i ständig konflikt med Stockholmare. Har inget emot dem som personer, men jag mår illa när de pratar...
  • Scratchy

Nu kom jag på att synestesi kanske är förklaringen till att jag tar fel på folks hårfärg ibland. Kan tro att en människa är blond fast den är mörkhyad bara för att personen "känns" blond liksom (dock inte att den skulle vara blondin-skämts-blond eller så).

• Scratchy
    Anonym skrev 2009-10-25 00:34:44 följande:
    Håller med, råkade ut för en person som heter Elloren. Har sååå svårt att ta till mej att hon har svart och inte blont hår. När han tänker på henne så ser jag henne med blont hår...
    Men hur kommer det sig liksom? Är det synestesi eller har alla det problemet? Jag har gjort sååå många dåliga beskrivningar av människor just på grund av att jag säger att massa folk är blonda fast de inte är det. Skulle inte bli någon bra polis av mig.
  • Scratchy
    supersemlan skrev 2010-01-03 22:58:51 följande:
    Mmmm, jag har aldrig upplevt kalla och varma bokstäver förut. Det var intressant att höra om.
    延雪平最好!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-05 23:50:59 följande:
    Schratchy, jag såg att du hade skrivit i ett tidigare inlägg att förutom färg så var vissa bokstäver feminina och andra maskulina. Är detta något generellt eller är det bara vissa bokstäver som har kön? Jag har en kompis som har berättat liknande, att siffror för henne har en "personlighet" - det kan vara både manligt/kvinnligt och att vissa siffror är snälla och andra stränga osv.
    Oj, skrev jag det?

Siffror är helt klart det ena eller det andra. Udda siffror tenderar att vara mer maskulina och jämna mer feminina. Sen är till exempel 4 och 8 mer feminina än de andra jämna siffrorna. 1, 7 och 9 är riktigt macho, medan de andra är lite mer osäkra.

Bland bokstäverna är det inte så tydligt, men det finns lite tendenser. T är ganska maskulin, M mer feminin. Men just med bokstäver är det inget jag tänker på. Det är siffrorna som är tydliga.

Jag ser dessutom inte fram emot att bli 30. Det kommer att bli väldigt grönt väldigt länge...
    延雪平最好!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-05 23:59:56 följande:
    Där ser man! Det var ju hyfsat specifikt med siffrornas könstillhörighet i alla fall. Vadå, är både trean och nollan gröna eller?
    Nej, men det blir ett helt decennie med en ful mossgrön färg... usch!
    延雪平最好!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:15:12 följande:
    Aj aj, det kan ha sina nackdelar med synestesi då.. Hur ser din nuvarande ålder ut?
    Gul och lite grå-grön. 26

25 var bättre med gult och blått. Väldigt klara fina färger. Nu med 26 är det lite tråkigt för 6:an har så dov färg medan 2:an lyser mer.

Sen undrar jag hur det kommer att funka med min synestesi när jag träffar någon partner (är singel just nu). Tänk om jag kärar ner mig i en tjej som har ful färg på namnet. Typ grönt eller nåt. Nu det senaste har jag dejtat en tjej met ett rött namn. Det gillar jag. Men om hon till exempel hette Emelie hade det varit lite svårare. Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat på det. Tänk att vakna jämte ett grönt namn varje morgon i resten av sitt liv...
    延雪平最好!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:27:23 följande:
    Men du kanske kommer att börja tycka om färgen om du tycker om personen? Emelie är fint tycker jag.. men å andra sidan gillar jag grönt och har en väldigt bra vän som heter det. Själv har jag bara problem med uppenbart fula namn som Gert, Uno och Sven-Börje. Men de kanske har hur fina färger som helst för en synestet!
    Jag tycker Emelie är jättefint namn. Men just att ha en gröning att vara gift med.

Nej, helst vill jag ha ett rött namn för det är sensuellt och kärleksfullt, eller ett blått namn för det utstrålar trygghet för mig... så tjejer med namn på M och A eller kanske R ligger högst i kurs.
    延雪平最好!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:40:25 följande:
    Tja, det finns ju många Maria, de borde ha lite av allt då?
    Haha! Ja, jag får satsa på en sån...
    延雪平最好!
Svar på tråden Har du synestesi?