• SophiaN

Har du synestesi?

Jag har också synestesi och ser även namn, månader, nummer och veckodagar i olika färger. Det är rätt roligt eftersom att jag har varit runt på några sidor om synestesi och de flesta associerar bokstäverna S och C med gul, precis som jag. A är röd för mig och så blir även namn som Alice, Albin och Alicia, däremot så är Alexander mörk grått. B är orange och sen D blå. E är oftast alltid en ljus färg (bortsett från namnet Emelie som är en hallonrosa färg) men Elin är ljus rosa, Emil är ljus blå och Ellen är gräddvit. Jag vet inte varför men namnet Filippa associerar jag med Coca Cola (?). Iaf, M är röd så Mia och Maria är röda men Mollie är ljus rosa, Malva är orange och Mathilda är ljusgul. Däremot är inte T blå för mig, den är mörkgrön. I är vit. Jag har också en sån där äckelfärg, lila. Men namnet Linnea som jag associerar men ljuslila mår jag inte illa av.

Jag tycker att detta med synestesi är väldigt intressant att läsa om eftersom att jag har haft det så länge. Kommer ihåg för några år sedan när jag tänkte att namnen Stina och Linnea hade passat bra ihop eftersom att sol gul och ljuslila passar bra tillsammans. När jag själv får barn så kommer jag garanterat att tänka på vilka färger namnen har innan jag väljer de.

Även nummer har färger;

0-guld

1-vit

2-svart

3-orange

4-mellan blå

5-röd

6-gul

7-mörk blå

8-mellan lila

9-mörk grön

10-silver

Samma sak med veckodagarna;

Måndag-orange

Tisdag-mörk grön

Onsdag-rosa

Torsdag-svart

Fredag-mörk lila

Lördag-ljus rosa

Söndag-ljus gul

Roligt att veta att jag inte är ensam med detta som jag anser är en roligt gåva vi har! :)

Svar på tråden Har du synestesi?