Inlägg från: Linni |Visa alla inlägg
  • Linni

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Tjoho!

    Jag har sökt in till SSK i Sthlm till våren och hoppas förstås på att komma in. Skrev ett helt okej högskoleprov och hoppas att med hjälp utav det, komma in med 25:4. Saknar några kurser från komvux för att få ett slutbetyg!

    Väntar dock in ett betyg i SamA, som min lärare tydligen inte satt ännu. Mailade idag igen och bad honom snabba på. Är det någon här som vet om han kan skicka betyget direkt till mig? Eller måste han typ registrera det och sen att jag måste ringa och begära hem ett?? För då antar jag att det tar väldigt mkt längre tid.

    Börjar kännas rätt nervöst just nu!! Inte många dagar kvar innan kompletteringarna måste vara inne... Om jag inte kommer in, så vet jag inte vad jag ska göra. Skulle sökt komvux som reserv, så att jag kunde läsa några kurser för att kanske få ihop till mitt slutbetyg... men klantjag missade sista ansökningsdagen!
    Så jag får väl vara hemmafru i 3 månader tills man kan söka period 2 på komvux annars.

    Har iaf sökt Sophiahemmet i första hand, Ersta i andra hand och Röda Korset i tredje hand. Fick 1,6 på högskoleprovet och det borde ju räcka om man kollar statistiken. Men är ju nervös för att hinna in med kompletteringarna.
    Är nervös inför att plugga på högskola oxå. Känns så stort och läskigt och svårt! Men roligt oxå förstås! Mitt sikte är inställt på barnmorska så småningom! Får se om det ändras under vägen!

    Undrar om man kan åka och hämta betygsdokument på plats?? Då spar jag ju någon dag iaf!!

    Någon annan som sökt SSK i Sthlm??

  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-25 13:11:42 följande:
    25:4 kan man väl inte söka på längre?? ...eller nää sorry.. den är borttagen 2008 men tillämpas fram till 2011... hur nu det funkar..??1.6 låter som om det skulle räcka..beror ju lite på hur betygen legat tidigare år och hur många fler som söker i år.. jag som sökt socionom såg att det är 40% fler sökande den här terminen jämfört med förravåren...vilket nog innebär en rejäl höjning på högskoleprovet.. jag hade 1.4 och tidigare är har det legat på 1.0 -1.2 så jag hoppas ju så klart.....har inga kompletteringar som ska in utan för mig är det bara att sitta o låta mossan växa... evinnerligt tröttsamt eftersom det från nästa termin kommer bli stört omöjligt för mig att komma in med de nya reglerna.....och nu har jag laddat så för studierna så jag vet inte hur jag ska bete mig om jag INTE kommer in...
    Alltså, det funkar som så att om man var behörig att söka med 25:4 innan juli-08, så har man rätt att göra det fram till och med 2011! Mao var man över 25 och hade minst 4 års arbetslivserfarenhet INNAN juli-08, så funkar det att söka den vägen!

    Två år bakåt i tiden så har det behövts mellan 0,8-1,4 tror jag det var... lite beroende på vilken skola som man vill in på. Generellt så är det väl fler sökade till det mesta nu vad jag förstått.. har inte kollat hur mkt mer på just ssk dock!
    Tycker att jag åtminstonne borde komma in på Ersta (mitt andrahandsval), som är den som kräver lägst poäng av de jag sökt. Men helt säker är man förstås inte.

    Har iaf fått mitt betyg som jag saknade idag. Så gäller det bara att få hem det och iväg det så att det hinner in innan tisdag :)

    Spännande iaf!
  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-25 13:11:42 följande:
    25:4 kan man väl inte söka på längre?? ...eller nää sorry.. den är borttagen 2008 men tillämpas fram till 2011... hur nu det funkar..??1.6 låter som om det skulle räcka..beror ju lite på hur betygen legat tidigare år och hur många fler som söker i år.. jag som sökt socionom såg att det är 40% fler sökande den här terminen jämfört med förravåren...vilket nog innebär en rejäl höjning på högskoleprovet.. jag hade 1.4 och tidigare är har det legat på 1.0 -1.2 så jag hoppas ju så klart.....har inga kompletteringar som ska in utan för mig är det bara att sitta o låta mossan växa... evinnerligt tröttsamt eftersom det från nästa termin kommer bli stört omöjligt för mig att komma in med de nya reglerna.....och nu har jag laddat så för studierna så jag vet inte hur jag ska bete mig om jag INTE kommer in...
    Och du förresten... lycka till med att komma in :) Förhoppningsvis så går det jättebra!!
  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-25 16:49:40 följande:
    men man får INTE tillägg för arbetslivserfarenhet på sitt högskoleprov längre... det fick jag meddelande om att det inte spelar någon som helst roll utan det är bara högskoleprovet jag söker på....
    Ja just det, det visste jag! :) Förstod inte riktigt vitsen med att höja upp poängen heller. Möjligen att kunde ha en egen kvoteringsgrupp som man sökte in på... men varför lägga till poängen? Det viktiga är väl ändå att det är samma för alla i den gruppen?!? De jämfördes väl ändå aldrig med folk utan arbetslivserfarenhet?? Eller vad var vitsen med det hela??
  • Linni
    Mizca skrev 2009-11-26 14:09:07 följande:
    Är det bara jag som är säker på vad jag verkligen vill plugga, som bara sökt ett val.. ?Märker att många sökt andrahand, tredjehand m.m..
    Nä, jag har oxå bara sökt in på ett alternativ. Tänkte först sökt in på något annat som reserv, men kände mig inte säker på att jag ville det så mkt... så då struntade jag i det.
    Jag har däremot sökt in till tre olika skolor i Stockholm, fast bara sjuksköterska på alla tre.

    Jag hade oxå tänkt att söka in till komvux som reserv... OM jag inte kommer in. Men jag missade sista ansökningsdatumet, så kommer jag inte in på högskolan nu.... ja då blir jag hemmafru i 3 månader iaf. Tror att period 2 på komvux börjar i mars nämlingen. Lite med pengar blir det ju då... och då kan jag ju inte ens roa mig med shopping på dagarna ;) Men jag får väl städa eller nåt :/

    Men jag hoppas hoppas hoppas att jag kommer in! Och jag tror att jag borde göra det... om inte det ökade antalet sökande stökar till det rejält!!

    Lycka till med att komma in!!
  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-27 16:24:20 följande:
    snaaaaart är det första december..på tisdag... Vilket BORDE innebära att antagningarna börjar bli klara i slutet av veckan.. för de ALLRA flesta har väl sänt in sina kompletteringar redan??? För jag menar.. de ska vara INNE senast 1december....hmmmmunderligt att mitt blodtryck inte skjuter ännu högre med denna väntan..*S* men blodtrycket hade faktiskt gått ner en hel del sen förra gången jag var hos läkaren Fixar nog att plugga också utan att bli dödssjuk ha ha .. det är bara den här väntan som tar kål på mig
    Jag lever farligt och skickar in mina kompletteringar på måndag först!! :S Men det beror främst på att jag fått vänta på att min lärare skulle sätta ett betyg. Höll ju på att inte bli något alls där... men jag hade lite tur där :)
    Hade hoppats att det skulle skickats hem så att jag hade det i fredags... men nejdå, får vänta till måndag. Och kommer det inte med posten innan 15 (när lådan här töms) då åker jag käpprakt in och hämtar det personligen (inne i stan töms lådorna senare oxå).
    Så här ligger jag minsann verkligen på håret!! Men de flesta är nog ute i betydligt bättre tid än jag ;P
    Fast det klart... om man ska jämföra med deklarationsinlämningen, så är det ju MÅNGA som kommer springade i sista stund! Hahaha!
  • Linni
    Tecken skrev 2009-11-29 11:36:35 följande:
    Men om du sökt sjuksköterskeprogrammet på tre olika skolor = du har sökt 3 alternativ, inte 1 *bessermisser*
    Jo på ett sätt :) Men bara en typ av utbildning/yrke :P
  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-29 11:40:13 följande:
    betygen ska finnas INNE hos ansökningen den 1 dec... har varit med om tidigare år då vänner försökt "lämna anteckning" och förklara läget men det har blivit helstopp så deras ansökning har blivit klassas som "sen ansökan" Jag skulle aldrig vågat chansa utan hade åkt in till skolan som i fredags och hämtat betygen för att posta, posten har ju inga garantier på att ett brev kommer fram över natt... huu .. du är modig
    Jo det är lite modigt kanske... men jag undrar om det inte är poststämpel som gäller om det är så att man faktiskt postat det innan 1 December. Tänk om jag hade postat det i fredags... men posten strulade och det inte kommer fram förrän torsdag iaf?!? Några garantier måste det väl finnas tycker jag! Undrar om det inte är så att posten har någon form av garanti. Kanske ska kolla upp det!

    Hade ju räknat med att betygen skulle komma i fredags, då de gick med posten i torsdags. Det var stängt på fredagen nämligen... så jag hade inget alternativ att åka och hämta då. Antingen hade jag fått åka i torsdags... men jag tänkte ju att det skulle hinna fram till fredagen (men kanske hade dagens post redan gått iväg då?!?).

    Ja, jag hoppas ha turen med mig den här gången!! Både att det kommer in i tid och att jag kommer in på det jag sökt! :)
  • Linni
    valkyrian skrev 2009-11-29 11:41:42 följande:
    Ja då är det verkligen på gränsen.
    sasssyy skrev 2009-11-29 11:40:13 följande:
    betygen ska finnas INNE hos ansökningen den 1 dec... har varit med om tidigare år då vänner försökt "lämna anteckning" och förklara läget men det har blivit helstopp så deras ansökning har blivit klassas som "sen ansökan" Jag skulle aldrig vågat chansa utan hade åkt in till skolan som i fredags och hämtat betygen för att posta, posten har ju inga garantier på att ett brev kommer fram över natt... huu .. du är modig
    www.posten.se/logistik/foretag/leverera/tjanster/sv/resultat_leveranstid.jspv

    www.posten.se/c/1aklassbrev_inrikes

    Här står ju deras leveranstider iaf... och det borde ju gälla någon form av garanti då!! Men vem vet?? Det står ju inte att de garanterar något! Kanske om man postar med Express... hur nu det går till??

    Verkar inte som att poststämpel gäller... men det känns trist om posten slarvar så att man missar sin högskoleplats pga det. Men men... som sagt, hoppas jag har turen på min sida den här gången!!

    Strömsund, har jag ingen aning om vart det ligger. Kanske ska åka dit och knacka på dörren på tisdag morgon ;)
  • Linni
    sasssyy skrev 2009-11-29 17:27:43 följande:
    Posten ger INTE garanti att breven kommer fram över natt om man inte har köpt expressbrev. Däremot är deras målsättning att det ska göra det.Det står klart och tydligt att betygen ska vara Studera.nu TILLHANDA senast 1 dec, det är alltså INTE poststämpeln som gäller, det står till och med en uppmaning att posta dem i tid.... så god tid man nu kan när betygen inte kommer på utsatt tid liksom..Strömsund tror jag ligger någonstans i norrland... hehe.. men jag undrar om du inte i värsta fall kan scanna in betygen och skicka dem som pdf-fil till att börja med.....???? Hmm... det BORDE ju gå, och så skickar du vidimiderad kopia sedan... för det vet du att du måste göra va? Inga orginal utan kopia som är vidimiderad.
    Ja okej... men expressbrev kan man väl pröjsa för då antar jag??
    Vad är vidimerad förresten? Kopior visste jag... men vad vidimerade innebär vet jag inte!
    Norrland är väl lång ja... så det alternativet gick visst bort ;) Vart skickar man i så fall in det digitalt tror du?? Det är ju inga problem att fixa iaf. Och så länge det inte kostar flera tusen... så betalar jag gärna för expressbrev. Men är det någon som vet hur det funkar?!?
Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010