• Schnooglewookiemush

Hur stor är en "stor bebis"?

Vissa vill ju bli snittade om barnet är "för stort". Vad är en stor bebis egentligen?
    Är själv orolig över att behöva föda ett stort barn, men jag vet själv inte från vilken vikt barnet räknas som stort...

• Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?
  • Mariohn
    AtroCious skrev 2009-10-08 22:18:05 följande:
    Vissa vill ju bli snittade om barnet är "för stort". Vad är en stor bebis egentligen? Är själv orolig över att behöva föda ett stort barn, men jag vet själv inte från vilken vikt barnet räknas som stort...
    Det beror på hur stor mamman är?
  • Schnooglewookiemush
    Mariohn skrev 2009-10-08 22:20:15 följande:
    Det beror på hur stor mamman är?
    Men någon slags ca-vikt borde det väl finnas?
    Alla fattar ju när någon skriver "stor bebis", men nästan ingen skriver ut vikt...
  • Lussekatten87

För MIG beyder stor bebis typ minst 4 kg.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mariohn
    AtroCious skrev 2009-10-08 22:22:34 följande:
    Men någon slags ca-vikt borde det väl finnas? Alla fattar ju när någon skriver "stor bebis", men nästan ingen skriver ut vikt...
    Jag tänker nog över 4 kg när jag tänker stor bebis : )
  • Mamma matte hustru

kalmar har en maxvikt på 4600 första barnet sen kan man begärs snitt
    östergötland ligger på 4500 första barnet och 4900 andra barnet alltså beräknat från ul...

Min första enligt ul skulle ligga på 3800 vägde 4310
    Andra på 3500 vägde 4315

• lindaolsson

Jag pratade med min bm om det idag, och hon sa att barnen jag har fött är stora FÖR MIG. Därför alla komplikationer. De vägde 3830 g och 3985 g. Så det bror nog på hur stor/liten man själv är. :)

• Miu

Jag födde en kille på 3,7kg vilket är en helt normal vikt. Men jag väger 41 kg ogravid, så för mig var han enorm. Så det är nog mammans storlek man får utgå ifrån.

• LillaFlingan

alltså.. det har ju sällan med vikten att göra EGENTLIGEN.. utan huvudomfånget..
    det är ju huvudet som ska fram först.. och är huvudet för stort för bäckenet så kan det ju bli problem!...

jag har läst i böcker att barn över 4,5kg räknas som stora!..

jag är.. var 178.. har tydligen krympt (troligen kompressioner i rygg&knän efter en mycket tung graviditet) så är nu 175,5cm..
    iaf.. min son var 4115gr och var ca 55-56cm (felmätt på bb).. dvs jättelång och smaaaal.. man såg revbenen..
    enligt bb var han 52cm.. men det faktum att vi inte ens fick på honom 50 kläderna..
    och att han vid 4v var 59cm lång :)

MEN iaf.. min bm trodde att jag skulle få en mycket större bebis, antagligen för att jag själv är överviktig pga pcos.. Så hon blev rejält förvånad när hon fick höra längd+vikt.. och sen såg honom.. =)
    Han gick ner till 3850gr 3 dagar efter förlossningen..jag hade ingen mat o den lille stackaren var panikslagen så vi fick till slut ersättning att ge och som han ååååt..;)

Men ja.. det beror kanske på hur stor man själv e.. och främst hur breda höfter man har??? För att få fram ett stort barn dvs..

Min son hade ett huvudomfång på 35,5cm vid födseln..
    Ändå hade jag jääääätteont i höfterna efter förlossningen.. tog mig lång tid innan jag ens kunde sova på sidan igen..kändes helt instabil liksom.. :(

• Madde A

Vet inte hur ofta jag fått höra att det inte finns något som heter stora barn!!????

Men iallfall så min 2a vägde 4510g och min 3a 4905, på 3an så står det stor för tiden i förlossningsjournalen.....så han måste ju vist räknas som stor.
    Men det va ju aldrig prat om snitt, tror som sagt det är en kombination av barnets storlek och mammans bäcken som avgör.

Varför är du rädd att barnet ska vara stort?

Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?