• Schnooglewookiemush

Hur stor är en "stor bebis"?

Vissa vill ju bli snittade om barnet är "för stort". Vad är en stor bebis egentligen?
    Är själv orolig över att behöva föda ett stort barn, men jag vet själv inte från vilken vikt barnet räknas som stort...

• Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?
  • Mariohn
    BejbyBoo skrev 2009-10-09 13:47:56 följande:
    När min dotter föddes utbrast barnmorskan: "Åh, det här var en ordentlig bebis!" och syftade på att hon var stor. Jag tyckte också att hon var stor om man jämförde med alla andra bebisar på BB. Hon vägde 4 535 gram och var 53 cm lång. Om det finns någon generell "bestämmelse" över hur stort ett stort barn är, vet jag inte. Jag gissar att man, om det är frågan om kejsarsnitt, även tar med i beräkningen hur stort mammans bäcken är osv.
    Det är det jag menar Om man är förstagångsföderska , 155 cm och väger 45 kg så är ett barn på 4500 gram att definiera som väldigt stort jämfört med hur man skulle definiera det om mamman var 195 cm lång och vägde 85 kg med ett stort och bra bäcken som redan fött tre barn utan besvär! Detta tycker dock 2 barnsmamma är SKIT SNACK (som hon själv kallar det)
  • trållmor

Mitt första barn var stort, 4830g och 56 cm. Jag födde honom vaginalt fast de visste att han var stor (vikten diffade på 30g då han uppskattades till 4800g). Detta var i Östersund år 2006. Där sa de att när man pratar om ett stort barn så är det två faktorer man pratar om: dels är det förlossningen, dels är det efteråt.

Vid förlossningen så är det bäckenet och huvudomfång/axlar som är avgörande vid storleken, så där kan benämningen stort barn variera.

Efter förlossningen så går gränsen för ett stort barn vid 4500g, då dessa barn helt felaktigt har blivit utpekade att klara sig bra pga extra hull. Dessa stora barn behöver oftast extra övervakning då de ofta föds med lågt blodsockervärde och behöver ofta tilläggsmatas. Inte sällan får dessa stora barn ligga på neo i några timmar eller några dagar pga övervakningen.

Exakt samma sak sa de i Göteborg när jag födde här år 2007, och även samma sak nu igen.

Så det är helt och hållet beroende på vad man pratar om som det räknas som ett stort barn! Helt enkelt fråga din läkare vad ett stort barn räknas för dig!!

Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 18/12 -09
  • KringlanL

Jag hade också velat basera det på kvinnans förutsättningar..
    För mig personligen ( 163cm, 47kg ) tycker jag att över 4000g är stort, min 3e dotter vägde 4035 och det var en komplicerad förlossning trots att det var tredje gången.

• Antonsmamma07

jag tycker personligen att över 4 kg är stort barn, men kanske bara för att jag själv har fått en hyfsat liten son. Så om min nästa väger över 4 kg kommer jag att tycka att den är en stor bebis.

• nicely

Barn över fyra kilo är stora barn tycker jag. En som jag känner födde ett barn på 5800g då är det ett jättestort barn enligt mig.

• 3 barns mamma84
    Mariohn skrev 2009-10-09 13:50:38 följande:
    Det är det jag menar Om man är förstagångsföderska , 155 cm och väger 45 kg så är ett barn på 4500 gram att definiera som väldigt stort jämfört med hur man skulle definiera det om mamman var 195 cm lång och vägde 85 kg med ett stort och bra bäcken som redan fött tre barn utan besvär! Detta tycker dock 2 barnsmamma är SKIT SNACK (som hon själv kallar det)
    väx upp
  • Schnooglewookiemush
    Madde A skrev 2009-10-09 09:11:00 följande:
    Vet inte hur ofta jag fått höra att det inte finns något som heter stora barn!!???? Men iallfall så min 2a vägde 4510g och min 3a 4905, på 3an så står det stor för tiden i förlossningsjournalen.....så han måste ju vist räknas som stor. Men det va ju aldrig prat om snitt, tror som sagt det är en kombination av barnets storlek och mammans bäcken som avgör. Varför är du rädd att barnet ska vara stort?
    Lider redan av förlossningsrädsla på grund av en tidigare förlossning, att bebisen kan vara stor gör ju att risken för att spricka ökar och det är något jag är rädd för.
  • 3 barns mamma84

Förstår inte varför alla är så rädda att föda stora barn det finns ju snitt med.

• Schnooglewookiemush
    2 barns mamma84 skrev 2009-10-09 13:43:39 följande:
    Snacka om svartsjukhet i forumet alltså.
    Vart tusan kommer svartsjuka in i bilden?
    Är Mariohn svartsjuk för att din son var stor?
  • Schnooglewookiemush
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-09 18:10:05 följande:
    Förstår inte varför alla är så rädda att föda stora barn det finns ju snitt med.
    Oj, här tar man lättvindigt på snitt.
Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?