• Schnooglewookiemush

Hur stor är en "stor bebis"?

Vissa vill ju bli snittade om barnet är "för stort". Vad är en stor bebis egentligen?
    Är själv orolig över att behöva föda ett stort barn, men jag vet själv inte från vilken vikt barnet räknas som stort...

• Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?
  • lazy123

Mamma matte hustru skrev 2009-10-08 22:36:53 följande:

kalmar har en maxvikt på 4600 första barnet sen kan man begärs snittöstergötland ligger på 4500 första barnet och 4900 andra barnet alltså beräknat från ul...Min första enligt ul skulle ligga på 3800 vägde 4310Andra på 3500 vägde 4315
    Födde du dina barn vaginalt?
  • helott

jag har fött en på 4kg en på 4,1kg och en på 4,5kg. alla vaginalt. det va ingen som sa att dom va stora. utan dom räknade med att jag skulle födda dom vaginalt.
    hade problem att få ut nummer 2.

• Peos Mamma

Håller me en av de tidigare......det är nog igentligen inte själva vikten som är jobbigt utan huvudomfånfet. Sonen hade 39 cm i huvudomfånr och jag är en stro människa...*S*....han vägde dock 3710 och var 51 i lång alltså heöt enligt snittet för pojkar men som sagt när det gällde huvudomfånget så låg han högst på kurvan.
    Jag födde vaginalt men det tog tid och han ville liksom inte sjukna ner ordentligt i bäckenet.....resultatet var en lång förlossning och jag sprack i bäcken botten....dock inte något utvändigt....*S*....

• Malinka1984

Vikt tycker inte jag betyder stor bebis, tycker mer bredden. min son vägde nästan 4 kg men va väldigt lång (55 cm), vilket innebar att han va väldigt smal. då gör det ju inte nått om han vägde mycket.

• Malinka1984

Vikt tycker inte jag betyder stor bebis, tycker mer bredden. min son vägde nästan 4 kg men va väldigt lång (55 cm), vilket innebar att han va väldigt smal. då gör det ju inte nått om han vägde mycket.

• avocadomacka

Brukar man inte säga över 4.500 g? Är barnet tyngre får man kejsarsnitt?

• Omorfia

Jag har läst att en stor bebis är 4,5 kg och uppåt. 4 kg kan man ju knappast kalla "stort". Visst det är inte litet men det är normalt och vanligt.

Sen är förstås huvudomfång viktigt och hur stor utgången är. Tyvärr ser man inte på utsidan (höfterna) om det finns bra med plats för bebin att komma ut eller ej.

Min dotter var 54 cm lång och vägde strax under 4 kg. Inte var hon stor inte. Hade ett högst ordinärt huvudomfång (35,5 cm).

• Gozzi

Barn nr 1, 4050gr 52cm på bf dagen
    barn nr 2, 4755 57cm bf + fem
    barn nr 3, 3500gr 48cm 2v innan bf
    barn nr 4, 4850 48cm igångsatt två v innan bf på grund av stor bebis

tycker inte att fyra kg är "stort", men när det börjar närma sej fem kg så är det rätt rejält

• lördagsgodis
    Gozzi skrev 2009-10-09 11:28:26 följande:
    Barn nr 1, 4050gr 52cm på bf dagen barn nr 2, 4755 57cm bf + fem barn nr 3, 3500gr 48cm 2v innan bf barn nr 4, 4850 48cm igångsatt två v innan bf på grund av stor bebis tycker inte att fyra kg är "stort", men när det börjar närma sej fem kg så är det rätt rejält
    Din sista måste varit en riktig liten budda med så mycket vikt på så få cm Tyckte min son var rund och go mnär han vägde 4600 och var 54 cm! Min son hade ett huvudomfång på 37,5 vilket var ganska jobbig att få ut men det gick och jag skulle inte vilja byta ut min vaginala förlossning mot ett snitt.
  • 3 barns mamma84

stort barn ja då vet jag inte men jag tycker min son var stor men det tyckte jag då dottern föddes med

Dottern vägde 4140g och var 52cm
    Sonen vägde 5810g och var 62cm

Svar på tråden Hur stor är en "stor bebis"?