• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Stina24

Hej alla! Vet inte om det finns en ny medicintråd så jag skriver här nu.
    Tidigare hade vi 20mg Ritalin kapslar till sonen och 10mg Medikinet, nu har vi ökat Ritalin till 30mg så nu får han endast 1 sån kapsel om dan, när vi började med medicineringen första gången så märkte vi ingen effekt på sonen förrän efter 4 veckors medicinering, då började vi vecka 1 med medikinet tabletterna, vecka 2 fick vi ritalin kapslarna och gav endast kapslarna , vecka 3 fick han kapsel på morgonen 20mg och 1 medikinet tablett på eftermiddan, vecka 4 kombinerade vi både kapseln och tabletten så han fick båda på morgonen, då började medicineringen fungera , sen fungerade medicneringen bra tills han fick vara utan 3 veckor pga läkaren hade semester, när vi började igen så kom aldrig effekten som vi såg i sommras, ser ingen effekt nu heller med 30mg kapslarna, betyder det att sonen inte har ADHD då eftersom medicineringen inte fungerar som det ska?
    Är det som jag trott har varit ADHD egentligen autism?
    Känner mig förvirrad.
    Är nästan helt säker på att sonen kommer få autismdiagnos , men trodde han hade både ADHD och autism. Eller kan det vara så att dosen fortfarande är för liten och att han behöver öka den ytterligare för att ge effekt? vad tror ni? Tror ni han har ADHD iallafall eller hade vi bara tur när medicnerna fungerade några veckor?

• becca78

till stina24. Min son har testat corncerta men det funkade inte så bra eftersom han inte sov alls på natten nu har vi gått över till ritalin men han står bara än så länge på 10mg och vi ska höja sakta. Våran läkare sa att barn som har en dubbeldiagnos reagerar annorlunda på medicineringen och därför så måste man testa många olika kombinationer innan man hittar rätt sen sa hon med att med dubbeldiagnos så kan reaktionen helt plötsligt ändras även om kombinationen funkat innan men när den andra diagnosen går igenom ADHD slår medicinen annorlunda.
    Min son kommer få diagnos ADHD och något inom autismspektrum (högfungerande autism eller asperges mm).
    Prata med din läkare och se vad dom säger men det jag har hört är just det att dubbeldiagnoserade barn är mycke känsligare vid medicinering än barn med enbart ADHD.
    Kram

• Stina24
    becca78 skrev 2009-10-24 12:58:01 följande:
    till stina24. Min son har testat corncerta men det funkade inte så bra eftersom han inte sov alls på natten nu har vi gått över till ritalin men han står bara än så länge på 10mg och vi ska höja sakta. Våran läkare sa att barn som har en dubbeldiagnos reagerar annorlunda på medicineringen och därför så måste man testa många olika kombinationer innan man hittar rätt sen sa hon med att med dubbeldiagnos så kan reaktionen helt plötsligt ändras även om kombinationen funkat innan men när den andra diagnosen går igenom ADHD slår medicinen annorlunda.Min son kommer få diagnos ADHD och något inom autismspektrum (högfungerande autism eller asperges mm).Prata med din läkare och se vad dom säger men det jag har hört är just det att dubbeldiagnoserade barn är mycke känsligare vid medicinering än barn med enbart ADHD.Kram
    tack för ditt svar, hade ingen aning om att medicineringen kan fungera annorlundare på barn som har multidiagnos, ska ringa läkaren på måndag och höra vad hon säger.
  • Mirakel händer

Nästa vecka är det lov. Undrar hur det ska gå. Kim är redan uppskruvad och tycket att man inte behöver lov. För då kommer han ifrån rutinerna. Han tycker att han frökenkan jobba ändå. {#lang_emotions_wink}

Måste få Kim att förstå att vi måste ta vaccin mot svininfluensan. Han är i riskgruppen. Men han hade ändå fått den i skolan. Tänkte ta i itu med det på måndag om får till det.

Får belöna honom efteråt sen.

• Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-10-24 13:52:04 följande:
    Nästa vecka är det lov. Undrar hur det ska gå. Kim är redan uppskruvad och tycket att man inte behöver lov. För då kommer han ifrån rutinerna. Han tycker att han frökenkan jobba ändå. Måste få Kim att förstå att vi måste ta vaccin mot svininfluensan. Han är i riskgruppen. Men han hade ändå fått den i skolan. Tänkte ta i itu med det på måndag om får till det. Får belöna honom efteråt sen.
    frodo är med uppskruvad i och med lovet... hoppas det går bra med vaccinet. Frodo står över det för vi är ingen riskgrupp.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Mirakel händer
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-24 14:11:14 följande:
    frodo är med uppskruvad i och med lovet... hoppas det går bra med vaccinet. Frodo står över det för vi är ingen riskgrupp.
    Okej... hade inte Kim varit i riskgruppen hade han fått tagit det ändå. Pga mitt jobb.
  • pcalma
    Petra78 skrev 2009-10-23 11:05:25 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-23 10:35:44 följande: Ja jag bävade oxå för lovet eftersom han inte har rätt att vara på fritids, men nu har det ordnat sig så bra så V ska åka till sin pappa som han inte träffat på typ 1/2 år och vara där lördag till onsdag och sen ska min pappa ha V onsdag till . Så då blir det ialla fall en mindre här hemma, som hoppar och stojar och hänger i lampor typ. Hoppas det går bra den veckan ändå Styrke kram till dig!!!
    Varför får han inte vara på fritids?
  • pcalma
    pluppfamiljen skrev 2009-10-23 23:17:38 följande:
    mammat 2 hoppas ni får en något så när lugn natt. När vi tar sprutor så åker vi till barnkliniken och mitt barn får lustgas för att han får sådan ångest att han blir helt skräckslagen annars eller lugnande medel. Stå bara på dig nästa gång så går det bättre. KRAM du vet bäst så deso!
    Gud vad bra!! Min matilda är oxå skräckslagen. Undrar om man ge lustgas när man ska blodprov? Sist var vi 5 som höö i henne o det ger ju ingen vidare bra upplevelse, stackars barn. Nu är det dags igen... Bävar..
  • pcalma

Stina24: Min äldsta dotter på 12 år har ADHD+ASdrag o vi har testat med både Ritalin o Strattera men inte fått bra effekt. Humöret blev istället 7 resor värre än vad det annars är, o det e illa nog då..
    Till oss sa de att medicin inte funkar för alla..

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig