• Meli

Vägrar säga tack.

Det beror på anledningen. Om hon är jätteblyg, så skulle jag inte gjort så mycket av det, utan låtit det vara.

Om hon gör det på trots, så hade jag krävt det, dvs; "säger du inte tack, så behöver du inte få saken heller"

• Meli
    Dr Mupp skrev 2009-10-11 13:30:28 följande:
    Hur mycket är ett framtvingat Tack värt? Jag vill att mina barn ska säga tack för att de menar det, inte för att jag säger att de ska säga det.
    Fast det är ju något man ska lära sig. Hur reagerar man om en vuxen inte säger tack för sin present för att han tycker att den var ful tex. Klart att man måste säga tack även om man inte menar det. Eller hur gör du själv om du får en gåva. Du gillar den inte. Men visst säger du väl tack i alla fall? SJälvklart ska barn lära sig detsamma. Annars ses barnen som dåligt uppfostrade och otacksamma.
  • Meli
    Dr Mupp skrev 2009-10-11 13:40:54 följande:
    ja jag säger tack och mina barn säger tack, men jag tvingar inte. Tvingar man kan det bli låsningar istället.
    Precis om de är för blyga. Men det jag menar är att man måste lära sig för att fungera socialt som vuxen. Då måste man kunna säga ett tack man inte menar
  • Meli
    Insatt skrev 2009-10-11 13:53:41 följande:
    Det är en sak att säga tack sådär, och en helt annan när man har massa konstiga vuxna, vissa främmande, som stirrar på en och kräver ett tack för en present på födelsedagen. Usch, jag mår illa bara av minnet :SLikandant, min mamma tvingade mig att krama alla hennes polare till höger och vänster. Folks halvutvecklingsstörda makar "som gillar barn såååååååååååååååååååååååååååååååå mycket" och gammeltantstinkande gamlingar i kyrkan. Fy fasen! Jag gillar fortfarande inte när folk tar i mig p.g.a. det! Mina bästa vänner vet att jag inte vill ha en kram när man säger hej eller hejdå. Den enda jag vill kramas med är min sambo. Nej jag tror inte på att tvinga barn utan på att ge positiv uppskattning istället och visa gott exempel.
    Det låter ju förfärligt..... stackars.....
    Naturligtvis ska man inte tvinga barn till kroppkontakt, men jag står nog fast vid att man som vuxne uppfattas som konstigt om man inte tackar för sig, och att man som förälder är skyldig att lära sina barn det.
    Men man behvöer ju verkligen itne göra som din mamma gjorde. Det finns andra sätt.
Svar på tråden Vägrar säga tack.