• myrstacken

Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?

Det räcker ju sällan långt med 3000 kr skattefritt när man är förälder. Har era respektive mycket högavlönade jobb eller bor ni billigt?

Jobbar ni extra eller får ni lån?

• Svar på tråden Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?
  • Saaaraa

Jag får vårdnadsbidrag. Vi lever på min mans lön till den största delen. Han har normal inkomst, absolut inte någon höginkomsttagare.

Trumfkortet är väl att vi inte har några lån eller avbetalningar alls. Låg hyra då vi bor trångt.

Nu måste vi dock ta banklån och flytta till hus för att få plats med lillebror som kommer i mars. Då blir det knaprare men vi kommer fortfarande klara oss på en inkomst. Det svåra är väl att lyckas få lån, men det ordnar sig.

• ebben

jag har inte det-men däremot hade jag låg FP under den tiden jag var mammaledig uppemot nära 4år........fick väl ut ca 2500 kr/mån. jag o barnen "levde " väl på att min man jobbade mer än heltid o tjänade hyfsat-inte BRA(traktor o grävmaskinist)

• myrstacken

Jaha jobbade du extra någonting?

ebben skrev 2009-10-09 10:58:03 följande:
    jag har inte det-men däremot hade jag låg FP under den tiden jag var mammaledig uppemot nära 4år........fick väl ut ca 2500 kr/mån. jag o barnen "levde " väl på att min man jobbade mer än heltid o tjänade hyfsat-inte BRA(traktor o grävmaskinist)
  • inkka

Vi lever på en lön (rätt genomsnittlig). Det funkar bra för oss. Man får dra ner på onödiga utgifter i stort och smått. Har inga lån (förutom csn), laga mat själva, inte köpa kläder i onödan, smink, tidningar... listan kan göras hur lång som hellst. Lite har det väl fått bli en livsstil. Och det är så härligt att se att man faktiskt kan lägga undan några slantar och unna sig något (som man förut tog för givet, men inte njöt lika mycket av). Vi vill att våra barn ska ha en förälder hemma. Den här tiden går det före all annan lyx.

• Lantani

Jag kan ju svara fast jag inte har vårdnadsbidrag, däremot har jag lägsta föräldrapenning och tar 4 dagar/vecka, får ut ca 2300 kr/månad.

Vi klarar oss superbra på 1 lön. Bor i marklägenhet 3:a för ca 5000 kr/månad, har en bil, ett barn på 11 månader och lever inte direkt snålt och inte direkt lyxliv. Sambon har lön på ca 14400 kr ut efter skatt.

• inkka

Det är så många som säger att de aldrig skulle klara sig på 3000 i månaden. Och då har de ändå en man med jobb. Visst, har man ett villalån på 2-3 mille kan det nog vara svårare. Vi har från början prioriterat tiden med barnen, hus kan vi köpa sen. Sen handlar folk enorma mängder kläder, filmer, har mängder av tv-apparater, går till frissan varannan månad, dyra bilar som de gladeligen använder bara för att åka till affären en knapp km bort. För att inte tala om semesterresor. Har inte minsta lilla behov av att knö in mig med ungarna på ett flyg en massa timmar ner till thailand för att göra vaddå? Nää, oftast (såklart inte alltid) handlar det om prioriteringar. Vill man ha barn hemma längre än ett år så går det.

• Meli

VI har inte det bidraget i vår kommun, men jag tar ut få dagar, 3 dga i veckan innan 1årsdagen, eller så tog jag inget alls.

Vi skulle klarat oss på VB, min man jobbar mycket och tjänar rätt bra. Murare.

• star137

Jag har vårdnadsbidrag, är hemma med våra tvillingar, så jag får det dubbla, 6000kr. Jag tycker det är väldigt lite och vi skulle aldrig klara oss om vi bara fick 3000kr.

• myrstacken

Jobbar du extra vid sidan om eller tjänar din man bra med pengar.

star137 skrev 2009-10-18 11:13:28 följande:
    Jag har vårdnadsbidrag, är hemma med våra tvillingar, så jag får det dubbla, 6000kr. Jag tycker det är väldigt lite och vi skulle aldrig klara oss om vi bara fick 3000kr.
Svar på tråden Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?