• Dr Mupp

Dö under förlossning

Det dör under 10 personer per år i barnsäng i Sverige, de flesta dör pga störtblödningar tex moderkasvalossning, livmoderruptur eller att navelsträngen går av.

• Dr Mupp

en grönsak skrev 2009-10-17 22:40:38 följande:

Undrar också det. Jag tänker att man kanske kan dö av smärta,alltså att själva förlossningen gör såå sjukt ont att man inte står ut och kolar på sängen.. Ush vad hemskt.. Tänker att om man inte har så hög smärttröskel(heter det så?) så kan man ju faktiskt dö av smärtan,elller?
    nej du dör inte av smärtan och det finns bra smärtlindiring.
  • Dr Mupp
    sandrablom skrev 2009-10-18 01:33:26 följande:
    jag har funderat på en sak, om man har hjärtfel kan man föda barn vaginalt då??
    Jag har hjärtfel och har fött två barn vaginalt.
  • Dr Mupp
    sandrablom skrev 2009-10-18 01:37:27 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 01:35:07 följande: får man fråga vad du har för hjärtfel? ja tänkte om det är för ansträngande för hjärtat men det kanske de inte är. gick du på specialmödravård eller nått då?
    Negativa T anteriort

Det betyder att mina kamrar inte återhämtar sig som de ska. Har troligtvis haft en hjärtmuskelinflammation nån gång i mitt liv. Felet upptäcktes av en slump när vi skulle göra EKG på varandra på SSK utbildning. Då hade jag redan fött två barn varav det ena med snitt. Inför trean ville läkarna ha ett nytt EKG och de konstaterade att det inte var nån fara.
    Butikslager skrev 2009-10-18 01:37:45 följande:
    Jag har en fråga.. Är man uppkopplad på någon maskin när man ligger på BB? Där de ser typ hur MAMMANS hjärtfrekvens är eller är det bara barnets?
    BB är efter förlossningen.

Men under förlossningen brukar man använda CTG-övervakning som övervakar bebisen. Mammans hjärta övervakas inte.
  • Dr Mupp
    BlommyNess12 skrev 2009-10-18 01:44:18 följande:
    Nej de mäter din puls också, i fingret..
    Inte min.
  • Dr Mupp
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-18 20:12:39 följande:
    Ja jag fick planeradsnitt i v 41+2 han var beräknad väga 4885g i v 41 men var 5810g och 62cm huvud 40cm 10 dagar över tiden. Allt gick bra med snittet men natten där på kl 02.30 så blödde jag otroligt mycket 2½-3dl blod och dom fick ringa efter 2 påsar med blod på natten. Jag fick åka akut ner till röngen kropp röngen och mag röngen..tarmarna var fluft fyllda och det kom inte luft ut alls jag kunde inte andas och hade svårt med det. magsäcken var blodfylld tarmarna var nära att explodera sönder.
    Fast det hade ju kunnat hända även om barnet var mindre. Snitt har risker.
  • Dr Mupp
    3 barns mamma84 skrev 2009-10-18 20:19:48 följande:
    Snitt har risker men också stora barn!
    Precis, men inget säger att samma sak inte hade kunnat hända även om barnet varit normalstort. Är ju en av anledningarna varför man inte snittar bara för att mamman vill.
Svar på tråden Dö under förlossning