• Anonym (Va?)

10-åringen ENSAM hemma?!?

Pappan åkte iväg till affären och skulle vara borta ca 40 minuter och barnet var ensam hemma under tiden.

Barnet hade visserligen pappans mobilnummer både i huvudet och inprogrammerat och tillgång till hemtelefonen samt sin egen mobiltelefon om det skulle vara något, samt att grannarna var hemma.

Hur vanligt är detta, att en 10-åring är hemma själv under den tiden och är det vanligt att de klarar av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 13:12
    Jag ser att de allra flesta delar min egen uppfattning.
    Jag vill understryka för min sambo, med massivt medhåll, att han och hans ex curlar det barnet OERHÖRT mycket.

Igår ville barnet ha hjälp med att smörja in sina torra händer och när jag sa att han kan prova själv så tittade han på mig som om jag vore en ailien.

Han har nästan lärt sig blanda saft men det går fortfarande sådär med att torka sig själv efter att han varit och gjort nummer två, det leder ofta till att han får sår i rumpan.

Läste någon som frågade om han är handikappad och jag förstår mycket väl frågan.
    Det skulle vara en relativt enkel förklaring men syftet med trådens uppstart är att få min sambo att förstå att han och exet håller tillbaka sitt barn såpass mycket att det faktiskt är de signaler de skickar ut,
    att det helt enkelt är något annorlunda med barnet och hans vänner i skolan har börjat reta honom.

• Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?
  • Anonym (Va?)

Anonym (lärare) skrev 2009-10-10 13:29:20 följande:

Förstår inte att det ska kunna vara något problem. Här i Göteborg går inte 10-åringar på fritids längre. Barnen går hem själva efter skolan och får ofta vänta några timmar innan föräldrarna kommer hem. Varför skulle det inte gå?
    Preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis...

Jag är helt med på detta, men föräldrarna till barnet verkar inte riktigt kommit in i matchen ännu
  • Anonym (Va?)
    squipp skrev 2009-10-16 15:46:24 följande:
    LOLkan inte annat än hålla med.Tycker TS låter som en curlare själv som verkar tycka att en 10-åring inte klarar vara själv i 40min.
    Då har du missuppfattat tråden helt.

Jag personligen tycker det är helt vansinne att en tioåring inte fått chansen att vara hemma själv och pga detta har han tutats i att han inte är "stor" eller "duktig", kalla det vad ni vill, nog att klara det utan tror på fullaste allvar att han inte skulle kunna så mycket som han borde kunna ifall han bara fick chansen.

Första delen av TS är skriven ur min sambos och hans ex´s synvinkel då jag ville få respons från "andra sidan" (min och andra som inte är sambon eller exet), tillägget förklarar att jag inte går på deras linje öht.
  • Anonym (Va?)
    Puls skrev 2009-10-20 11:49:29 följande:
    Men ts, en sak är lite oklar för mig. Vem är det som inte tycker att en tioåring ska kunna vara ensam hemma, medan pappan åker och handlar?Du? Pappan?Biomamman? Nån annan, vem då?
    Mamman och pappan är helt överens att det inte finns en tanke på att låta barnet vara ensam hemma, för (jag citerar) "han har ju alltid följt med innan" (när de gör kortare ärenden, barnet sitter inte ens kvar i bilen ifall de ska posta ett kuvert)

Mamman följer honom f.ö till skolan.

Jag ljuger verkligen inte när jag skriver att hennes bostad ligger ca 2-300 meter ifrån skolan, gångvägen dit tvärsas av en asfaltsväg som är återvändsgränd precis vid skolans parkering och vid övergångstället är det höga fartgupp från bägge håll.

Ja, det gäller att var på den säkra sidan... Grabben tycker dock att det är pinsamt att mamma håller i hans hand ända fram tills de är innen i skolbyggnaden och de andra retar honom öppet när hon är med.

Hon svarade en gång: "du är bara avundsjuk för att jag älskar min lilla gubbe" och pussade sitt barn länge på hans kind.

Barnet ville sjunka genom jorden förklarade han efteråt för oss.
Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?