• Anonym (Va?)

10-åringen ENSAM hemma?!?

Pappan åkte iväg till affären och skulle vara borta ca 40 minuter och barnet var ensam hemma under tiden.

Barnet hade visserligen pappans mobilnummer både i huvudet och inprogrammerat och tillgång till hemtelefonen samt sin egen mobiltelefon om det skulle vara något, samt att grannarna var hemma.

Hur vanligt är detta, att en 10-åring är hemma själv under den tiden och är det vanligt att de klarar av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 13:12
    Jag ser att de allra flesta delar min egen uppfattning.
    Jag vill understryka för min sambo, med massivt medhåll, att han och hans ex curlar det barnet OERHÖRT mycket.

Igår ville barnet ha hjälp med att smörja in sina torra händer och när jag sa att han kan prova själv så tittade han på mig som om jag vore en ailien.

Han har nästan lärt sig blanda saft men det går fortfarande sådär med att torka sig själv efter att han varit och gjort nummer två, det leder ofta till att han får sår i rumpan.

Läste någon som frågade om han är handikappad och jag förstår mycket väl frågan.
    Det skulle vara en relativt enkel förklaring men syftet med trådens uppstart är att få min sambo att förstå att han och exet håller tillbaka sitt barn såpass mycket att det faktiskt är de signaler de skickar ut,
    att det helt enkelt är något annorlunda med barnet och hans vänner i skolan har börjat reta honom.

• Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?
  • puss

skulle tro, och hoppas, att det är rätt vanligt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • bambigirl

När jag var 10 år gick jag hem efter skolan med egen nyckel och var hemma ensam i 2-3 timmar. Lagade då även mat till hela familjen en dag i veckan...

• weravivvi

När jag var 10 var jag hemma ensam efter skolan tills mina föräldrar kom hem och jag upplevde aldrig det som något negativt. På den tiden fanns inga mobiltelefoner men det fanns ju alltid grannar.
    Så att pappan lämnar sitt 10-åriga barn hemma 40 min är nog inget problem alls, men sen är det ju från barn till barn en del är mer självständiga än andra...

• Anonym

Är inte de flesta mellanstadiebarn ensamma några timmar mellan då skolan slutat och när föräldrarna kommer hem? Det var iallafall jag och alla mina kompisar när jag var i den ålder. Om man har förklarat läget ordentligt tror jag definitivt att de klarar av det.

• blommanigbg

Är väl ingen fara. Eller har barnet något handikapp?

• Theta

Jag brukade få vara ensam hemma när jag var tio, och då hade jag hand om min lillasyster också (1,5 år yngre). Inga problem där inte. Mamma hade ingen mobil, så var det något fick vi gå till grannen.
    Pappa lämnade aldrig oss ensamma förrän vi var 11

• Anonym (Anna)

Ja, det måste ju vara VÄLDIGT vanligt. Eftersom de flesta barn inte har någon tillgång till fridids from när de slutar 3:an (9 år). En 10 årig bör verkligen klara det, om det inte finns några speciella omständigheter förståss.

• MissSummer

Från 7 års ålder gick jag hem ensam från skolan och lagade mina egna mellanmål, jag hade egen nyckel och det var typ 5 min till skolan.

Det gick jättebra, jag tog inte skada av det, jag tyckte snarare att det var skönt att slippa gå till fritids, mamma och pappa litade på mig, och jag hittade aldrig på något dumt hemma.

Så länge man lär barnen vanligt vett, som
    "elda inte upp huset med tändstickor och lämna inte spisen på" så går det nog bra.

Barn kan faktiskt ta vara på sig själva, tro det eller ej.

• JosieJosie

Jag gick hem till tomt hus från första klass. Vaer ensam 1-3 timmar innan mina äldre syskon kom hem. När jag var tio hade jag alltså klarat vara ensam hemma en stund i flera år.

• pilliss

Min son brukar stanna hemma när jag ska och handla och liknande.
    Han klarar det jättebra.
    Vill han ta macka o sånt kan han det...
    Och han har ändå ett handikapp men klarar det galant.
    Många av hans klasskompisar går hem ensamma från fritids och är själva tills mamma o pappa kommer hem...

Men man får ju oxå se till hur moget barnet är...

elbi.blogg.se uppdat. 3/10-09
Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?