• Anonym (Va?)

10-åringen ENSAM hemma?!?

Pappan åkte iväg till affären och skulle vara borta ca 40 minuter och barnet var ensam hemma under tiden.

Barnet hade visserligen pappans mobilnummer både i huvudet och inprogrammerat och tillgång till hemtelefonen samt sin egen mobiltelefon om det skulle vara något, samt att grannarna var hemma.

Hur vanligt är detta, att en 10-åring är hemma själv under den tiden och är det vanligt att de klarar av det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 13:12
    Jag ser att de allra flesta delar min egen uppfattning.
    Jag vill understryka för min sambo, med massivt medhåll, att han och hans ex curlar det barnet OERHÖRT mycket.

Igår ville barnet ha hjälp med att smörja in sina torra händer och när jag sa att han kan prova själv så tittade han på mig som om jag vore en ailien.

Han har nästan lärt sig blanda saft men det går fortfarande sådär med att torka sig själv efter att han varit och gjort nummer två, det leder ofta till att han får sår i rumpan.

Läste någon som frågade om han är handikappad och jag förstår mycket väl frågan.
    Det skulle vara en relativt enkel förklaring men syftet med trådens uppstart är att få min sambo att förstå att han och exet håller tillbaka sitt barn såpass mycket att det faktiskt är de signaler de skickar ut,
    att det helt enkelt är något annorlunda med barnet och hans vänner i skolan har börjat reta honom.

• Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?
  • Anonym

min 6åring är hemma själv i ca 1timme när jag hämtar Lillebror på förskolan. vi har telefonkontakt undertiden o hon tycker det är kul

• Alison

Jag lämnar min 8-åring ensam hemma när jag ska till affären, eller göra nåt ärende en kortare tid. Tycker inte det är nåt fel, men det är ju på mitt eget ansvar...

• Martina1

Det är klart att en 10-åring ska kunna vara ensam hemma i några timmar. Det är väldigt vanligt.

• KlasStures mamma

de flesta tio åringar klarar av det utan något problem alls!!! Det är ju ingen lång tid!

• Sanningsdan

Ti0åringar får inte gå på fritids längre så det är nog oerhört vanligt att de sköter sig själva några timmar på eftermiddagen. Det finns ju "klubben" (efter-skolan-aktivitet i skolans lokaler) att gå på men där ansvarar man ju inte för barnen utan de kommer och går som de vill.

Min tioåring går upp själv på morgonen, gör frukost och går till skolan (både jag och pappan börjar 7) och är hemma/på klubben/hos kompis tills 16-17 ca då vi vuxna är hemma.
    Det är lika för de allra flesta av hans kompisar.

• KlasStures mamma

Tänk så här. En tio åring ska ju om bara två år klara sig själv efter skolan. De får ju bara gå på fritids till och med årskurs fem!

• MissSummer

Dessutom har jag min teori om att man behandlar barnet som om det vore 5 år hela livet, aldrig ger han eller hon något ansvar eller tillit så kommer denne också bete sig som så.

Man måste lita på sitt barn ibland - de klarar sig bra!

Och känner de dessutom att "mamma och pappa litar på att jag fixar det här" så gör det också det. Så var det för mig i alla fall.

• Anonym (mamman)

Tja, min sexåring vill ofta vara hemma själv när jag ska iväg och handla. Ibland med storasyrran (9 år) och ibland helt ensam, med motiveringen att det är så skönt när det är tyst... Han spelar på datorn eller ser någon film för det mesta, och skulle det bli för ensamt eller trist så bor hans pappa tio minuters promenad härifrån.
    Han inte bara klarar det, utan dessutom trivs med det.

Jo, jag gissar att de allra, allra flesta tioåringar är ensamma hemma ibland, och att de absolut klarar av det.

• Peyman

Det är väldigt vanligt. När jag var 11år så fick jag vara barnvakt åt min lillasyster på 6 månader, alldeles själv. Inga problem.

• Anonym (a)

Min lillebror brukar vara hemma själv och har varit sen han var 10. Han brukar ibland, beroende på vilket humör han är på och hur det är med läxor, hämta hem sin lillasyster sen laga middag så den är klar tills pappa kommer hem från jobbet. Och han är 12 nu. Så har han gjort sen han var 11 typ. Kan ju tillägga att det inte är ngt han behöver göra. Utan vill

Svar på tråden 10-åringen ENSAM hemma?!?