• MelinasMamma

Dagis- plus och minus

Jag har både och tankar med det här med dagis. Jag vill att min dotter ska gå på dagis, men samtidigt inte. Det är viktigt för mig att hon får den här civilasionen med andra vuxna människor och barn. Men jag vill inte ha det så att hon lämnas till dagis kl 07 och spenderar sin dag med dagis personalen och barnen, hämtas kl 16-17 och kommer hem och äter med mamma och pappa och sen lässtund och sen sova. Jag får det till att hon skulle spendera sin tid mera med dagis personalen och barnen mer än sina föräldrar.

Helgerna, högtiderna och semestern blir med oss, men ändå. Jag vill inte heller missa någonting med hennes utväckling och framsteg som kan hända om man inte är med henne på heltid.

Jag ser ju ändå dagis mer som plus än minus. Det sitter väl mer i mig själv som förälder att jag vill vara med mitt barn och inte missa någonting med henne och vill inte heller att hon ska vara mer med någon annan än mig som mamma. Jag vet inte...

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Dagis- plus och minus
  • myrstacken

Blir rörd av det jag läser..

ElinC skrev 2009-10-13 08:10:27 följande:
    Min pojke var 1 år och 9 månader när jag var tvungen att låta honom börja på dagis. Men efter ca en månad blev jag sjukskriven och då fick han sluta igen. Han trivdes inte där. Nu har det gått ett helt år sedan dess och vi satt och pratade om dagis. Han måste ha ett otroligt minne min pojke, för när jag sa, du kanske inte kommer ihåg att du gick på dagis? Så sa han. Mamma, jag ville åka hem, men du kom inte... Det får iallafall mig att känna att jag gör helt rätt när jag fortsätter ha honom hemma.
  • Meli
    Rödtott skrev 2009-10-13 09:47:47 följande:
    Mitt lilla barn är på dagis heltid och hon stortrivs med det! Hon är väldigt aktiv och behöver umgås med andra barn. Om jag inte är snabb nog på morgonen så hoppar hon själv upp i vagnen som för att säga till mig att skynda på Jag tycker att dagis är toppen! Hon får stimulans och får träffa andra barn hela dagarna. Jag ser inte hur man skulle kunna få det hemma. Vi är nyinflyttade och saknar ett stort batteri av kompisar med barn, och häromkring ekar sandlådorna tomma på vardagarna. Sedan gillar vi föräldrar våra jobb också
    Fast barn behöver inte träffa massor av andra barn hela dagarna. Det är ju ni som föräldrar som gett ert barn det behovet. Det är inget hon behöver för framtiden, jag menar att hon hade inte skadadats alls av att få vara med sin mamma/pappa när hon var liten och träffa andra barn tillsammans med henne.

Många barn är överaktiva idag och kan inte stimulera sig själva alls, jag ser inte det som positivt att en 18månaders kräver stimulans hela dagarna och superfull fart för att vara nöjd. Jag tycker det är skönt om de kan leka själva också, liksom med andra barn, om de får vara hemma och bara vara ibland också, eller att vara med mitt barn.
  • DrKejs
    Meli skrev 2009-10-14 12:36:50 följande:
    Fast barn behöver inte träffa massor av andra barn hela dagarna. Det är ju ni som föräldrar som gett ert barn det behovet. Det är inget hon behöver för framtiden, jag menar att hon hade inte skadadats alls av att få vara med sin mamma/pappa när hon var liten och träffa andra barn tillsammans med henne. Många barn är överaktiva idag och kan inte stimulera sig själva alls, jag ser inte det som positivt att en 18månaders kräver stimulans hela dagarna och superfull fart för att vara nöjd. Jag tycker det är skönt om de kan leka själva också, liksom med andra barn, om de får vara hemma och bara vara ibland också, eller att vara med mitt barn.
    Håller med.

Kan ta mina snart treåringar som exempel. När vi kliver upp på morgonen får de välling, sen brukar jag lägga mig i soffan med tidningen och de leker i lugn och ro med varandra (bråk ibland, självklart ). Ofta kommer någon av dem och lägger sig i famnen på mig en stund innan det är dags att hitta på något annat. Sen gör vi frukost och äter tillsammans i lugn och ro (ibland lite mindre lugn och ro ).

Visst är många barn överaktiva idag, samtidigt som de saknar förmågan att använda sin fantasi och aktivera sig själva. Det är för deras skull viktigt att få utveckla sin egen förmåga till fantasi och att själva kunna hitta på saker, vilket är en mycket god anledning till att inte låta dem gå heldagar på dagis.

Häromdagen satt jag och dottern i soffan och hon började fiska. Floden gick nedanför soffan, upp med benen och i med ett fiktivt metspö. Plockade upp fisk och matade mig och sin bror med fisk. En annan morgon satt vi och åt frukost alla fyra när pojken satte igång att skämta med oss. Spelevinken hittade på både det ena och det andra med glimten i ögat, vi vred oss av skratt över hans upptåg. Killen har humor!
  • 071001

Jag jobbar bara deltid (50%) och hinner således vara ganska mycket med min dotter ändå. Hon lämnas 8.30 och hämtas 14.30 vilket känns bra.

• Hemmaföräldern
    lokisse skrev 2009-10-13 09:42:10 följande:
    jag tror att det är väldigt bra med dagis i alla fall en vis tid. man baehöver ju inte sätta sin ettaring pa 8 timmar om dagen om man inte vill och  har möjlighet att lata bli men jag tror att barn behöver tillgang till andra barn och i dagens svenska samhälle finns det ju typ inga barn som är hemma hela dagarna.
    Jo då det finns de som är hemma hela dagarna :) och det går t o m att se en liten ökning av föräldrar som väljer att bli hemmaföräldrar och stanna hemma längre med sina barn. Allt fler förstår att barn älskar sina föräldrar inte sitt dagis (som en del ofta skriver under barnomsorg) och att barn behöver tid med sina föräldrar. Dagis kanske kan fungera för en del barn från 3-4 år om det är ett bra dagis med små barngrupper men bäst är nog i alla lägen deltidsförskola eller dagmamma när barnent kommer in i den åldern.

Var sak har sin tid och för en liten 1-åring (som helst vill utforska världen i en förälders sällskap) räcker det med att gå till parken, öppna förskolan, sångstund. De vill bara ha den trygghet, närhet och kärlek som de har rätt till :)
  • Rödtott
    Meli skrev 2009-10-14 12:36:50 följande:
    Fast barn behöver inte träffa massor av andra barn hela dagarna. Det är ju ni som föräldrar som gett ert barn det behovet. Det är inget hon behöver för framtiden, jag menar att hon hade inte skadadats alls av att få vara med sin mamma/pappa när hon var liten och träffa andra barn tillsammans med henne.Många barn är överaktiva idag och kan inte stimulera sig själva alls, jag ser inte det som positivt att en 18månaders kräver stimulans hela dagarna och superfull fart för att vara nöjd. Jag tycker det är skönt om de kan leka själva också, liksom med andra barn, om de får vara hemma och bara vara ibland också, eller att vara med mitt barn.
    Jag sa aldrig att hon var överaktiv.. bara att hon skulle bli uttråkad av att vara hemma med mig hela dagarna. Men det är klart, om jag blev hemmafru skulle vi ju kunna skaffa några till så hon fick sällskap av andra barn. Hon kan leka själv och tom läsa en bok! Jag tycker dagis är fantastiskt! Både jag och min dotter skulle bli helt vansinnigt uttråkade av att ligga i soffan och läsa tidningar hela dagarna.
  • Rödtott
    Hemmaföräldern skrev 2009-10-14 21:54:06 följande:
    Jo då det finns de som är hemma hela dagarna :) och det går t o m att se en liten ökning av föräldrar som väljer att bli hemmaföräldrar och stanna hemma längre med sina barn. Allt fler förstår att barn älskar sina föräldrar inte sitt dagis (som en del ofta skriver under barnomsorg) och att barn behöver tid med sina föräldrar. Dagis kanske kan fungera för en del barn från 3-4 år om det är ett bra dagis med små barngrupper men bäst är nog i alla lägen deltidsförskola eller dagmamma när barnent kommer in i den åldern.Var sak har sin tid och för en liten 1-åring (som helst vill utforska världen i en förälders sällskap) räcker det med att gå till parken, öppna förskolan, sångstund. De vill bara ha den trygghet, närhet och kärlek som de har rätt till :)
    Jag tycker det låter oroväckande att det är ökande trend.. snacka backlash! För det är väl inte män som är hemmaföräldrar på heltid kan jag tänka mig?
  • DrKejs
    Rödtott skrev 2009-10-15 20:57:11 följande:
    Jag tycker det låter oroväckande att det är ökande trend.. snacka backlash! För det är väl inte män som är hemmaföräldrar på heltid kan jag tänka mig?
    Backlash för vad? Att ta hand om sina egna barn? Är det bättre att föda fram barnen och sen sätta dem på institution? I sådana fall är det en mycket välkommen backlash.

För övrigt är jag hemmapappa, jobbar ca 25% och min sambo ca 75%; hemmapappa som är jävligt trött på likriktningen i vårt DDR-samhälle.
  • Hemmaföräldern
    Rödtott skrev 2009-10-15 20:57:11 följande:
    Nummer ett vad gör du i en tråd för hemmaföräldrar = föräldrar som har valt att stanna hemma länge. Titta gärna in under "barnomsorg" om du vill hitta feministgänget ;)

Och så att få höra kulturelitens slagord.... igen....

...backlash?

Är det backlash när föräldrar agerar utifrån dagens situation och ger sina barn tid? De ser att den psykiska ohälsan bara ökar, att beteendestörningar i skolan ökar, att barn inne på BRIS hemsida skriker efter mer kontakt med sina föräldrar.....

... och de lyssnar.

De downshiftar och hoppar av ekorrhjulet ett tag för att ge sina barn mer än 1 år hemma innan de går ut och arbetar heltid. Och du hur många som arbetar på dagis är kvinnor? Kvinnor väljer av fri vilja att arbeta med barn i större utsträckning än män. Men så länge det är ett fritt val att fler väljer att arbeta på dagis eller fler väljer att bli hemmaföräldrar, so what!

Och pappor som blir hemmaföräldrar finns också, fler pappor stannar hemma längre än män som arbetar på dagis i alla fall. Sedan kan det säkert variera mellan olika kommuner.

Istället för att hugga vilt mot föräldrar som väljer att ge sina barn närhet, god omsorg, kärlek och tid så berätta om varför du valt annorlunda ?
  • myrstacken

DrKejs, vad jobbar du med igen och din sambo? Hur får ni plånboken att gå runt och reser ni utomlands ibland eller måste ni leva snålt?

Det är ju inte roligt för hemmaföräldrar att prioritera bort julklappar föra tt man itne har råd så jag förstår att mågnga måste jobba och därmed förskola.

DrKejs skrev 2009-10-15 23:36:16 följande:
    Backlash för vad? Att ta hand om sina egna barn? Är det bättre att föda fram barnen och sen sätta dem på institution? I sådana fall är det en mycket välkommen backlash.För övrigt är jag hemmapappa, jobbar ca 25% och min sambo ca 75%; hemmapappa som är jävligt trött på likriktningen i vårt DDR-samhälle.
Svar på tråden Dagis- plus och minus