Rödtott skrev 2009-10-15 20:51:12 följande:
Jag sa aldrig att hon var överaktiv.. bara att hon skulle bli uttråkad av att vara hemma med mig hela dagarna. Men det är klart, om jag blev hemmafru skulle vi ju kunna skaffa några till så hon fick sällskap av andra barn. Hon kan leka själv och tom läsa en bok! Jag tycker dagis är fantastiskt! Både jag och min dotter skulle bli helt vansinnigt uttråkade av att ligga i soffan och läsa tidningar hela dagarna.
Ja, det låter ju skittråkigt. Jaghade inte pallat en vecka att bara ligga i soffan och läsa tidningar

Det är det nog inte många hemmaföräldrar som gör heller

I varje fall inte vi.
Rödtott skrev 2009-10-15 20:57:11 följande:
Jag tycker det låter oroväckande att det är ökande trend.. snacka backlash! För det är väl inte män som är hemmaföräldrar på heltid kan jag tänka mig?
Varför är det oroväckande då det är bäst för de allra flest barn. De fleta barn trivs bättre hemma med sina föräldrar än på dagis med fröknar, även om många trivs där också.
Varför ska barnens väl och ve ha något med jämställdhetet att göra?
Jag tycker det är mycket mer oroväckande att massor av föräldrar prioriterar jobben framför sina barn, att gbenomsnittet man umgås med sina barn, är 3 minuter per dygn, att tonåringar blir depressiva för att de saknar vuxnestöd.
Varför är det oroväckande att föräldrar vill vara dem som fostrar sina barn? Är det inte mer oroväckande att det finns föräldrar som föder barn och sen väljer att ha dem heltid på dagis?? Och låta någon anna fostra dem. (De som väljer alltså ) Det tycker jag är jättehemskt, för varför skaffa barn när man inte vill/orkar med att umgås och fostra dem??
myrstacken skrev 2009-10-16 10:21:15 följande:
DrKejs, vad jobbar du med igen och din sambo? Hur får ni plånboken att gå runt och reser ni utomlands ibland eller måste ni leva snålt?Det är ju inte roligt för hemmaföräldrar att prioritera bort julklappar föra tt man itne har råd så jag förstår att mågnga måste jobba och därmed förskola.
MIn man är murare. Vi prioriterar inte bort julklappar just nu, men jag hade gärna prioriterat bort lite julklappar nu när barnen är små. Jag är helt övertygad om att en 3åring mår bättre med mer föräldratid än julklappar för 5-6000. FÖr att inte snacka om en 1 eller 2åring.
Kommer ihåg en jul när min son var 3 år, han fick ca 30 paket, och ville bara gå ifrån och leka med sitt svärd, som var det första han öppnade, medan alla bara pressade på att han skulle fortsätta öppna.
FÖr övrigt är det så att våra barn har för mycket leksaker, jag gör raider i lekrummet och när jag tog bort 3 sopsäckar proppfulla och bad min 6åring gå in och se om han saknade något, så saknade han........... inget, han kom inte på en enda sak jag tagit bort.
Sen dess önskar vi inte så mycket leksaker till barnen, något enstaka bara.
Vi prioriterar resor, nöjen och kläder till den äldste då han går i skolan.