HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)
Jag kan mycket väl förstå att du är skärrad och rådvill. Min hund har haft ett EP- anfall (Jag vaknade på natten av att sängen skakade, vänder på mig och ser då att hela hunden krampar med blottade tänder och strax börjar hon att skrika, såg ut som vore hon bestatt ) och inga fler och behöver därför inte medicineras.
Det är tydligen inte helt ovanligt att hundar bara får ett eller ett par anfall, men om hunden får tre anfall inom 6 månaderså brukar veterinärerna skriva ut medicin och hundarna klarar sig fint på det. Sök på nätet, där finns en del att läsa.
Avslutningsvis vill jag bara säga att du nog kan vara lugn. Hunden kommer med största säkerhet inte att dö framför fötterna på dig, även om det ser ut som det, men håll ett öga på henne och försök att hålla dig lugn om det sker igen.
Hunden kan ofta uppträda förvirrat och tom. aggressivt efter ett anfall då den själv inte fattar vad som har hänt. Det brukar sägas att ett EP-anfall hos en människa tar lika mycket kraft som ett marathon-lopp, och man kan väl då förmoda att detsamma gäller för hundar.