Boråsbor- positivt o negativt!!
Familj som funderar på att flytta, Borås kanske, vet dock inte så mycket om staden, ni som bor där, kan ni ge oss lite positivt o negativt!! Om olika områden, skolor, dagis, mm!!
Tacksam för alla svar!
Familj som funderar på att flytta, Borås kanske, vet dock inte så mycket om staden, ni som bor där, kan ni ge oss lite positivt o negativt!! Om olika områden, skolor, dagis, mm!!
Tacksam för alla svar!
Ingen från Borås?
Är på mitt 12:e år som Boråsbo. Tycker om staden men trafiken avskyr jag, finns inget trafikvett överhuvudtaget.
Bor på Hedvigsborg ett naturnära område med närhet till skola & flera dagis. Nära till Ica Maxi o Coop.
Jag trivs super här....vet inte riktigt vad jag ska skriva mer..står helt stilla.
instämmer med föregående talare.. hihi.. trafiken är inget och hänga i granen.. busstrafiken ska man inte tala om.. det finns chaufförer som är guld värda men de är få..
annars är jag på mitt 8e år här och trivs som fisken i vattnet.. man väljer att se det som är bra.. hehe.. lagom stl på staden, bra belägen med nära till både jönköping och göteborg.
Jag bor på hedvigsborg, ett underbart område med naturen runt knuten och som miranda skrev, närhet till skola, dagis och maxi och coop..
populärt på sommaren är alidebergsbadet, ett billigt badhus med utomhusbassänger som nu håller på att renoveras till att bli större. det finns oxå flera lekplatser, större som mindre..
tycker ni om café så har borås så det räcker och blir över.. =o)
sammanfattat.. borås är en trevlig stad om man bortser från trafiken.. ;o)
Va kul, ja d ska gärna finns natur i närheten, letar ju efter hus med trädgård men skönt me skog i närheten som man kan promenera i. Hur är det med förbindelser till tex göteborg? Tar man buss eller tåg eller hur funkar det? Kollade runt lite på sj men blev inte klokare för det Som sagt inget bestämt än men känns som att det är lagom långt från "stan" utan att bli för långt, vi har våra familjer o vänner här så vi vill kunna åka o hälsa på utan att det blir en hela-helgen- grej!!
Hej hej
Är Boråsare och kan rekommendera Trandared och Brotorp som ligger nära friluftsområdet Kransmossen som har motionsspår, fotbollsplaner m.m. Ligger ungefär 10 minuter med bil från stan. Brämhult är också mysigt och nära till naturen.
Som någon annan på tråden skrev så är Alidebergsbadet populärt på sommaren men även badstället Almenäs är mysigt. Sedan får man inte glömma Djurparken och Knalleland.
Vet tyvärr inte så mycket om förbindelser till Göteborg men med tanke på att många pendlar mellan Borås-Göteborg så borde det nog inte vara så illa.
Har gjort lite reklam för Borås nu iallafall :)
Lycka till med letandet...
haha tack, ja det är ju inte så långt emellan borås o gbg så det borde ju gå att ta sej fram o tillbaka ganska bra.
Mer om aktiviteter för barn i alla åldrar? Hur är skolor dagis? Har en 6 åring och en på snart 1½, finns det öppna förskolor?
Förlåt om jag stjäl tråden lite nu men vi har också vissa funderingar på att flytta till borås.
Jag undrar vilka områden som är bra och vilka man inte vill bo i. Vilka är mer stökiga så att säga?
allt är relativt och individuellt.. den ena tycker si och den andre så.. men hur som helst så har jag hört fler negativa än possitiva kommentarer ang hässleholmen och sjöbo. då gäller det bråk, stölder och inbrott, polisen som rycker ut ofta o dyl.
förbindelse mellan gbg och borås är ganska bra.. det går både swebus express, bus4you, västtrafik och tåg. sen är det ju alltid så att det aldrig går en när man bäst behöver den.. hehe..
när det gäller vilka områden som är bra.. det beror lite på var o hur man vill bo.. nära, nästan mitt i stan, en bit ifrån, höghus, blandat område med villor, hus o lgh.. kristineberg börjar bli mer stökigt men å andra sidan är det många som trivs.. jag trivdes inte pga att det bara var höghus.
hedvigsborg kan jag varmt rekomendera om man vill bo en liten bit ifrån centrum, 10 min med bil, 15-20min med buss, ca30 min på fötter.. beroende på vilken hastighet man har i benen.. skogen runt knuten med olika rundor man kan gå. här är det även blandat med hus, villor och hyreslgh. många barnfamiljer som bor här.
trandared är oxå trevligt, nära till naturen, liksom hedvigsborg.
göta är väl även det bra, men med lite högre hyror.
www.vastsverige.com/templates/portal____14988.aspx
här står det lite om olika aktiviteter för barn.
vi vill inte bo mitt i stan, men max 30 min bilväg därifrån typ, helst mer "på landet" känsla är vad vi letar efter! Helst hus eller gård att hyra då vi vill få plats me alla barn o djur och bara kunna öppna dörren o gå rätt ut, Bor på 3e våningen mitt i stan nu, vill inget hellre än härifrån!
skulle tipsa om viskafors, rydboholm, sandhult, sjömarken, fristad.. kolla åt de hållen, finns även andra ställen där i närheten, men jag tror de ligger på upp till 30 min nivån. kom nu även på att du kan kolla upp mark, ligger oxå lite utanför borås.. kinna och mark.
jo vi kollar faktiskt där oxå, tyvär finns det inte så mycket att hyra där just nu men ja hoppas vi ska hitta ngt, då blir det bort men ändå inte för långt bort från våra familjer heller! Största problemet är att få det att klaffa med flytt, jobb och ny skola till dottern, men vi tar det som det kommer, på nått sätt löser det sig alltid!
Min dotter har många skolkompisar som bor i Kråkered & Målsryd, dom stormtrivs, där är det bara hus som gäller ;) nära golfbanan om man har det intresset. Centralt med på landet-känsla. Nackdel: behöver ha bil, men bussförbindelse finns om inte så ofta per dag.
Finns rätt många öppna förskolor häromkring. Nu är mina barn från 6 år -11 år & får snart en liten till så det finns aktiviteter till alla åldrar.
trandared är bland de bästa och brotorp,älskar själv de ställerna i borås.
Hässleholmen,sjöbo,ev norrby är det stök och bök.
Buss förbindelser går ofta från borås,både från stan och centralen till göteborg.
Går direkt bussar,och även lite långsamma bussar.
Jag tror en vardag att de åker 2-4 ggr/timme,830 bussen och sen är det några andra bussar med.
På trandared finns öppna förskolan,swebank,liten ica,kiosker,bra skola.
Brotorp minns jag inte så mycket,förutom att de har bra rykte och att det är mysigt där.