• cicci85

Vinterkläder i babyskyddet???

Jag brukade ha vanliga kläder i babyskyddet och filtar över. Man ska ju helst inte ha tjocka kläder i bilbarnstolen...
    men självklart kan ni byta bilstol oxå

• cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:27:45 följande:

Kan även berätta om ni har stora bebisar kolla vikten på de stolar ni köper efter skyddet. Vi har två olika akta graco, och bägge dem har max vikt bakåtvänd i baksäte på 18kg. Min son som just fyllt 2 väger 16kg, dottern på 3 år väger 20kg. Vi kan inte ha någon fram, vilket gör att vi fått vända dottern redan och misstänker att sonen kommer få byta håll vid 3 år. För vi får olika svar om hur försäkringar och laglighet med för hög vikt i stolen
    Men VARFÖR köper ni inte en ny bakåtvänd stol?? Det skulle jag absolut ha gjort! Skulle verkligen inte vända en så liten! britax twoway är rymlig för stora barn och funkar till 25 kg på alla platser...
  • cicci85
    LAV0LINA skrev 2009-10-12 11:31:32 följande:
    Har sett på flertalet stolar att de klarar bara 18 kg bakåtvänt men upp till 25 kg framåtvänt. Finns det stolar som klarar 25 kg bakåtvända?
    Alla britax stolar förutom Fixway är godkända till 25 kg, även brio zento, maxicosi mobi och aktas nya cosmic s är godkända till 25 kg på alla platser.

En kombistol bör inte användas framåtvänt, bältet hamnar helt fel. När den är urvuxen bakåtvänd är den ju även urvuxen framåtvänd och då får man köpa en bältesstol. Finns INGEN anledning att vända barnet innan stolen är urvuxen!
  • cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:39:51 följande:

Så läge jag inte gör något olagligt låt det vara
    Ja man gör ju som man vill såklart, när min son va 4 månader kunde jag lagligt ha honom framåtvänd men jag tänker på säkerheten i första hand.
  • cicci85

Fåret Shaun skrev 2009-10-12 11:59:40 följande:

Sen väldigt konstigt ALLA stolar vi sett har 15kg för att sitta framåt. Vilket även de sagt jag pratat med om våra stolar. Har inte bvc reagerat på en 4 mån som väger 15kg?
    Det finns flera stolar som är godkända från 9 kg framåt, tex britax twoway och multi-tech samt massvis av utländska och billigare stolar från tex billigabarnvagnar.com

Och nej, självklart kan man inte jämföra att vända en bebis och en treåring, menade bara att det va lagligt det oxå...
  • cicci85

Sandra N skrev 2009-10-12 12:56:22 följande:

BeSafe IziKid vilka kg e den tillåten för? Har funderat på den oxå men tycker den e lite dyr..läste att den bara funkar tom 18kg, min stora lilla 5 månaders väger redan snart 10..
    Min son vägde 10 kg när han va 6 mån och 18 kg när han va 3 år, 20 kg vid 4 år.
  • cicci85
    evelie skrev 2009-10-12 23:07:09 följande:
    Akta Gracos "Cosmic comfort" är godkänd upp till 25 kilo bakåtvänd i baksäte.
    Bara den nyaste cosmic comfort S, de äldre är till 18 kg i bak...
Svar på tråden Vinterkläder i babyskyddet???