Inlägg från: Anonym (experten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (experten)

30 år och framfall!!!

Det är förjävligt. Jag kan bara trösta dig med att det kan bli bättre. Jag kände också som du efter två månader, men nu efter ett år har det nästan försvunnit. Det är inte säkert du behöver opereras. Det går bra att ha sex och att träna, men undvik hopp, spring och hårda stötar när du tränar. Ta det mycket lugnt i början. När du lyfter; knip alltid. Det är bra att träna bålen, för det påverkar även bäckenbottenmuskulaturen. Använd inte knipkulor, de kan "tynga ned" framfallet om kulan trycks upp ovanför framfallet. Men knipövningar är bra. Om du ammar kommer det bli bättre när du får mens, då "menshormonerna" gör att det drar ihop sig mer. Låt inte urinblåsan bli jättefull, då tynger det ned framfallet mer. Det finns massa bra information på internet, sök på framfall, prolaps eller cystocele.

• Anonym (experten)

Från början gjorde jag massvis av knipövningar och lärde mig att känna skillnad på de olika musklerna, men nu gör jag kanske bara 10 per dag. Men jag tror att tiden gjorde att det långsamt blev bättre, det är inte bara knipövningarnas förtjänst. Kan du inte skriva här vad läkaren sa? Hoppas att det drar ihop sig av sig självt för dig så småningom! Det var inga roliga första månader efter förlossningen tyckte jag, man kunde ju knappt ta en barnvagnspromenad, det bara skavde hela tiden.

• Anonym (experten)

Om man har framfall eller har haft väldigt mycket problem med det, kan man då få kejsarsnitt istället för vanlig förlossning? Jag skulle vilja bli gravid igen, men vågar knappt eftersom jag inte vill förvärra detta.

Svar på tråden 30 år och framfall!!!