Inlägg från: Pappa G |Visa alla inlägg
  • Pappa G

Ni som eldar pellets!

Hur stort är det tilltänkta huset, och var i landet finns det?
    Du skriver 50 000 i uppvärmningskostnader. Det låter extremt. Är det verkligen bara uppvärmning? Inte inklusive hushållsel?

1 ton pellets ger ungefär motsvarande 4 800 KWh, men sedan förlorar man minst 20% som försvinner ut i skorstenen när pelletsen eldas. Så räkna med cirka 3 800 KWh på 1 ton pellets.
    1 ton pellets kostar för tillfället runt 3 000 kr. (Priset har ökat påtagligt den senaste tiden).
    Det ger en kostnad på cirka 79 öre per KWh.
    Det kan du jämföra med elpriset som du betalar.

Att installera en pelletsbrännare kostar cirka 25-35 000 kr.

• Pappa G

Det låter inte rimligt med 50 000 i uppvärmningskostnad på den ytan. Något måste vara fel.

Vi värmer 110+110 ganska dåligt isolerade m² i inre Småland, och förbrukar cirka 4-5 ton pellets = Kostnad cirka 12-15 000 kr.

• Pappa G

Att höja tempen kostar ju före varje grad, men inte så mycket.
    Vi värmer också ett garage.

Det har inte blivit något galet så att 50 000 kr är husets totala driftskostnad? Men även det låter väldigt högt..

• Pappa G
    Pysselgalningen skrev 2009-10-13 20:59:49 följande:
    Nejdå jag har exakta siffror. Men inre småland kanske inte brukar ha -25 på vintern
    Fast jag tror inte det skiljer så mycket på genomsnittstemperaturen faktiskt. Vi bor i ett känt "köldhål", där det faktiskt redan flera gånger har varit kallast i landet..

En intressant detalj är ju hur många KWh de 50 000 kronorna avser. Hon som bott där tidigare kanske har betalat väldigt dyrt för sin el..
  • Pappa G
    Pysselgalningen skrev 2009-10-13 21:33:31 följande:
    Gwahh hjälp mig räkna här nu. Hårddragen summa hon använt är 30'000kwh Med direktverkande el skulle det gå på 34'000/3år vattenfall Eftersom Pappa G använder 4-5ton så tänker jag vara värre och dra på med 6ton vilket borde bli cirkus 18'000kr. Känns ju som att hur som haver så blir det en förtjänst i längden att sätta in en brännare. Fjärrvärme är jag inget för och bergvärme var det osäkert på om det gick att få i området + att det är liiite väl saftig summa för oss. I framtiden kanske.
    Är de 34 000 kronorna inklusive nätavgifter?

Direktve
  • Pappa G

Blev något galet......

Är de 34 000 kronorna inklusive nätavgifter?

PS!
    Direktverkande el har man inte om ni kan köra med olja eller pellets. Då har man vattenburen elvärme.

• Pappa G

Men har pannan använt 37 000 KWh el för enbart uppvärmning, så motsvarar det ju då bortåt 10 ton i pellets.

Svar på tråden Ni som eldar pellets!