• Mamma060812

Hur fungerar Viktklubb ??

Jag undrar om nån här är med i Viktklubb & kan redogöra för hur det funkar ?

Jag äter LCHF idag, men det verakr inte passa min mage längre

Så jag vill gärna veta hur upplägget är på Viktklubb, äter man bröd, pasta, potatis osv. Smör på mackan, Fil.. ja ni förstår min fråga ?

Tacksam för alla svar !!

Aldrig mer Me & I
  • Svar på tråden Hur fungerar Viktklubb ??
  • BabyJia

Jag e me i vk å detta e andra gången. Första gången gick jag ner från drygt 70 kg ner till 57 kg, de va under 2006. Nu e jag me igen för jag vill bli av 5 kg efter graviditeten, har gått ner drygt 1 kg. Fuska en del i helgen, orka inte fylla i dagboken å så + att jag åt hemmagjord pizza. Hade då före helgen gått ner 6 hg, men tror jag gick upp 3-4 hg igen under helgen kanske. De e lite tuffare å de går saktare att gå ner denna gången, men de e nog för att jag redan e normalviktig.

• TheMother

Mamma Cia skrev 2009-10-13 13:04:40 följande:

Hur är det med bröd, vad äter ni för bröd ?
    Jag skippade nästan mjukt bröd helt under den tiden. 1 knäckemacka är ca 40 kcal, mot en skiva bröd som var ca 100kcal. Tyckte jag stod mig så mycket bättre på knäckebröd, faktiskt. Och då menar jag inte det ljusa knäckebrödet, typ frukostbröd, utan de lite mörkare sorterna.
    Men som sagt, man väljer ju själv.
  • Mamma060812

Men grovbröd ??

Aldrig mer Me & I
  • TheMother

Tror det är rätt så mycket i sånt bröd med, för innehåller det t.ex nötter så blir det nog extra onyttigt, då nötter innehåller mycket kcal.
    Dock lite osäker på hur mycket, för man står sig ju visserligen längre på sånt bröd än vanligt.
    Men sen är det ju också olika, jag t.ex kräver att få äta ganska ofta, för jag klarar mig inte utan mat speciellt länge, så jag jagade ofta efter så kalorisnål mat som möjligt.

• Mamma060812
    TheMother skrev 2009-10-13 15:45:23 följande:
    Tror det är rätt så mycket i sånt bröd med, för innehåller det t.ex nötter så blir det nog extra onyttigt, då nötter innehåller mycket kcal.Dock lite osäker på hur mycket, för man står sig ju visserligen längre på sånt bröd än vanligt. Men sen är det ju också olika, jag t.ex kräver att få äta ganska ofta, för jag klarar mig inte utan mat speciellt länge, så jag jagade ofta efter så kalorisnål mat som möjligt.
    Ok.

Ska åka o handla idag nämligen, har ju inte gått med ännu. Vill invänta läkaren på torsdag först.
    Aldrig mer Me & I
  • cloudberry79

Jag har varit med i VK sen i juni, har gått ner nästan 20 kilo nu. Det går sakta men säkert och jag har lärt mig mycket om mitt matintag! Jag äter precis vad jag vill, men i måttliga mängder. Jag har aldrig fuskat och aldrig struntat i att fylla i en dag (förutom igår, för jag hade magsjuka söndag-måndag, så kaloriintaget låg på cirka 300 totalt..). Det viktiga är att man är noga med att väga maten och att alltid fylla i precis allt man stoppar i munnen, även om jag provsmakar maten vid tillagning så fyller jag i det. Är man inte disciplinerad och noggrann är det svårt att gå ner med vilken metod som helst.

If you love me - please don't feed me!
  • Mamma060812
    cloudberry79 skrev 2009-10-13 18:22:37 följande:
    Jag har varit med i VK sen i juni, har gått ner nästan 20 kilo nu. Det går sakta men säkert och jag har lärt mig mycket om mitt matintag! Jag äter precis vad jag vill, men i måttliga mängder. Jag har aldrig fuskat och aldrig struntat i att fylla i en dag (förutom igår, för jag hade magsjuka söndag-måndag, så kaloriintaget låg på cirka 300 totalt..). Det viktiga är att man är noga med att väga maten och att alltid fylla i precis allt man stoppar i munnen, även om jag provsmakar maten vid tillagning så fyller jag i det. Är man inte disciplinerad och noggrann är det svårt att gå ner med vilken metod som helst.
    Grattis !!

Så sant så sant ! Jag är nog tyvärr inte så diciplinerad
    Aldrig mer Me & I
  • Mamma060812

Hur äter ni när ni äter ? Är det som tallriksmodellen ? Är det Fullkornspasta o bönor 6 sånt ?

Äter ni sås ?

Aldrig mer Me & I
  • Jullessk
    Mamma Cia skrev 2009-10-14 13:37:28 följande:
    Hur äter ni när ni äter ? Är det som tallriksmodellen ? Är det Fullkornspasta o bönor 6 sånt ? Äter ni sås ?
    Ja, allt handlar om hur mycket kalorier du kan äta på en dag och det väljer du själv genom att bestämma i vilken takt du vill minska så räknar Viktklubb ut det åt det.

Jag tror att det bästa är att prova själv för det är så svårt att förklra. Som andra tidigare sagt så äter man vad man vill så länge det inte överstider kalorierna, egentligen mycket enkelt.
    Alvin 081121
  • cloudberry79
    Mamma Cia skrev 2009-10-14 13:37:28 följande:
    Hur äter ni när ni äter ? Är det som tallriksmodellen ? Är det Fullkornspasta o bönor 6 sånt ? Äter ni sås ?
    Jag äter allt. Nu blir det mer och mer något som iallafall liknar tallriksmodellen, för då blir jag mätt och får i mig relativt få kalorier. Samtidigt blir det ibland lite GI, med mycket protein och lite kolhydrater, eftersom det också är relativt få kalorier men mycket mättnadskänsla. Jag äter också ganska långsamt, för att hinna känna mättnad innan jag överätit mig. Och ja, jag äter gärna sås, men väljer lätta alternativ (t ex brunsås gjord på buljong och maizena).
    If you love me - please don't feed me!
  • Mamma060812

Så man kan äta enl. GP med viktklubb oxå då ?

Aldrig mer Me & I
  • Mamma060812

Ja nu har jag & en kompis iaf. bestämt att vi ska gå med i Viktklubb. Så på måndag börjar vår resa !

Aldrig mer Me & I
  • Jullessk

Va kul, lycka till!{#lang_emotions_smile}

Alvin 081121
  • Mamma060812

Tack !

Vad har ni för smeknamn på Viktklubb så jag kan få lite inspiration

Aldrig mer Me & I
  • Mamma060812

Försvann alla ??

Aldrig mer Me & I
  • lo800

Har bara läst TS. Det jag tyckte var bra var att man kunde äta ALLT. Bara man var ordentlig och skrev upp i dagboken och inte överskred den dagliga kaloriransonen. Jag började gå ner när jag fick svart på vitt att jag smååt en hel del. Det var tack vare Viktklubb.
    Det är egentligen superlätt att gå ner i vikt. Man måste äta mindre än man gör av med. Det är suget i magen (och hjärnan) som är det svåra.

• Mamma060812

Ja jag har bara skrivit in 2 dagar nu, men visst ser jag direkt att man stoppar i sig för mycket

Hur länge har du varit med ?

Aldrig mer Me & I
  • lo800

Jag var med för flera år sedan. Alldeles i början när det var nytt. Nu behövs det inte längre för jag håller min vikt och skulle det sticka iväg på vågen (jag väger mig rätt ofta) så drar jag in på kalorierna tills jag är tillbaka på rätt vikt igen. Det är inte så svårt om man inte låter det gå för långt.
    Just nu ammar jag och då äter jag en hel del mer vanligt så det blir en liten utmaning att gå tillbaka till normala portioner igen. Fråga gärna om du undrar något mer.

Svar på tråden Hur fungerar Viktklubb ??