• hejsvej

Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?

Hallå!
    Vi vill snart börja jobba på ett syskon till vår 1-åriga son men jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Ammar fortfarande relativt mycket och antar att det är därför. Måste jag sluta helt för att den ska komma tillbaka tro? Någon som har varit med om samma? Kan en barnmorska hjälpa mig på något sätt?

Trodde aldrig jag skulle hamna i en sits där jag saknade mensen så mkt som jag gör nu!

( Kan tillägga att jag ALLTID haft regelbunden mens tidigare och blev gravid direkt vi började försöka, så det har aldrig varit något strul innan...)

• Svar på tråden Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?
  • happy75

Har det precis som du (även om det bara har gått 11 månader sedan förlossningen). Jag ammar lite på kvällen och på natten om det behövs och antar att det är pga amningen som mensen inte har kommit tillbaka.

Jag har funderingar på att sluta amma helt inom de närmaste veckorna så vi får väl se vad som händer i kroppen då.

Men jag tror inte att det är så ovanligt att det tar tid för mensen att komma tillbaka när man ammar.

Lycka till!

• lillabebben

Jag slutade amma för 6 veckor sedan (tjejen är nu 9,5 månader) och min mens lyser med sin frånvaro. Tyvärr, för precis som du vill vi ha en till bebis så snart som möjligt. Ska till gyn imorn o kolla så allt är ok, ställa lite frågor och se om det inte går att få igång mensen på något sätt. Återkommer hit om doktorn säger något som kan hjälpa

• mee2

jag helammade å vart gravid efter min son va 4 mån samma efter min andra son men fick mf. mensen kom direkt efter avslaget fast jag helammade

• minimou

För mig kom inte mensen tillbaka förrän jag slutade amma helt. jag slutade när min dotter var 10 månader, mensen kom tillbaka exakt 4 veckor senare. Sen blev jag gravid direkt efter det...

Jag har även en kompis som fick tillbaka mensen nästan direkt efter förlossningen trots helamning, men hon blev ändå inte gravid förrän direkt efter att hon slutade amma helt.

Sen hör man ju om andra som blir gravida trots att de ammar.

kanske inte var svar på dina frågor, men min erfarenhet iaf.

♥C jan-08 och mini bf 18 okt-09♥
  • 071001

Du äter inga mini-piller? För de slog ut min ägglossning/mens helt.

• Erkens mamma

För mig har det tagit lång tid även efter jag slutat amma innan min mens har kommit tillbaka. Erik vägrade mer amning när han var 6 månader och mensen kom inte förrän han var 14 månader...
    Likadant efter de andra barnen att det har tagit låååång tid även efter amningsstopp innan mensen har dragit igång.

• hejsvej

Lillabebben: Återkom gärna när du varit och undersökt dig och fått svar på dina frågor!

Nej jag äter inga minipiller eller någonting sånt.

Mitt problem just nu är att sonen INTE vill sluta amma. Han är en riktig amningsfantast alltså. Fram tills för någon månad sedan levde han enbart på bröstmjölk och vägrade allt annat. Nu har jag slutat nattamma och han har börjat äta lite annat. Tycker jag har haft känningar i kroppen som tyder på att hormoner är i omlopp, men jag vet inte

Hur som helst så skulle jag ju gärna vilja att mensen kom tillbaka innan jag slutar amma helt, för det kommer jag nog inte kunna göra än på ett tag...

• B80
    hejsvej skrev 2009-10-13 13:27:33 följande:
    Hallå!Vi vill snart börja jobba på ett syskon till vår 1-åriga son men jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Ammar fortfarande relativt mycket och antar att det är därför. Måste jag sluta helt för att den ska komma tillbaka tro? Någon som har varit med om samma? Kan en barnmorska hjälpa mig på något sätt?Trodde aldrig jag skulle hamna i en sits där jag saknade mensen så mkt som jag gör nu! ( Kan tillägga att jag ALLTID haft regelbunden mens tidigare och blev gravid direkt vi började försöka, så det har aldrig varit något strul innan...)
    Jag slutade amma min son helt när han var 11 månader (han valde bort det själv - helt perfekt ). Ammade endast morgon och kväll från 8 månader och endast morgon från 9,5 månader. När han var 1 år kom mensen tillbaka, tror att det hade med amningen att göra. Du skriver att du ammar relativt mycket så jag tror att det har med det att göra.

Du får nog helt enkelt ta och välja: Dra ner eller sluta amma, eller vänta med syskonverkstan ett tag till...

Lycka till!
  • Aibhlin

Samma problem här, dottern är 16 mån och mensen lyser med sin frånvaro. Fast jag nattammar lite fortfarande, så det kan ju bero det... Men det är skumt det där, för efter sonen fick jag tillbaka mensen efter 5 mån fastän jag fortfarande ammade.

• hejsvej
    Aibhlin skrev 2009-10-15 08:16:48 följande:
    Samma problem här, dottern är 16 mån och mensen lyser med sin frånvaro. Fast jag nattammar lite fortfarande, så det kan ju bero det... Men det är skumt det där, för efter sonen fick jag tillbaka mensen efter 5 mån fastän jag fortfarande ammade.
    Ok... Ja jag har fått höra att just nattamningen spelar extra stor roll eftersom hormonhalterna är högre på natten och ammar man då så störs nog ÄL-hormoner och sådant mer än om man ammar på dagen. Jag har ju slutat amma på natten nu sedan någon månad och jag tycker som sagt att det känns som att något är på g, men det kan ju ändå dröja länge till
  • lillabebben

Ok, nu är jag tillbaka från gyn med lite info Det är inte ovanligt att mensen inte kommer tillbaka förrän man slutar amma helt. Många måste alltså sluta amma helt och hållet för att få tillbaka mensen. Sedan kan det ta flera månader innan den kommer tillbaka. Inget onormalt alltså. Han frågade även om jag sover tillsammans med henne på natten för det kan tydligen fördröja mensen, även om jag inte ammar. I alla fall om man ligger nära. Har man mjölk kvar i brösten kan även det påverka. Jag har tydligen haft ägglossning utan mens (kan man tydligen ha?) och fick nu tabletter, provera, som ska få fart på cykeln igen. Så har man slutat amma och vill sätta fart på hormonerna är det alltså ett alternativ (helt ofarligt), annars är det tyvärr bara att vänta. Ett annat tips, som ni alla säker känner till redan, är att om man planerar barn tätt att vara flitig med knipövningarna Där fick jag lite bakläxa...

• hejsvej

Lillabebben: ÅH, tack för ditt svar. Nu fick jag svar på flera saker som jag gått och undrat länge. Kan man ha ÄL utan mens alltså? Just det har jag undrat eftersom jag har haft tydliga ÄL-känningar flera gånger sedan förlossningen (både ont över äggstockarna och äl-flytningar) men tänkt att man säkert inte ha ha ÄL utan att sedan få mens efter det. Nu behöver det ju inte betyda att jag verkligen har haft riktiga ägglossningar, men det finns alltså en möjlighet.

Jag kommer troligen amma ett tag till men om jag slutar snart så kommer jag ta kontakt med gyn för att testa Provera. Det gör jag gärna om det kan snabba på det hela lite.

Jag har fått mycket molvärk i mage/rygg den senaste månaden och känner ofta att jag har typ pms-humör (inte så kul för min sambo alltså ) och är extra känslig överlag, så jag antar att detta kan vara tecken på att hormonerna har börjat sätta igång lite.

Svar på tråden Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?